• KingstonNova

    Hur mycket vatten kan man dricka?

    Har googlat och googlat men hittar inga exakta svar. Är gravid i v 34 och väntar på svar om hurvida jag har uvi eller ej. I väntan på svar fick jag råder att dricka massa vatten, sagt och gjort, hällde i mig 5 l vatten under dagen igår, fick sedan lite huvudvärk (vilket jag fortfarande har) och började googla där jag hittade fenomenet vattenförgiftning och vart jätte orolig över både mig och mitt barn i magen. Ringde sjukvårdsupplysningen där hon inte alls tog mig på allvar och erkända att hon inte hade en susning men hon chansade på att det borde börja bli farligt först vid 10 l. Vad säger ni? Någon som vet? Hade skadan redan varit skedd om jag blivit vattenförgiftad eftersom det gått ca 14 h sen jag drack sist (har ju druckit lite sen dess men inte hällt i mig febrilt)? Hur mycket kan man dricka egentligen?

  • Svar på tråden Hur mycket vatten kan man dricka?
  • sportpappa

    Det beror på din vätskenivå innan du började dricka vatten, under hur lång tid du drack vattnet, hur mycket du svettades under tiden och vad du åt i övrigt.
    www.organic.lu.se/people/ulf%20ellervik/ellervikresearchgroup/2011Vatten.pdf
    "Allt över en liter vatten per timma är potentiellt skadligt och storkonsumenter av vatten måste se till att få i sig både vatten och salt."
    Njurarna omvandlar 16 ml vatten per minut. Det gör att om du tömmer i dig 6 liter vatten så tar det 6000/16 minuter = 375 minuter (6 h 15 minuter) innan den mängden är omvandlad om allt omvandlas ju inte till urin.

    Så svaret är att det beror på, men att hålla sig under liter per timme låter som en ganska bra riktlinje.

  • Haskel

    Du ska aldrig dricka mer än 2-3 liter vatten om dagen. Vi människor dricker väldigt lite vatten normalt sett. Det dricks istället mjölk, läsk, öl, kaffe etc. Att dricka "mycket vatten" innebär egentligen bara att du ska dricka normalt med vatten, men det är mycket i förhållande till vad vi normalt dricker.
    Tyvärr är dagens människor extremister. Om något anses nyttigt, så har vi en förmåga att drick/äta extrema mängder av det.
    Vi har sett flera exempel på det. Det ansåg exempelvis nyttigt att äta fibrer för några år sedan. Flera äldre människor dog i förtid och andra blev sjuka pga av överkonsumtion av fibrer.
    Detsamma gällde vatten, som ansågs nyttigt. Varpå flera blev sjuka, drabbade av sk vattenförgiftning.

  • KingstonNova

    Detta är ju självklart inget jag har för vana att hälla mig, gjorde bara detta då man ska dricka mycket för att försöka driva ut uvi:n, tänkte mig aldrig riktigt för att det kanske skulle bli för mycket. Men största frågan är nu; eftersom detta va igår, borde en vattenförgiftning redan "brutit ut " vid det här laget eller bör jag fortfarande sitta på nålar?

  • Haskel
    KingstonNova skrev 2015-02-27 13:15:01 följande:

    Detta är ju självklart inget jag har för vana att hälla mig, gjorde bara detta då man ska dricka mycket för att försöka driva ut uvi:n, tänkte mig aldrig riktigt för att det kanske skulle bli för mycket. Men största frågan är nu; eftersom detta va igår, borde en vattenförgiftning redan "brutit ut " vid det här laget eller bör jag fortfarande sitta på nålar?


    Du behöver inte oroa dig på något sätt. Vattenförgiftning utbryter inte förrän efter ett antal veckors överkonsumtion av vatten. En dag gör varken till eller från. 
  • Annelie 76

    Vattenförgiftning beror på att man får för lite salt i kroppen. Om du förutom vatten även får i dig salt så är en stor mängd vatten inte farligt. 1-2tsk salt fördelat under dagen med mycket vatten borde funka bra.

