• Anonym (orolig)

    Rädda ekonomin innan den faller

    Jag och min man börjar tappa greppet om ekonomin. Pengarna rinner som sand mellan fingrarna och vi börjar känna att det är oerhört obehagligt. 

    Familj på 2 vuxna och 2 små barn.

    Sammanlagda inkomster efter skatt: 45 000kr/mån ( 1 Studerar + 1 arbetar heltid)
    Barnbidrag: 2250kr/ mån (dessa skjuts över på sparande till barnen så de räknas inte in egentligen och ligger alltså utanför de 45 000kr/ mån som vi har i inkomster). 

    8000kr - bolån och amorteringar
    2500kr - Bensin ( 2 bilar - inga lån)
    6500kr - Mat + uteluncher
    1000kr - CSN
    1800kr - Dagis
    1000kr - Tel + Internet
    1200kr - El
    1000kr - VA + Sophämtning
    3000kr - Övrigt ( blommor, presenter, inredning etc)
    6000kr - Kläder
    Summa: 32 000 kr

    Det som blir över går till buffert till huset samt av inköp av större möbler eller resor.

    Jag är fullt medveten om att vi utan problem får det att gå runt, det är det som är problemet här. Vi har haft det ännu bättre ekonomiskt fram tills för ca 1 år sedan. Vi hade då in ca 65 000kr i månaden ( ibland mer). Däremot så sparade vi då som galningar till kontantinsats så levde absolut inget lyxliv för det. Nu däremot när vi köpt hus, har bilar och trots att bara en arbetar har vi en helt ok inkomst så börjar man snabbt spendera dom när man inte "måste" spara dom längre.....nu har jag insett att pengarna försvinner i en hiskelig fart och att man nog borde lägga band på sig medan det fortfarande går att vända detta beteende. Jag kan helt ärligt säga att jag tappat begreppet om vad som anses normalmycket att lägga på ditten eller datten och skulle väl egentligen bara vilja att ni kom med lite tips och förslag på vilka utgiftsposter man skulle kunna dra ner på samt hur mycket. Vi vill ändå kunna leva gott och äta gott ( mycket allergier och jag vill verkligen inte köpa kött som inte är bra/närproducerat). Jag har funderat lite på det här med kuvertmetoden som jag läst lite om och är lite nyfiken på ifall någon kanske har testat detta och kan säga bu eller bä om det.  

  • Svar på tråden Rädda ekonomin innan den faller
  • Birgitta02

    Att lägga 6000 kr per månad på kläder kan jag tycka låter hejdlöst! Helt otroligt faktiskt. Ni har goda inkomster och 8000 kr över när allt, inkl mat, är betalt.
    Ni vet själva var ni slösar. Gör som på lyxfällan: skriv ut kontoutdrag från era konton och gå igenom post för post var ni lägger pengarna. Då får ni en överblick.

  • nozpa

    Tror inte att du fått med alla utgifter faktiskt. Bara en sak som försäkringar och tv såg jag direkt.

    Enligt eran budget sparar ni 13000:-/mån. Gör ni det i verkligheten? Förmodligen ligger matkostnaden högre också. Det gör den nästan alltid.

    Dom självklara tipsen är väl att dra ner på kläder och inredning och uteluncher. Men det du staplat upp känns väl absolut helt okej. Men som sagt, tror att du missat endel poster.

    Gör upp en bestämd summa på sparande som ni inte rör. Ha sedan en för resor/möbler what ever också. Rimligtvis det som blir över.

  • Anonym (Budget)

    Du skriver att ni tappat kontrolen, ändå så vet du exakt vad ni lägger i månaden på saker som ni inte får faktura på.
    Om du tittar på det du specat så ser du ju själv var ni slösar. Gör en budget och håll er till den. Svårare är det inte.

  • Tacksamt
    Anonym (orolig) skrev 2015-02-26 15:28:46 följande:

    Jag och min man börjar tappa greppet om ekonomin. Pengarna rinner som sand mellan fingrarna och vi börjar känna att det är oerhört obehagligt. 

    Familj på 2 vuxna och 2 små barn.

    Sammanlagda inkomster efter skatt: 45 000kr/mån ( 1 Studerar + 1 arbetar heltid)
    Barnbidrag: 2250kr/ mån (dessa skjuts över på sparande till barnen så de räknas inte in egentligen och ligger alltså utanför de 45 000kr/ mån som vi har i inkomster). 

