• micro113

    Män vs kvinnor - vilka skillnader görs i lagen?

    På rak arm drog jag mig till minnes fyra punkter där kvinnor och män särskiljs i lagtext.

    -Barnadråp
    -Omskärelse
    -Kroppsvisitering
    -Grov kvinnofridskränkning

    Vilka fler finns som ni kommer på?

  • Svar på tråden Män vs kvinnor - vilka skillnader görs i lagen?
  • Lingonpappa
    Kjell2 skrev 2015-02-26 15:46:52 följande:
    Värnpliktslagarna särskiljer.

    Värnplikt existerar väl inte längre?

    Jag tycker det även är intressant med formell diskriminering som inte står i lagen: www.regeringen.se/sb/d/12518/a/138422

    Många människor vill att feministkvinnor ska våldtas och slås ihjäl. Man kan ju undra varför. Obestämd
  • Kjell2
    Lingonpappa skrev 2015-02-27 10:48:57 följande:
    Värnplikt existerar väl inte längre?

    Jag tycker det även är intressant med formell diskriminering som inte står i lagen: www.regeringen.se/sb/d/12518/a/138422

    Många människor vill att feministkvinnor ska våldtas och slås ihjäl. Man kan ju undra varför. Obestämd
    Värnplikstlagen finns kvar. Riksdagen har bara valt att ingen ska inkallas.
  • Paulina P P
    Lingonpappa skrev 2015-02-27 10:48:57 följande:
    Värnplikt existerar väl inte längre?

    Jag tycker det även är intressant med formell diskriminering som inte står i lagen: www.regeringen.se/sb/d/12518/a/138422

    Många människor vill att feministkvinnor ska våldtas och slås ihjäl. Man kan ju undra varför. Obestämd
    Så för att regeringen vill ge pengar för att stödja kvinnligt företagande gör det alltså OK att våldta och slå ihjäl kvinnor som arbetar för jämställdhet? Man slutar aldrig förvånas över vissa personers dåliga sinne för proportioner.  (att det behöver stöd beror på strukturer som lever kvar sedan den tiden kvinnor var förtryckta i lagen och som fortfarande gör att det är svårare för kvinnor att starta och driva företag)
  • Lingonpappa
    Paulina P P skrev 2015-02-27 10:57:42 följande:
    Så för att regeringen vill ge pengar för att stödja kvinnligt företagande gör det alltså OK att våldta och slå ihjäl kvinnor som arbetar för jämställdhet? Man slutar aldrig förvånas över vissa personers dåliga sinne för proportioner.  (att det behöver stöd beror på strukturer som lever kvar sedan den tiden kvinnor var förtryckta i lagen och som fortfarande gör att det är svårare för kvinnor att starta och driva företag)
    Jag tror många ser våld mot feminister som den sista utvägen. Den som anmäler könsdiskrimineringen till DO kommer absolut inte få någon upprättelse. Det går inte att ta den lagliga vägen om man till uppnå jämställdhet eftersom myndigheterna inte bryr sig, de vill inte ha jämställdhet. Kvinnor som arbetar för jämställdhet har jag aldrig refererat till, jag refererade till feministiska förtryckare.
    Paulina P P skrev 2015-02-27 10:57:42 följande:
    (att det behöver stöd beror på strukturer som lever kvar sedan den tiden kvinnor var förtryckta i lagen och som fortfarande gör att det är svårare för kvinnor att starta och driva företag)
    Vilken lag är det du syftar på och hur länge sedan var det den existerade? Ditt resonemang, om jag förstått det rätt, är att eftersom folk var diskriminerade förr i tiden måste vi diskriminera nu också.

