Inlägg från: Lucy Pevensie |Visa alla inlägg
  • Lucy Pevensie

    Någon med erfarenhet av Placenta Praevia?

    En 35-36 veckors bebis är faktiskt rätt så skör. Den har inte hunnit bygga upp varken tillräckligt mkt underhudsfett eller sockerlager i levern och deras förmåga att suga är sällan tillräckligt utvecklad så de råkar ofta ut för lågt blodsocker, nedkylning och stor viktnedgång. Dessutom har de större risk för gulsot och infektioner. Uppepå det så inser tyvärr inte många föräldrar riktigt allvaret med sen prematuritet så barnen får inte optimal omvårdnad, just för att de tänker att "den är ju nästan färdig". Men en vecka 35-36 bebis behöver egentligen ligga hud mot hud i stort sett dygnet runt, äta var 2-3:e timme och då helst både ammas (om det går) och tillmatas med urmjölkad bröstmjölk. Ersättning är lite mer hårdsmält och prematurer "tål" det sämre än fullgångna barn. P.g.a. dessa risker behöver man stanna på sjukhuset längre än med ett fullgånget barn (37 fulla veckor). Så som du förstår finns det många anledningar att inte plocka ut en bebis för tidigt om det går att låta bli.
    Föreliggande moderkaka är i normalfallet inget som kräver tidigareläggning av snitt, det brukar gå bra att vänta till fullgången tid. Din moderkaka ligger ju dessutom i bakvägg så läkaren behöver inte skära igenom den för att ta sig in till bebisen, och det är ju positivt! Men läkaren gör ju en bedömning om hur man bör göra i just ditt fall. Oavsett när man lägger snittiden så finns ju alltid risk att få värkar innan, oavsett om det är v34 eller v39, så akutsnitt kan det bli ändå.

    Hoppas du inte tycker jag låter hård, det är bara det att jag träffar många mammor i din situation, och många sena prematurbebisar och menar bara att om läkaren bedömer att du kan gå till fullgången tid så tror jag du kan känna dig lugn i det, och det blir många fördelar för din bebis Glad

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Placenta Praevia?