• 89Madeleine

    IVF/ICSI februari 2015

    Jag är en tjej på 25 år som tillsammans med min sambo försökt få barn i 4 års tid.
    Efter utredning har vi fått reda på att barnlösheten beror på manlig faktor och att vi kommer att få göra IVF med metoden ICSI (där man injicerar spermien direkt i ägget) på reproduktionsmedicin KS/Huddinge. Jag ska in på mitt andra VUL på måndag 9/2 och är i fullt sjå med sprutorna.

    Är det fler som vill vara med i tråden och stött varandra? :)
    Man har ju så mycket frågor och funderingar hela tiden.

    Kram på er alla kämpare!


  • Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015
  • Elfia
    V83 skrev 2015-03-09 22:20:44 följande:
    Härligt att ni är igång! Bra jobbat med sprutan och lycka till :)
    Tack snälla :)

    Jag läste lite fort att du var gravid, grattis till det. Hoppas du mår bra :)
  • Elfia

    Någon annan än jag som har/haft dessa symptom efter Menopur sprutan? Eller andra symptom efter er hormonspruta?

    *Jag trodde först att jag inbillade mig :/ Men så är inte fallet. Har en konstant molande värk vid ljumskarna, äggstockarna och det drar även lite lindrigt bak i ländryggen och det blir starkare och starkare. Det gör inte så värst ont men det är faktiskt väldigt obehaglig. Har lite svårt att somna när jag går och lägger mig på kvällarna pga av detta. Sedan måste den konstanta tröttheten också en biverkningar? Går på halvvarv känner jag..

  • Gosmos
    Elfia skrev 2015-03-12 17:56:17 följande:

    Någon annan än jag som har/haft dessa symptom efter Menopur sprutan? Eller andra symptom efter er hormonspruta?

    *Jag trodde först att jag inbillade mig :/ Men så är inte fallet. Har en konstant molande värk vid ljumskarna, äggstockarna och det drar även lite lindrigt bak i ländryggen och det blir starkare och starkare. Det gör inte så värst ont men det är faktiskt väldigt obehaglig. Har lite svårt att somna när jag går och lägger mig på kvällarna pga av detta. Sedan måste den konstanta tröttheten också en biverkningar? Går på halvvarv känner jag..


    Tröttheten absolut! Gick på halvvarv som högst. Var helt sjukt trött sista veckan och runt äggplock.

    Dina äggstockar växer ju nu, det är det du känner tror jag. Det är väl egentligen ingen biverkning, inte så som jag tänker iaf. De ska växa och producera mångdubbelt fler ägg än vid vanlig cykel. En vän fick 13 cm breda äggledare. Hon blev galet överstimulerad och jättesjuk, men ändå. Dina är säkert redan större än normalt. Sen efter äp kommer äggstockarna "hänga löst", det känns superkonstigt tycker jag.
  • Elfia
    Gosmos skrev 2015-03-12 19:38:26 följande:
    Tröttheten absolut! Gick på halvvarv som högst. Var helt sjukt trött sista veckan och runt äggplock.

    Dina äggstockar växer ju nu, det är det du känner tror jag. Det är väl egentligen ingen biverkning, inte så som jag tänker iaf. De ska växa och producera mångdubbelt fler ägg än vid vanlig cykel. En vän fick 13 cm breda äggledare. Hon blev galet överstimulerad och jättesjuk, men ändå. Dina är säkert redan större än normalt. Sen efter äp kommer äggstockarna "hänga löst", det känns superkonstigt tycker jag.
    Tack för att du delar med dig.

    Då bet du vad jag går igenom nu då..

    Ja, du har nog rätt. Så är det säkert. Trodde inte att jag skulle känna såhär efter bara tredje sprutan därför tyckte jag det var konstigt. Tog den fjärde för en timme sedan. Fruktar inför att ta orgalutranen imorgon och lördag :(

    Din vän som blev överstimulerad, hur länge sprutade hon fram till att hon kände av att hon blev överstimulerad? Hur gick det för henne efter att det upptäckts?

