Inlägg från: Hilda07 |Visa alla inlägg
  • Hilda07

    planerat snitt i juli 2015! vi kan samlas här!

    Hej, ska få mitt andra planerade kejsarsnitt i mitten av juni..kanske kan jag hoppa in här och ventilera oro och förväntan med er andra :)

  • Hilda07
    Staffelove skrev 2015-05-05 14:51:52 följande:

    Hilda07/ välkommen är det ditt första snitt? Jag ska göra mitt första den 11/6 och är lite små nervös men längtar så hoppas maj månad går fort :)


    Hej, nej det är mitt andra snitt. Men första gjordes för 7 år sedan så det känns nästan som första gången igen :) 
  • Hilda07

    Nedräkning här med! och nervös till tusen...Samtidigt är jag så trött på att vara gravid nu (v 35) att jag ser fram emot det hur nervös jag än är :) 

    Hur går era tankar om snittet och vad oroar ni er för? Jag oroar mig såklart för komplikationer och hur ont man ska få. Fick inte ont alls faktiskt vid mitt första planerade snitt men nu har jag börjat oroa mig inför denna gången. Katetern är jag med orolig för...fick den sist efter bedövningen var lagd men på detta sjukhus gör de inte det trots önskemål.  Är även rädd för blodtrycksfall och att behöva må illa under och efter snittet.

    Men positiva tankar är det som gäller nu framöver och om bara 4 veckor har vi vår lilla tjej här :) 

  • Hilda07

    Är inte rädd för själva sprutan vid bedövningen för jag tyckte verkligen inte den kändes nåt särskilt och gick snabbt att lägga. Däremot tycker jag känslan av när man blev bedövad var rätt otrevlig. Jag hade redan innan snittet pratat med narkosläkaren om att jag var rädd för blodtrycksfall så de höll bra koll men jag kände ändå av det. Lite otäckt att bedövningen tar så pass långt upp i bröstet med.

    Sen när de väl börjar tvätta magen, spänna upp skynket osv går allt fort och bebisen är ju ute inom några minuter :) 

    Är inte jätteroad av när de ska sy igen heller..tycker det kändes som det tog lång tid och jag var lite illamående och man ville bara det skulle vara klart.

  • Hilda07
    Nollfantasi skrev 2015-05-16 11:46:56 följande:
    Blodtrycksfall är jag också jätterädd för. Har haft bekymmer med lågt blodtryck sen först barnet. Förlorade rätt mycket blod och svimmade dagen efter snittet. De hade missat att summera all blodförlust så det som såg normalt ut var i själva verket dubbelt så mycket.. Blodvärdet var nere på 56 och jag fick 3 påsar blod. Det tog säkert 2-3 veckor innan blodvärden var uppe på 120!

    Under den här graviditeten har jag haft lågt blodtryck hela tiden, 100/60 typ. Mim barnmorska försökte trösta mig med att trycket stiger men det har det hittills inte gjort
    Fy stackars dig! Blodvärde på 56...förstår att du mådde pyton! Jag har haft lågt järnvärde hela graviditeten som legat mellan 83-106 som är det mesta jag kommit upp i trots envist ätande av Niferex. Har också lågt blodtryck som dig, 110/65 och det har heller inte stigit någonting trots att jag kommit så långt i graviditeten. Därför känns det ännu mer läskigt inför snittet...Känns som blodtrycksfall kommer hända när det redan är så lågt och att man dessutom pg a dåligt järnvärde säkert kommer känna sig ännu mer trött och matt efteråt.

    Men vi får väl se. Ska ta upp dessa frågor med narkosläkaren sen och se vad de tror.
  • Hilda07

    Ska vi väcka lite liv i tråden igen? :) Själv snittas jag på torsdag så det är verkligen nära nu. På måndag är det inskrivning med träff av narkosläkare och annan personal. Nervös som sjutton! Hur mår ni andra?

  • Hilda07
    VB52015 skrev 2015-06-13 16:48:45 följande:

    Hilda07, vad spännande! Jätte snart ju! På tisdag ska vi få datum, jag hoppas så innerligt att jag får mitt snitt i v.37+0 (haft så jobbigt med förvärkar att jag nu är helt slut..) woop woop!

