• Anonym (Aurora)

    Är hon en härmapa?

    En kvinna i min närmsta familj härmar mig ganska mycket tycker jag men jag kanske är överkänslig så jag frågar er. Här är ett axplock på vad hon köper som jag var först med.

    Handväskor av tre olika märken som är väldigt ovanliga men som jag haft länge.
    Glasögonbågar av ett märke som är superovanligt och hon tog nästan exakt samma bågar som jag har som dessutom har en ovanlig färg. Det var alltså inte svarta Armani eller ett annat vanligt märke som alla har och helt annorlunda stil mot hennes vanliga stil.
    Hon ville ha exakt samma solglasögon som jag hade, ovanligt märke, men jag sa att dom såg fula ut på henne så det blev inga. Oskyldig
    Hon kopierade min vigselring till 90 % och min vigselring är ingen vanlig design.
    Jag köpte en designerring och när jag beställde min var hon tvungen att beställa en likadan utan att ens fråga om jag tyckte att det var okej. Hon bara överrumplade mig med det i affären medans jag beställde min. När jag sedan bar den och en släkting såg den och gav mig en komplimang så kom hon springandes och sträckte fram sin hand och visade att hon minsann har en likadan. Allvarligt?!
    Jag har smycken från en viss designer och hon tänkte börja samla på samma designer och när jag sa något om att hon kan köpa något annat märke så fräste hon: Är det bara du som ska få XXX-märket tre gånger om året?!

    Det är en del prylar som hon härmas med men sen härmas hon även med andra saker som hon märker att jag gör i mitt hem och låtsas att hon alltid har gjort så även om det är jag som har börjat med vad det nu är. Det här är en liten del av det men tycker ni att det låter som att hon härmar mig och vad skulle ni göra i mitt ställe?

  • Svar på tråden Är hon en härmapa?
  • Anonym (Ej kul..)

    Ts, hur är denna person mot dig annars? Eller är det enda du märker av henne, att hon härmar dig?

  • Anonym (Aurora)
    Anonym (Ålderskris) skrev 2015-02-27 20:13:43 följande:
    Du kan få henne att hitta nya idoler att efterapa såna som du kan säga är förebilder, dina förebilder och hon får inte ha dem som sina förebilder. Då blir hon så frestad att härma dem att focusen avleds från dig. Testa.
    Jag ska säga att Björk och Lady Gaga är mina förebilder. Klä mig i köttslamsor och svanklänning. Kanske det får henne att sluta?
    Anonym (Ej kul..) skrev 2015-02-28 11:38:42 följande:
    Förstår dig helt och hållet. Vilken konstig människa! Klart att det är irriterande och obehagligt. Det har hänt mig och händer fortfarande. Tur för mig är att det är många mil emellan oss. Jag har inga dyra saker. Märkes varor som är mellan dyra. Det är inte bara det. Det är möbler , kläder , smink och sättet att prata också, som denna person härmar mig på. Konstigt och obehagligt när vi ses. Tur att det är sällan.
    Hade jag haft denna person närmre mig hade jag nog blivit lite galen och ännu mer irriterad. Försök ha mindre med henne att göra, kanske hon fattar vinken. Rådet ovan är värt att testa.
    Vad gör andra när det blir såhär? Ska nog googla, funkar ju på annat;)
    Anonym (Ej kul..) skrev 2015-02-28 11:44:45 följande:
    Ts, hur är denna person mot dig annars? Eller är det enda du märker av henne, att hon härmar dig?
    Skönt med någon som förstår. Hur gick din googling? Hittade du något användbart? Har någon annan i din omgivning märkt att personen härmar dig?

    Min härmapa kan mucka gräl ganska ofta. Nu när du säger det så kom jag på att hon även härmar mig med vad jag säger eller låtsas att det är hon som har kommit på eller sagt något när det är jag från början som har sagt eller gjort något men hon försöker ta åt sig äran så att säga. Och hon låter aldrig mig "skina" och om jag får uppmärksamhet så är hon genast där och försöker ta över samtalet och styra det mot henne som med smycket t ex. Sen kan hon även dyka in och svara på frågor som är direkt ställda mot mig.

    En av dom mest komiska sakerna som har hänt var när en person kom med bakverk som han hade köpt till mig som bara finns på ett par ställen i Sverige. Hon råkade vara där och fick förstås smaka för han hade köpt många och eftersom att hon älskar dom sen förut så tog hon påsen när hon gick och tackade killen som var så snäll att han hade köpt dom till henne. Gissa om vi var förvånade när hon gick därifrån. Det var så komiskt och chockerande att vi inte visste vad vi skulle säga. Visst, hon kände honom lite men det var ju han och jag som var kompisar och han besökte mig inte henne och det visste hon om så hur kan hon för en sekund tro att det var henne han hade köpt bakverken till? Skrattande


  • tankfull

    Vad sägs om att ta alla dina fina designerprylar och skänka dem till välgörenhet till förmån för dem som inte har mat för dagen! Och sen lägga din kraft och energi på VERKLIGA problem! Om härmapan är så övertydlig som du anger så är det väl ändå ingen som bryr sig om att hon kopierar dig - det är ju uppenbart. Jag blir faktiskt upprörd över att folk oroar sig över något sånt här när det finns barn som svälter ihjäl!