    IVF är väldigt nytt för mig så jag är inte direkt insatt i hur eller vad jag kan känna. Läser ju online lite men amånga upplever det olika. Hur vet man om man är överstimulerad? Jag känner en sjukdomskänsla i kroppen men är inte sjuk. Denna känsla kommer och går lite. Känner mest att det trycker på äggstockarna och en fruktansvärd olustig känsla i ljumskar och ländrygg.

    Sedan undrar jag var du menar med det sistnämnda? Att äggstockarna kommer att hänga löst? :/ Det låter ju jättekonstigt.
  • Gosmos
    Elfia skrev 2015-03-12 20:19:49 följande:

    Tack för att du delar med dig.

    Då bet du vad jag går igenom nu då..

    Ja, du har nog rätt. Så är det säkert. Trodde inte att jag skulle känna såhär efter bara tredje sprutan därför tyckte jag det var konstigt. Tog den fjärde för en timme sedan. Fruktar inför att ta orgalutranen imorgon och lördag :(

    Din vän som blev överstimulerad, hur länge sprutade hon fram till att hon kände av att hon blev överstimulerad? Hur gick det för henne efter att det upptäckts?

    IVF är väldigt nytt för mig så jag är inte direkt insatt i hur eller vad jag kan känna. Läser ju online lite men amånga upplever det olika. Hur vet man om man är överstimulerad? Jag känner en sjukdomskänsla i kroppen men är inte sjuk. Denna känsla kommer och går lite. Känner mest att det trycker på äggstockarna och en fruktansvärd olustig känsla i ljumskar och ländrygg.

    Sedan undrar jag var du menar med det sistnämnda? Att äggstockarna kommer att hänga löst? :/ Det låter ju jättekonstigt.


    Hon tog ovitrelle dagen innan äggplocket och åkte på influensan. Fick inte plocka ägg pga det och alla ägg blev kvar. Äggblåsorna vart stora och vätska samlades i buken när blåsorna inte punktetades. Väldigt mycket otur. Av någon anledning fick hon börja om månaden efter och blev då överstimulerad rätt snabbt pga att kroppen en var återhämtad. Hon blev gravid då iaf och har en 8 månaders son idag! Hennes mage var stor som om hon var i sjätte månaden under överstimuleringen.

    Jag svullnade med trots att jag var långt från överstimulerad. Det är väldigt vanligt sa min läkare.

    Jo, angående lösa äggstockar. Tänk att du har små vindruvsklasar på varje sida av livmodern. Om de plockar bort vivindruvorna blir bara grenen kvar och det tar en stund innan kroppen fixar till det "tomrum" som vindruvorna (äggblåsorna) lämnar. Varje äggblåsa ska väl vara ca 2 cm? Så förklarade en barnmorska på min klinik. Jag kände mig skum typ fem dagar efter äggplocket.

    Förresten, blir man överstimulerad så visar det sig oftast efter plocket har jag läst.
  • V83
    Elfia skrev 2015-03-12 17:56:17 följande:

    Någon annan än jag som har/haft dessa symptom efter Menopur sprutan? Eller andra symptom efter er hormonspruta?

    *Jag trodde först att jag inbillade mig :/ Men så är inte fallet. Har en konstant molande värk vid ljumskarna, äggstockarna och det drar även lite lindrigt bak i ländryggen och det blir starkare och starkare. Det gör inte så värst ont men det är faktiskt väldigt obehaglig. Har lite svårt att somna när jag går och lägger mig på kvällarna pga av detta. Sedan måste den konstanta tröttheten också en biverkningar? Går på halvvarv känner jag..


    Det låter som att allt är i sin ordning tycker jag! Känner igen en del symptom från när jag tog hormoner.
  • Elfia

    Var på vårt första ultraljud vid 12 idag och gu så skönt det var att komma in en söndag på SU/Ivf avdelningen, inte massa människor i väntrummet. Jag fick en sittplats wohoo haha.