    Några rädslor nu när det är så nära?


    Ja många rädslor...Hua! Även att första snittet gick som en dans så har jag blivit fegare och mer orolig denna gång av någon konstig anledning. Kände mig lite naiv och var yngre sist..kanske beror på det ;) Vet mer om komplikationer osv som kan uppstå denna gång. Men det ska väl gå bra får vi hoppas. Ska hur som  helst bli skönt att äntligen graviditeten är slut! Tuff sådan och jag är väldigt trött nu.

    Om det är någon som nyligen gjort sitt snitt här i tråden så vore det skoj att höra hur det gick! Jag får väl återkomma efter torsdag :)

    Lycka till alla!
  • Hilda07
    VB52015 skrev 2015-06-17 15:18:24 följande:

    Snart dags Hilda07! Spännande ? jag har tid för snitt den 24 Juli längtar så galet mycket!!

    Men jag upplever rädslor fler denna gång, måste ha att göra med att man hinner fundera mer. Blev akutanitt förra gången och då var min enda rädsla (förutom att dö under op och/eller att bli förlamad av bedövningen) katetern... Det var liksom _största_ oron! Haha. Nu är jag mer orolig över själva snittet, att det ska ske någon komplikation eller att mina värden bara droppar totalt. Läkaren jag träffade igår förklarade att man oftast blöder mindre vid ks två, tre osv just för att man går genom ärrvävnad och att det tar längre tid för att urinblåsan ofta läker fast i snittet, så det som tar tid är liksom att avlägsna blåsan från ärret ..Helt ny info för mig, aldrig ens hört någon nämna ovanstående Lycka till nu!!


    Ja imorgon är det dags!! Är så nervös att jag knappt vågat tänka på det under dagen av rädsla för att få fullständig panik. Var på inskrivning i måndags och pratade med narkos, förlossningsläkare och bm. Är också nervös denna gång för katetern då de sätter den INNAN bedövningen. Det gjorde de inte sist. Huua. Sen är jag livrädd för blodtrycksfall och illamående och att jag ska dö. Skönt att höra att man iaf blöder mindre vid snitt nr två även om det lät mindre skoj att urinblåsan kan ha växt fast!! 

    Är också ledsen för att vi blir separerade efter operation där jag hamnar på uppvak tills bedövning släppt och min man och bebis är på bb. Känns så otroligt sorgligt så jag har gråtit flera ggr över det. Det gick tydligen inte att ordna på det här sjukhuset pg a semester och annat för personal. Så otroligt olyckligt känner jag att missa första tiden och dessutom ligga där själv och kanske inte må bra.

    Men nu måste jag fokusera på att klara av det här så nu får jag försöka ha positiva tankar! Imorgon får vi träffa vår bebis :) Förhoppningsvis kommer allt gå lika bra som snitt nr 1 gjorde för 7 år sedan.

    Förstår att du längtar :) Snart så är det dags för dig också!
  • Hilda07
    finskaflikkan skrev 2015-06-23 10:40:47 följande:
    hur gick det?
    Allt har gått bra och vi åkte hem dag två :) Var jätterädd innan operationen men personalen fixade det bra så det kändes ok trots allt. Det var jobbigt att ligga själv på uppvak i närmare tre timmar för jag saknade bebisen och min man. Men sen flöt allt på bra och jag har mått helt ok.
  • Hilda07
    VB52015 skrev 2015-06-24 15:07:02 följande:
    Grattis grattis, vad underbart <3

    Blev du sövd? Här i Umeå får vi vara Ivar på förlossningen några timmar innan vi rullas in på BB, känns skönt. Ny hoppas jag bara det blir komplikationsfritt, 30 dagar kvar!!
    nej hade spinalbedövning och var vaken:) men här får man ligga på uppvak tills bedövningen helt gått ur då de vill kontrollera blodtryck osv. 
Svar på tråden planerat snitt i juli 2015! vi kan samlas här!