  • Solidaritet
    Lingonpappa skrev 2015-02-27 10:48:57 följande:
    Många människor vill att feministkvinnor ska våldtas och slås ihjäl. Man kan ju undra varför. Obestämd
    Någon som önskar våldtäkt och död till meningsmotståndare har uppenbarligen inte alla chips i påsen. De bör enligt min mening låsas in för att inte utgöra en fara för oss andra icke våldsamma människor. 
  • Lingonpappa
    Solidaritet skrev 2015-02-27 11:31:35 följande:
    Någon som önskar våldtäkt och död till meningsmotståndare har uppenbarligen inte alla chips i påsen. De bör enligt min mening låsas in för att inte utgöra en fara för oss andra icke våldsamma människor. 
    Det blir hundra miljoner människor i så fall. Avrättandet av Saddam Hussein fick stort stöd.
  • Paulina P P
    Lingonpappa skrev 2015-02-27 11:31:13 följande:
    Jag tror många ser våld mot feminister som den sista utvägen. Den som anmäler könsdiskrimineringen till DO kommer absolut inte få någon upprättelse. Det går inte att ta den lagliga vägen om man till uppnå jämställdhet eftersom myndigheterna inte bryr sig, de vill inte ha jämställdhet. Kvinnor som arbetar för jämställdhet har jag aldrig refererat till, jag refererade till feministiska förtryckare.
    Paulina P P skrev 2015-02-27 10:57:42 följande:
    (att det behöver stöd beror på strukturer som lever kvar sedan den tiden kvinnor var förtryckta i lagen och som fortfarande gör att det är svårare för kvinnor att starta och driva företag)
    Vilken lag är det du syftar på och hur länge sedan var det den existerade? Ditt resonemang, om jag förstått det rätt, är att eftersom folk var diskriminerade förr i tiden måste vi diskriminera nu också.

    Banker är mer tveksamma till kvinnors ideér till exempel. Detta pga synen på vad kvinnor anses kunna och inte. Kvinnor har också sämre självförtroende. Detta bottnar i en gammal syn på kvinnan som lever kvar. Jag kan, och borde, säkert utveckla detta mer. Tyvärr tror jag inte att du förstår den här typen av resonemang. Jag orkar inte slösa kraft på det. Män som anser att feminister ska våldtas och mördas har en tendens att inte ta till sig annat än argument som stärker deras  märkliga världsbild.

    Någon gav en liknelse i en annan tråd: män har alltid haft ytterkläder, medan kvinnor varit utan. Nu ger man kvinnorna också ytterkläder och då klagar männen på att de inte får några.
  • Lingonpappa
    Paulina P P skrev 2015-02-27 12:13:47 följande:
    Banker är mer tveksamma till kvinnors ideér till exempel. Detta pga synen på vad kvinnor anses kunna och inte. Kvinnor har också sämre självförtroende. Detta bottnar i en gammal syn på kvinnan som lever kvar.
    Någon gav en liknelse i en annan tråd: män har alltid haft ytterkläder, medan kvinnor varit utan. Nu ger man kvinnorna också ytterkläder och då klagar männen på att de inte får några.
    Så för att kvinnor har sämre självförtroende så ska man diskriminera transpersoner och män? Fler män begår självmord än kvinnor. Vilken diskriminering mot kvinnor tycker du den statistiken ska ge upphov till?

    Jag frågade dig efter den lag som du skrev förtryckte kvinnor.
    Paulina P P skrev 2015-02-27 12:13:47 följande:
    Jag kan, och borde, säkert utveckla detta mer.  Jag orkar inte slösa kraft på det.
    Det du framförallt bör göra är att komma med belägg för det du påstår, annars går det ju tyvärr inte att ta dig på allvar. Förstår inte varför du ens ger dig in i diskussionen och kommer med så pass radikala uttalanden som du gör när du inte kan belägga ens hälften av det.

    Är det med samma resonemang du menar att kvinnor automatiskt ska premieras av bankerna trots att de inte kan visa att sina idéer är trovärdiga?


  • suziz
    Lingonpappa skrev 2015-02-27 12:06:07 följande:
    Det blir hundra miljoner människor i så fall. Avrättandet av Saddam Hussein fick stort stöd.
    Det mest skrämmande är att i ditt huvud är detta resonemang logiskt...

    Jag är visserligen emot dödsstraff personligen men Saddam Hussein hängdes ju inte för sina åsikter.
  • Lingonpappa
    suziz skrev 2015-02-27 12:34:35 följande:
    Det mest skrämmande är att i ditt huvud är detta resonemang logiskt...

    Jag är visserligen emot dödsstraff personligen men Saddam Hussein hängdes ju inte för sina åsikter.
    Är bidrag till kvinnors företagande, rätt till mer lindrigt straff vid barnamord, rätt till statsbidrag för kvinnors företagande, eller något av de andra hundratals fallen av diskriminering mot män endast åsikter eller handlar de om reell diskriminering? Du får tycka vad du vill, men du får inte diskriminera eller förtrycka oskyldiga människor. Jag har aldrig syftat på att feminister ska avrättas för sina åsikter utan för de diskriminerat oskyldiga människor.

Svar på tråden Män vs kvinnor - vilka skillnader görs i lagen?