  • Anonym (Ålderskris)

    Ja säg att du donerat till en viss fond och då är hon där och donerar hon med.

  • Anonym (Ej kul..)
    Nenne666 skrev 2015-02-25 11:26:46 följande:

    Är inte det väldigt tydligt? Ts tycker att det är jobbigt att ha en person så nära inpå som efterapar och kopierar alla henne köp. Även om det inte är köp man springer på överallt. Vilket i sig bevisar för ts att den här personen härmar ju medvetet. Givetvis är det jobbigt och svårt att bemöta för dom flesta. Eller? Exakt i ts vad det du inte förstod?


    Detta är speciellt svårt för ts när det är en nära person i släkten. Som ts själv säger i kommentar 10 ;" Tänk syster,dotter,mamma ,kusin. Med tanke på åldersskillnaden på 25-30 år kan det kanske vara hennes egen mamma . Hon är över 50 år enligt ts. Ts skriver;

    Jag söker aldrig uppmärksamhet men hon söker alltid rampljus och får det också. På mitt bröllop var det hennes klänning det pratades om trots att jag hade en vacker och klassisk klänning om jag får säga det själv. Tungan ute Men hon hade sett till att skaffa en klänning som alla skulle se och prata om. Hon lyckades få enormt mycket uppmärksamhet den dagen för sin klänning och alla kom och sa till mig att hon hade en så fin klänning. Det är ingen tvekan om att den var fin men det var ingen klänning man skulle ta på sig om man inte ville stjäla uppmärksamhet från bruden. Och lite lustigt är det ju att det pratas mer om en gästs klänning än brudens klänning. Jag har aldrig varit på något annat bröllop där någon gästs kläder har stuckit ut så mycket att det har pratats om det alls. Det brukar pratas om brudens klänning eller ingens liksom.

    Den här härmapan har alltså nästintill kopierat ts vigsel ring, och sett till att ha en speciell vacker klänning som fick gästerna på bröllopet att prata mer om hennes klänning än brudens. Det skulle vilken brud som helst bli ledsen för, ts hade valt både ring och klänning med omsorg. Det skulle spegla hennes kärlek och glädje på hennes stora dag.

    Härmapan kopierar ts för att förminska värdet av det som betyder något för ts. Bröllopet var ett tillfälle då ts ville vara glad, den här personen såg till att ts inte skulle få vara helt glad på sitt bröllop.

    Ts känner henne mycket väl, hon skriver att härmapan avskytt grönt " i hela sitt liv" och nu ska hon plötsligt köpa saker i grönt för att ts har det.

    Det den här personen gör, är att hon saboterar för ts och trycker ner henne för att hon är avundsjuk på ts och hon vill vara den som ska glänsa mest i rampljuset. Det är extremt, då hon t o m förstör för ts på hennes bröllop.

    Den här härmapan är elak och ingen som bara härmar för att hon tycker att ts har snygga saker. Det är en medveten handling av härmapan, att förstöra så mycket hon kan för ts.

    Hoppas att det rör sig om en gammal kusin. Är det mamman är det sorgligt för ts. En mamma ska glädjas med sitt barn, och låta det synas mer än sig själv.
  • Anonym (Ej kul..)

    Ts skriver från "Jag" till "liksom", missade markera.

  • Anonym (Aurora)
    Anonym (Ej kul..) skrev 2015-03-01 23:24:15 följande:
    Den här härmapan har alltså nästintill kopierat ts vigsel ring, och sett till att ha en speciell vacker klänning som fick gästerna på bröllopet att prata mer om hennes klänning än brudens. Det skulle vilken brud som helst bli ledsen för, ts hade valt både ring och klänning med omsorg. Det skulle spegla hennes kärlek och glädje på hennes stora dag.
    Härmapan kopierar ts för att förminska värdet av det som betyder något för ts. Bröllopet var ett tillfälle då ts ville vara glad, den här personen såg till att ts inte skulle få vara helt glad på sitt bröllop.
    Ts känner henne mycket väl, hon skriver att härmapan avskytt grönt " i hela sitt liv" och nu ska hon plötsligt köpa saker i grönt för att ts har det.
    Det den här personen gör, är att hon saboterar för ts och trycker ner henne för att hon är avundsjuk på ts och hon vill vara den som ska glänsa mest i rampljuset. Det är extremt, då hon t o m förstör för ts på hennes bröllop.
    Den här härmapan är elak och ingen som bara härmar för att hon tycker att ts har snygga saker. Det är en medveten handling av härmapan, att förstöra så mycket hon kan för ts.
    Hoppas att det rör sig om en gammal kusin. Är det mamman är det sorgligt för ts. En mamma ska glädjas med sitt barn, och låta det synas mer än sig själv.
    Gud vad bra du skriver! Vilken ögonöppnare! Det kan mycket väl vara så att hon är avundsjuk och vill förminska det jag har och glädjen jag känner för det. Det är ju inte mycket jag får ha i fred så att säga.

