• elinvd

    Skallben som sitter fast vid födsel, andra som varit med om?

    Hej. Jag födde en pojke den 2/1 -15 och han har samma ås i pannan som din dotter. Läkarna misstänker att sömmen har växt ihop för tidigt. Vi har inte röntgat än. Men vår läkare har skickat foto upp till Sahlgrenska i Göteborg, och de trodde samma. Så nu väntar vi på att få en tid att åka dit för bedömning.

  • elinvd

    Sorry att det tagit tid att svara. Vi är mitt uppe i en flytt. :)
    Vi bor i Trelleborg, också ca 3 timmar från Göteborg.
    Sonen hade en tuff start på livet. Han föddes med en sjukdom som heter FNAIS. Vilket innebär att hans trombocytvärde var väldigt lågt. risken för spontana invärtes blödningar var hög. Så vi fick ligga på neonatalen ett tag tills värdet hade stigit tillräckligt. Efter det så har han fått åka på provtagningar flera ggr i veckan för att se till att värdet håller sig stabilt. Förra veckan ringde läkaren och friskförklarade honom. det var en stor lättnad.
    Förra veckan fick vi veta att han har en liten hörselnedsättning på ena örat. Men det är inget de gör något åt eftersom han hör normalt på andra örat.
    Idag fick jag äntligen brev från Sahlgrenska. Den 12 mars ska vi dit för undersökning. Vet inte alls vad de gör för undersökningar där.
    Vi behövde inte ens röntga först. De kollade bara på några foton tagna från olika vinklar på hans huvud, och sen sa de direkt att hans huvudform va så avvikande så de ville att han skulle komma upp dit. Men den avvikande formen är inget man tänker på om man inte vet om det. Så det är skönt det iaf.
    Hur går det för er? Har ni fått tid för operation än? Vid vilken ålder ska dom operera henne?

  • elinvd

    Hej.
    Oj ja det låter som ni haft fullt upp.
    Nu har vi ju "bara" 2 barn men det går ändå segt med uppbackningen här. Lilleman gillar inte att ligga och sova själv. Men stora flickan har iaf börjat på förskola nu igen så nu är det lite lugnare.
    Här har vi inte haft några problem alls med vikten. Han ökar väldigt bra och väger redan över 5 kg. (3070g vid födseln).
    Hoppas vikten ordnar sig för er tös.
    På torsdag bär det av till Göteborg för undersökning av sonens huvud. Börjar bli lite nervös nu. Men försöker ställa in mig på att det kommer bli operation iaf så att det inte kommer som en chock sen ifall det skulle vara så.

Svar på tråden Skallben som sitter fast vid födsel, andra som varit med om?