• IsDimma

    Förskoletider

    Mibi skrev 2016-08-25 22:02:20 följande:

    Ja alltså...å ena sidan handlar det inte om "många timmar" men å andra sidan så så som förskoleverksamheten fungerar så ser jag vissa "risker".

    1. Hon kan ha svårt att komma in i gruppen då hon missar så mkt av förmiddagen då det mesta händer.
    2. Ännu en sak som försvårar "att komma in i gruppen", gemenskapen, är att på eftermiddagarna så börjar kompisarna gå hem pö om pö och hon är kvar länge.
    3. Man är tröttare på eftermiddagen än på förmiddagen, det gäller människor i allmänhet oavsett ålder, även er dotter.

    Vilket betyder att samma antal timmar förlagda på förmidaggen hade varit betydligt mer givande för henne ur alla aspekter.

    Hade jag varit er hade jag sett över schemat några gånger till... Lycka till!


    Som förskolepedagog så kan jag inte annat än att tycka till om punkterna. Nummer ett så är barnet 20 månader, hon har inget intresse av ett projektarbete mer än allt annat som händer på en förskola. Ja, projektarbete sandlådan eller vatten eller vad dom nu gör är roligt och stimulerande. Men det är leken inne och ute på eftermiddagen också.
    Och komma in i gruppen brukar inte vara ett problem för barn som ändå kommer vid elvatiden. Visst, hon kommer inte träffa de barn som går hem vid 14 så mycket men dom flesta barnen är kvar längre än så.
    Och nummer tre tycker jag inte funkar på en ettåring alls. Om jag ser till tiden där våra ettåringar på jobbet är som tröttast så är det tiden mellan 10-12, då är dom trötta, griniga, vill inte göra saker osv. Efter att dom fått sovit efter lunch så är dom som solstrålar. Iaf fram till efter femtiden någongång då dom väl börjar bli trött igen.

    Sen kan det för ett litet barn vara jobbigt med alla avsked under eftermiddagen. Iaf i början. För varje gång en mamma eller pappa kommer blir barnet ju påmint om sin egen förälder. Men det gäller också barn som kommer tidigt på morgonen och får säga hej och hejdå till många föräldrar på morgonen.

    Största nacktdelen med att gå sena eftermiddagar som jag ser det är att avdelningarna ofta blir sammanslagna och att man får många fröknar att skaffa sig en relation till. Där jag jobbar så har ett barn som är kvar efter halv fem 15 olika fröknar som man måste lära känna. Inte så många i år men det har det varit tidigare år. Nästa år blir antalet kanske 30 då vi bygger ut med fler avdelningar. Men det gäller även dom barn som kommer innan klockan sju på morgonen.
    Fördelen, och den är jättestor!, i mina ögon är att barn som kommer tidigt på morgonen eller barn som går hem sent på kvällen får kung tid på förskolan. Efter klockan fem har vi typ tre barn kvar. Då hinner man göra saker man inte hinner annars, dom barnen kan få all ens uppmärksamhet! Och det är en mysig tid på eftermiddagen.

    Hade jag haft barn och haft möjlighet att välja hens schematider på förskolan så hade jag i första hand valt eftermiddagstider. Iaf fram till barnet är 3.5-4 år. Mycket, mycket hellre än att ha barnet där mellan 8-15 då alla andra är på plats.
Svar på tråden Förskoletider