    Såg bra på VUL, jag var inte på väg att bli överstimulerad utav sprutorna som jag trodde. En blåsa låg på 16 mm så den såg fin ut men de andra skulle växa till sig några dagar till. Jag ska ta sprutorna tom tis sedan är det VUL på onsdag morgon igen och då får vi reda på lite mer. Men BM sa att det med största sannolikhet blir så att de ordinerar Ovitrellsprutan på onsdag kväll och att vi då får åka in på äggplock på fredag :)

    Snälla håll tummarna för att de får en massa fina ägg samt bra spermier så att de kan göra en lyckad ICSI. Jag känner att jag mått så dåligt av sprutorna och känt av en konstant smärta i nedre delen av magen att det inte har varit så behagligt direkt :( Plus att man gått på reserven de sista dagarna att man varit helt borta, usch!! Vill, hoppas och önskar mer än allt annat att äggen befruktas och att vi får tillbaka ett guldägg som resulterar i en graviditet som stannar i magen. Hoppas, hoppas!!!!!

    Hur går det för er andra?

  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-03-15 16:40:45 följande:

    Var på vårt första ultraljud vid 12 idag och gu så skönt det var att komma in en söndag på SU/Ivf avdelningen, inte massa människor i väntrummet. Jag fick en sittplats wohoo haha.

    Såg bra på VUL, jag var inte på väg att bli överstimulerad utav sprutorna som jag trodde. En blåsa låg på 16 mm så den såg fin ut men de andra skulle växa till sig några dagar till. Jag ska ta sprutorna tom tis sedan är det VUL på onsdag morgon igen och då får vi reda på lite mer. Men BM sa att det med största sannolikhet blir så att de ordinerar Ovitrellsprutan på onsdag kväll och att vi då får åka in på äggplock på fredag :)

    Snälla håll tummarna för att de får en massa fina ägg samt bra spermier så att de kan göra en lyckad ICSI. Jag känner att jag mått så dåligt av sprutorna och känt av en konstant smärta i nedre delen av magen att det inte har varit så behagligt direkt :( Plus att man gått på reserven de sista dagarna att man varit helt borta, usch!! Vill, hoppas och önskar mer än allt annat att äggen befruktas och att vi får tillbaka ett guldägg som resulterar i en graviditet som stannar i magen. Hoppas, hoppas!!!!!

    Hur går det för er andra?


    Åh jag håller verkligen verkligen tummarna för dig! Hoppas att du får många fina och befruktade ägg!

    Själv väntar jag på mensen så att jag får göra FET :D längtar!!

    Kram
  • V83
    Elfia skrev 2015-03-15 16:40:45 följande:

    Var på vårt första ultraljud vid 12 idag och gu så skönt det var att komma in en söndag på SU/Ivf avdelningen, inte massa människor i väntrummet. Jag fick en sittplats wohoo haha.

    Såg bra på VUL, jag var inte på väg att bli överstimulerad utav sprutorna som jag trodde. En blåsa låg på 16 mm så den såg fin ut men de andra skulle växa till sig några dagar till. Jag ska ta sprutorna tom tis sedan är det VUL på onsdag morgon igen och då får vi reda på lite mer. Men BM sa att det med största sannolikhet blir så att de ordinerar Ovitrellsprutan på onsdag kväll och att vi då får åka in på äggplock på fredag :)

    Snälla håll tummarna för att de får en massa fina ägg samt bra spermier så att de kan göra en lyckad ICSI. Jag känner att jag mått så dåligt av sprutorna och känt av en konstant smärta i nedre delen av magen att det inte har varit så behagligt direkt :( Plus att man gått på reserven de sista dagarna att man varit helt borta, usch!! Vill, hoppas och önskar mer än allt annat att äggen befruktas och att vi får tillbaka ett guldägg som resulterar i en graviditet som stannar i magen. Hoppas, hoppas!!!!!

    Hur går det för er andra?


    Håller tummarna för massa fina ägg och att de blir befruktade och delar sig fint. Så kul att det snart är dags för utplock!
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-03-15 18:21:12 följande:
    Åh jag håller verkligen verkligen tummarna för dig! Hoppas att du får många fina och befruktade ägg!

    Själv väntar jag på mensen så att jag får göra FET :D längtar!!

    Kram
    Tack snälla :) jag behöver alla tummar jag kan få!! Jag set fram emot att få bli "tömd" sååå jobbigt att gå runt med denna obehagliga värk.

    Åh! Kul :D förstår att du längtar, håller tummarna för dig med och att det går vägen denna gång :))

    Kram
Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015