Inlägg från: Cawi |Visa alla inlägg
  • Cawi

    Ni som fått syskon till 2-3 åringar!! Behöver tips!!

    Hej!! Min lilla dotter på 2.5 år har precis fått en lillebror. Vi är just nu hemma allihopa 2 veckor innan pappan börjar jobba igen och dottern ska gå några timmar i veckan på dagis.

    Jag har lite ångest över två saker som jag gärna tar emot tips om. För de första vill våran dotter sova i våran säng nu när hon ser att lillebror får sova inne i vårat rum och jag känner mig så himla elak som säger att hon måste sova i sitt rum. (Även fast jag har sagt att hon får komma in till oss såklart om hon vaknar.) Men hon blir ledsen och säger att hon också vill vara i mamma och pappas säng. Har försökt förklara att lillebror inte heller får sova i våran säng men hans säng står ju i vårt rum.

    Jag hade mer än gärna haft henne i våran säng men jag tänker att de kanske är dumt att helt plötsligt vänja henne vid våran säng när vi i 2 år försökt vänja henne vid sin. Men man kanske kan låta henne sova hos oss ibland eller nu i början kanske. Det andra är dagissituationen. Jag vill inte att min dotter ska tycka att jag lämnar bort henne på dagis medan lillebror får vara hemma. :/ Vad sa ni till era barn när de började förskolan igen eller vad sa era barn? Dottern säger ofta redan innan lillebror föddes att hon inte vill gå till dagis utan hon vill va hemma med mamma så jag har så dåligt samvete att hon ska tycka att jag lämnar bort henne men att lillebror får va hemma. Men jag vet ju att hon har roligare och lär sig mer på dagis. Hon kommer va ledig minst en dag i veckan också.

    Så hur gjorde ni andra med sådant t ex? Vad är era bästa tvåbarnstips???

    Hemma har vi det annars superbra och hon är inte så svartsjuk på bebisen då hon får väldigt mycket uppmärksamhet av oss och får vara med och hjälpa till och vi myser och läser när jag ammar.

    Hoppas på många bra tips och vill gärna höra hur ni andra gör med vardagen :)

Svar på tråden Ni som fått syskon till 2-3 åringar!! Behöver tips!!