    8000kr - bolån och amorteringar
    2500kr - Bensin ( 2 bilar - inga lån)
    6500kr - Mat + uteluncher
    1000kr - CSN
    1800kr - Dagis
    1000kr - Tel + Internet
    1200kr - El
    1000kr - VA + Sophämtning
    3000kr - Övrigt ( blommor, presenter, inredning etc)
    6000kr - Kläder
    Summa: 32 000 kr

    Det som blir över går till buffert till huset samt av inköp av större möbler eller resor.

    Jag är fullt medveten om att vi utan problem får det att gå runt, det är det som är problemet här. Vi har haft det ännu bättre ekonomiskt fram tills för ca 1 år sedan. Vi hade då in ca 65 000kr i månaden ( ibland mer). Däremot så sparade vi då som galningar till kontantinsats så levde absolut inget lyxliv för det. Nu däremot när vi köpt hus, har bilar och trots att bara en arbetar har vi en helt ok inkomst så börjar man snabbt spendera dom när man inte "måste" spara dom längre.....nu har jag insett att pengarna försvinner i en hiskelig fart och att man nog borde lägga band på sig medan det fortfarande går att vända detta beteende. Jag kan helt ärligt säga att jag tappat begreppet om vad som anses normalmycket att lägga på ditten eller datten och skulle väl egentligen bara vilja att ni kom med lite tips och förslag på vilka utgiftsposter man skulle kunna dra ner på samt hur mycket. Vi vill ändå kunna leva gott och äta gott ( mycket allergier och jag vill verkligen inte köpa kött som inte är bra/närproducerat). Jag har funderat lite på det här med kuvertmetoden som jag läst lite om och är lite nyfiken på ifall någon kanske har testat detta och kan säga bu eller bä om det.  


    Ni lägger 15,000kr på mat,kläder,övrigt per månad???
    Visst att pengarna finns men...??
    Lyxfällan börjar en ny säsong nu 5mars 2015 ;)
    http://www.tv3.se/lyxfallan/kraks-nar-hon-far-hora-om-skulderna


  • driver28

    45000-32000 är väl ett överskott på 13000 per månad efter att allt är betalt och det redan sparats 2000 till barnen.

    Ni kan alltså spara 15000 per månad fastän ni har 2 barn hus 2 bilar och en vuxen på studiebidrag?

    Sorry men jag ser inte problemet. Tycker nog också att 6000 i månaden på kläder låter väldigt mycket. Men alla är olika och pengar finns det ju gott om så det är väl inte heller ett problem.

    Lyxfällan är för sådana som har grava ekonomiska problem. Ni skulle inte ens komma i närheten av att kvala in där.

    Skulle snarare säga att ni har bra koll och att din känsla är fel.

  • Anonym (Frågande)

    Du skriver att du vill veta vad du äter och vill ha närproducerat etc. Hur går det ihop med uteluncherna? Där vet man verkligen inte vad man äter och alltför ofta är det inte närodlat. Så skippa uteluncherna och kör med matlådor istället, då kommer ni billigare undan plus att nu vet exakt vad det är ni stoppar i er

  • Anonym (tjopp)

    Skippa uteluncher och att köpa kläder för 6000 kr i månaden så spar ni in en del där. 3000 kr för övrigt blommor och inredning borde ni också kunna dra in massor på ju. Har ni inga försäkringar?

  • Anonym (z)

    Ni har ju god ekonomi, hur mycket sparar ni i genomsnitt per månad?
    Och hur mycket skulle ni vilja spara?
    Nu verkar ju ni inte ha några problem med ekonomin, men om ni vill kunna spara undan ännu mer, är det kanske dags att fundera på om ni verkligen behöver två bilar.

  • Anonym (z)

    Och som andra redan har påpekat, skippa uteluncherna, ta med matlåda istället och sextusen på kläder, geez, vad köper ni då för något, jag tror inte ens jag skulle kunna få ihop så mycket kläder på en månad. 

  • Anonym (sthlm)

    Jag förstår vad du menar. Det är litegrann likadant för oss, även om beloppen i vårt fall är högre. Jag kan också göra en lista ur huvudet på vart pengarna går, men glömmer då förmodligen bort ett gäng poster som faktiskt kostar en slant styck och många bäckar små blir till sist en del. I vårt fall kan jag inte på rak svara på vad vi gör med över 20k per månad... Vår klädbudget hamnar dock inte ens i närheten av er. Tror inte det blir mer än en tusenlapp elelr möjligen två per månad i klädkostnader för oss. Två vuxna, två barn. Och vi går inte direkt klädda i trasor...

    Det enda som egentligen går att göra är väl att börja bokföra - först behöver man veta vart pengarna går, sedan kan man åtgärda. Men det där med att bokföra... kommer jag aldrig igång med. Det funkar ju just nu ändå, även om det är helt galet.

Svar på tråden Rädda ekonomin innan den faller