    Det med vigselringen t ex, hon var ju gift redan men köpte en ny ring efter att hon hade sett min. Jag har inte sett det som att hon vill förstöra för mig nödvändigtvis men kanske är det så om vi tar designersmycket som ett annat exempel. Hon visste mycket väl att jag hade förälskat mig i just det smycket och väntat på att gå och beställa det och när jag väl gör det och provar ut min storlek så går hon och beställer en likadan av en annan expedit. Hon hade ju inte ens sett ringen förut eller visat intresse för just den designern överhuvudtaget! Jag försöker att vara den större personen och inte bry mig men visst försvann en liten del av glädjen över smycket eftersom att hon köpte en likadan. Och dessutom visar hon upp sin oombett när jag får en komplimang för min. Obestämd

    Och klänningen på bröllopet... jag är väl hjärntvättad eftersom att jag tyckte att det var roligt för henne att få så mycket uppmärksamhet för sin klänning att jag inte ens blev arg fast hon stal rampljuset från mig. Det var så naturligt för mig att hon ska ha mest uppmärksamhet oavsett vilken dag eller tillställning det handlar om att jag knappt reagerade. Nu i efterhand så stör det mig lite dock.

    Jag ska försöka analysera om hennes härmande är mer utstuderat än jag har trott...


  • Anonym (Ej kul..)

    Vet du varför det var naturligt för dig att hon skulle ha all uppmärksamhet? Jo, för att du är van vid det.

    Hjärntvättad ja faktiskt, att ge henne det bästa annars får du märka av det vid ett senare tillfälle.

    Du har lärt dig att vara den större av er då hon förmodligen surar om hon inte får som hon vill. Hon beter sig som ett barn som allt ska kretsa kring.

    Du har blivit manipulerad av henne under en lång tid, därför har du funnit dig i detta. Nu har det tydligen ändå blivit för mycket för dig. Tyvärr tror jag inte att det går att prata med henne om att hon härmar dig. Bra att du blir mer uppmärksam på detta. Jo jag har skrivit en del som svar till dig på din kommentar du skrev till mig tidigare, som förklarar mer. Ska fundera till imorgon om jag vill skicka det. Handlar om detta , men kan vara ännu svårare att förstå. Lite ofattbart. Livet är bra konstigt ibland. Förståeligt om folk inte fattar....God natt ts!

  • Anonym (Ej kul..)
    Anonym (Aurora) skrev 2015-03-01 17:16:47 följande:

    Jag ska säga att Björk och Lady Gaga är mina förebilder. Klä mig i köttslamsor och svanklänning. Kanske det får henne att sluta? Skönt med någon som förstår. Hur gick din googling? Hittade du något användbart? Har någon annan i din omgivning märkt att personen härmar dig?

    Min härmapa kan mucka gräl ganska ofta. Nu när du säger det så kom jag på att hon även härmar mig med vad jag säger eller låtsas att det är hon som har kommit på eller sagt något när det är jag från början som har sagt eller gjort något men hon försöker ta åt sig äran så att säga. Och hon låter aldrig mig "skina" och om jag får uppmärksamhet så är hon genast där och försöker ta över samtalet och styra det mot henne som med smycket t ex. Sen kan hon även dyka in och svara på frågor som är direkt ställda mot mig.

    En av dom mest komiska sakerna som har hänt var när en person kom med bakverk som han hade köpt till mig som bara finns på ett par ställen i Sverige. Hon råkade vara där och fick förstås smaka för han hade köpt många och eftersom att hon älskar dom sen förut så tog hon påsen när hon gick och tackade killen som var så snäll att han hade köpt dom till henne. Gissa om vi var förvånade när hon gick därifrån. Det var så komiskt och chockerande att vi inte visste vad vi skulle säga. Visst, hon kände honom lite men det var ju han och jag som var kompisar och han besökte mig inte henne och det visste hon om så hur kan hon för en sekund tro att det var henne han hade köpt bakverken till?


    Jag hittade lite olika saker på internet.

