Inlägg från: godisrottan |Visa alla inlägg
  • godisrottan

    Samla på silverskedar eller servis?

    Hur kan man vara negativ till det? Till mig samlade släkten både silverbestick (tårtbestick, kniv, gaffel + sked), vin/ölglas och finporslin. Jag har mycket glädje av dessa nu, kändes lyxigt att direkt när man flyttade hemifrån kunna bjuda kompisarna på middagar med lyxig dukning och inte bara tråkiga billiga Ikea saker. Jag kommer absolut vilja att släkten samlar det till mina kommande barn också. 

  • godisrottan

    Silverbesticken fick jag när jag var liten, som typ 15 åring så var besticken fulltaliga. När jag hade fått alla dem så fick jag själv välja vilken glasserie och vilket porslin jag ville ha. 
    Precis som någon sa så är det svårt att ge porslin och glas utan att någon har önskat sig det. Silverbestick är enklare (tycker jag), köper man en klassisk serie så passar den till allt. 

  • godisrottan
    Batmamba skrev 2015-03-04 22:08:07 följande:

    Ni som har silverbrstick, är de inte jobbiga att hålla fina? Jag har lite ärvda silverskedar i en låda men gitter aldrig putsa upp dem till presentabelt skick.


    Nej det är inte jobbigt att hålla rent. Det finns speciella fodral man lägger silverbesticken i, i dem blir de inte fläckiga. 
    Skulle besticken bli fläckiga, t.ex om man har dem utanför fodralet för länge så kan man lägga ner dem i en skål man fodrat med aluminiumfolie och har i bikarbonat och kokande vatten. Den blandningen löser upp fläckarna som är på silvret, sedan är det bara att torka dem med handduk. 
Svar på tråden Samla på silverskedar eller servis?