• E01

    Jag undrar om det kan vara värt att köpa in färg, spik och spegelglas och sälja som tillbehör?

    Jag ska starta loppis i sommar, det är gamla retro och antika slitna saker, trälådor, burkar och möbler.

    Mitt loppis kommer heta "återbruka mera köp och sälj Gävleborg" jag håller till ca3 mil från affär.

    Det jag undrar är om det kan vara värt att ha färg, trälim, spegelglas tillgängligt i butiken.

    Det skulle naturligtvis vara lite dyrare än i butik, men lagom så man ändå tjänar på det med tanke på bränsle till bilen.

    Hur skulle ni göra? Snälla hjälp!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag undrar om det kan vara värt att köpa in färg, spik och spegelglas och sälja som tillbehör?
  • vitamintok

    Hejsan!  Jag tänker så här. Vet du med säkerhet att dessa varor behövs? Det finns ju hur många olika slags produkter som helst, lika många behov.
    Har du gjort en undersökning som du baserar din affärsidé på? Så att du vet att det är den här sortens produkter som kommer att gå åt?
    Byggs det mycket i ditt område? Hur vanligt är det att folk i dina trakter vill sätta upp eller göra saker med speglar?
    Kan tänka mig att om du skaffar gamla speglar även lite trasiga, gamla mindre fönster med karmar som behöver lite omsorg och sedan tillbehör till sånt här.
    Har sålt ute i flera år, åkt runt med gamla saker och sett folk få en idé som sedan gått i stöpet för att de inte kollat vad som behövs, åtgången.
    Föreslår du börjar med att titta på bilderna på återbruka mera. Inte blogg med samma namn eller facebook med samma namn, utan bara "återbruka mera" bilder på google. Finns många som googlar just där och letar efter uppslag. Du kanske hittar saker du kan skaffa som gör att entusiaster har en möjlighet skapa härliga saker själv!
    Lycka till! 

  • E01
    Hej! Tack för snabbt svar och bra frågor!

    Jag vet inte med säkerhet att det är just detta som behövs. Den undersökning jag har gjort visar att det finns intresse för återbruk och att man ofta väljer att handla in gamla saker att skapa från, jag har dragit slutsatsen utifrån före och efterbilder att många målar om. Jag kommer sälja de gamla sakerna som följde med vid husköpet och utifrån det tänker jag att trälim kan vara en bra produkt att ha hemma för vissa pinnstolar osv. 
    Speglar är nog "taget ur luften" egentligen så det kan nog vara en onödig utgift vid närmare eftertanke. Det jag tänkte var att man skulle kunna påverka/inspirera kunderna till att göra en spegel av ex. gammal fönsterram.

    Men nu efter ditt svar ska jag ta och lägga ut en ny undersökning riktad mot personer i området. Vad de använder när du gör om och hur de gör det. (hoppas de inte ledsnar på mig och mina enkäter) ^^ 

    Tyvärr har jag inget tålamod eller talang för att skapa själv. Den genen gick till brorsan ;) Men jag är fascinerad över de som kan se och göra sådana saker!
    Tack så mycket!!
  • Ramborg

    Jag tror det är en bra idé att ha lite tillbehör att sälja, i en "inspirationshörna". Men som sagt, ta reda på vad som kan sälja.

    En sak som jag tror vore trevligt att ha är stuvbitar av tapeter, om du kan komma över det. Kan användas för tex att klä insidan av byrålådor, bokhyllor etc.

    Decoupagelim och penslar.

    Sandpapper och klossar. Ett bra möbellack kanske.

    Spik, nubb, skruvar. Tja, det är svårt att spåna, men jag tror du gör rätt som tänker på merförsäljning.


    42.
  • E01

    Hej!

    Har aldrig tänkt på tapeter faktiskt men vilken bra idé!
    Jag kommer ta med och skriva upp dina förslag!

    Tack så jätte mycket för dina tips! 

  • Ascendere

    Jag tycker det var en superidé faktiskt. 
    Antar att idén är att sälja lite slitna saker som behöver fixas till, och då alltså att man kan köpa materialet för detta på samma gång, exempelvis färg och lim och penslar.

    Om du ska sälja spegelglas vore det allra enklaste för kunden om du kapar till det också i rätt dimension, det är inte svårt men de flesta saknar verktyg för detta.

    Såna där små projekt som att köpa en gammal stol och fixa till är oändligt mcyket lättare att komma igång med och slutföra om man har allt material tillgängligt så jag tror du har tänkt helt rätt i detta!

    Många som kommer förbi din butik på impuls kanske till och med köper något de inte skulle gjort annars, lockade av enkelheten och att kunna sätta igång på direkten när de kommit hem. 

    En annan tanke är om du även har lite tips på renoveringar framme i affären, tidningsurklipp eller böcker som kunderna kan bläddra i, med vad man kan göra med gamla möbler som fungerar som inspiration.

    Sedan kan jag tycka att namnet är lite långt och krångligt...

    Lycka till, kommer gå skitbra det där! 

  • E01

    Vad roligt att du tycker det! Du har uppfattat idén helt riktigt! 

    Tack så jätte mycket för din feedback och dina tips, det tar jag med mig! :)

Svar på tråden Jag undrar om det kan vara värt att köpa in färg, spik och spegelglas och sälja som tillbehör?