    Det finns en tråd här från 2012 med liknande problem , som även de som kommenterar har stött på. Den heter ;" Jävla härmapa ! Nu har jag fått nog!!"

    Hittade en artikel av en forskare om härmning och empati Ja, egentligen är härma något naturligt. Vi har nervceller i hjärnan som ger oss signaler i form av spegelneuroner, det gör att vi tar efter andra. Tex hur folk står, rör sig och om vi någon gång matat en bebis med en sked , formar vår mun sig samtidigt som vi för skeden in i munnen på bebisen. Är vår vän är ledsen syns det i vårt ansikte också. Vi känner medkänsla och därför speglar vi dennes ansiktsuttryck. Det är omedvetet. Detta är empati som vi är födda med. Enligt artikeln kan vi även medvetet härma för att lära oss att visa mer medkänsla. Nu över till nästa fynd..

    Det finns dock vissa som saknar empati. Den delen i hjärnan ser annorlunda ut hos dom än hos människor med empati. Det handlar då om psykopati. Just i psykopati är det vanligt med att offret härmas. Hittade ett anti mobbningsprogram på en skolas hemsida, där var en av punkterna som definierar mobbning just härmning. Härmning används inom psykopati för att kunna lära sig om offret och sedan utnyttja detta mot denne vid rätt tillfälle. Den med psykopatiska drag vill lära sig allt om sitt offer för att kunna trycka ner det på ett effektivt sätt. Den muckar ofta gräl och söker hela tiden nytt ämne/tillfälle att bråka om. Den är ofta uttråkad, så bråk förgyller dagen för denna.

    Att trycka ner sitt offer , gör det lätt för denna person att få stå i centrum i fred. Den blir ensam med att skina/glänsa, det spelar ingen roll om det drabbar någon i familjen. Den med psykopati ser bara sig själv och kan inte älska någon annan än sig själv. Det är bara dennes vilja och behov som räknas. Har man en sådan person i sin närhet ska man ta avstånd helt, annars riskerar man att förlora sig själv. En sådan person tar allt den kommer åt. Den lever på andra. Härmapan tar dina " förslag " på hur hon ska få mest uppmärksamhet. Och du får stå tomhänt bredvid och titta på hur hon tar din identitet med dina tankar. Själv blir du ett skal medan hon tar på sig alla dina fina "förslag", allt för att höja sig över dig.

    Du är förmodligen själv en person som folk ser. Det sticker i hennes ögon. Avundsjukan är stor, hon MÅSTE vara störst ,bäst och vackrast. Incidenten med bakverken visar tydligt att det är bara hon som gäller. Du ska hålla dig undan enligt henne. Hon har ingen respekt för dig eller ditt hem och det som är ditt. T o m dina vänner är bara hennes vänner som med killen och bakverken.

    Vem hon än är till dig , behöver du bryta med henne. Hon kör över dig helt annars. Tror du är en stark tjej med stort mått av empati. Din medkänsla för henne gör att du på något sätt har accepterat hennes behov av att alltid vara den som får mest bekräftelse.

    Du tycker dock att det är irriterande och lite obehagligt.

    Precis som du säger, så finns det en tanke bakom dina köp. Det vet hon också , det är den tanken hon vill förminska. Hon hade en egen vigselring, ändå skulle hon ha en likadan som din , precis i samband med det du tyckte var viktigt då, ditt kommande bröllop.

    Tar hon t o m över dina samtal och ska visa att allt kommer från henne , är hon tyvärr ute efter att minimera dig och din existens.

    Hon härmar alltså inte av medkänsla utan tvärtom så bryr hon sig inte om att du blir ledsen när hon förstört din fina tanke och det som kommer från dig.

    Sök på empati /psykopati och se om du känner igen dom dragen hos henne. Då vet du bättre hur du ska förhålla dig till hennes sätt. Är det så allvarligt , då är det enda att bryta med henne helt.

    Är det inte psykopati det handlar om, ska det gå att prata med henne, och hon förstår då att du är besvärad av hennes härmning av dig. Förstår hon , då slutar hon direkt. Då visar hon dig medkänsla. Då har hon trots allt insikt, vilket inte finns i psykopatin. Detta är självklart svårt då det är en närstående, det är ändå lätt att ta reda på hur det är med just henne. Du känner henne, läs och reflektera över det. Då vet du mer än du vet nu. Lycka till med detta!
  • Anonym (Ålderskris)

    Jag har stickat en rosa klänning med flätmönster och paljetter. En riktig ögonöppnare. Mina barn kallar den för maletköttklänningen och de vill ha en likadan. Det finns en viss likhet med ett maletkött paket och klänningen. Hon skulle säkert få mycket uppmärksamhet med en maletköttklänning.

Svar på tråden Är hon en härmapa?