  • Fjärilslarv
    KingstonNova skrev 2015-02-27 12:33:35 följande:
    Jo det har jag läst under mitt googlande, men frågan kvarstår HUR mycket som är farligt utspritt över en hel dag, drack 5 liter mellan 8.30 - 20.30 ungefär, och om det är farligt, när är man utom farozonen så att säga
    kolla din urin.
  • Themis
    Haskel skrev 2015-02-27 13:28:35 följande:
    Du behöver inte oroa dig på något sätt. Vattenförgiftning utbryter inte förrän efter ett antal veckors överkonsumtion av vatten. En dag gör varken till eller från. 
    Jag undrar om det stämmer?

    Jag läste för måååånga år sen en tidningsartikel om en svensk kvinna som dog av rubbad saltbalans för att hon hade njurgrus men bodde ute i busken och av vården på telefon fick rådet  "drick så mycket vatten du kan och kom in till sjukhuset i morgon". Hon drack enligt uppgift 8 liter över den kvällen/natten och det gick åt helsicke, men nu var hon ju iofs njursjuk också.

    Hittade även detta nu:

    www.dn.se/nyheter/sverige/fodande-ska-inte-dricka-for-mycket/


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Themis

    Och precis som ovan skrev: TS du ska bara få i dig salt också med allt det där vattnet, så är det ingen fara.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • jaghopparhögt
    Haskel skrev 2015-02-27 13:28:35 följande:
    Du behöver inte oroa dig på något sätt. Vattenförgiftning utbryter inte förrän efter ett antal veckors överkonsumtion av vatten. En dag gör varken till eller från. 
    Fast det har ju varit flera fall där människor dött när de lekt dricka-vatten-lekar eller när de har tagit ecstasy. Då har det räckt med ett enda tillfälle.
  • Haskel
    Themis skrev 2015-02-27 21:24:51 följande:
    Jag undrar om det stämmer?

    Jag läste för måååånga år sen en tidningsartikel om en svensk kvinna som dog av rubbad saltbalans för att hon hade njurgrus men bodde ute i busken och av vården på telefon fick rådet  "drick så mycket vatten du kan och kom in till sjukhuset i morgon". Hon drack enligt uppgift 8 liter över den kvällen/natten och det gick åt helsicke, men nu var hon ju iofs njursjuk också.

    Hittade även detta nu:

    www.dn.se/nyheter/sverige/fodande-ska-inte-dricka-for-mycket/
    Pga sin njursjukdom led denna kvinna säkert redan av mineralbrist. En dag med 8 liter vatten var säkert vad som fick "bägaren att rinna över".

    Självklart påverkas man redan efter en dag med mycket vatten även som frisk. De flesta vet hur det kan kännas dagen efter en fylla. Baksmälla beror till största del på rubbad mineralbalans. 
    Har man druckit extremt mycket vatten en dag, känner man sig ofta lite slö, gränsfall till yrsel. Det är inte bra, men inte mer farligt än lite vätskebrist. Det farliga är om det blir långvarig brist.
  • Fjärilslarv
    KingstonNova skrev 2015-02-27 21:16:35 följande:
    Det ser normalt ut, vad ska jag hålla utkik efter?
    om den är genomskinlig så dricker du för mkt, om den är mycket mörk så dricker du för lite.
    ljust gult är det optimala.
  • Themis
    Haskel skrev 2015-02-27 21:36:15 följande:
    Pga sin njursjukdom led denna kvinna säkert redan av mineralbrist. En dag med 8 liter vatten var säkert vad som fick "bägaren att rinna över".

    Självklart påverkas man redan efter en dag med mycket vatten även som frisk. De flesta vet hur det kan kännas dagen efter en fylla. Baksmälla beror till största del på rubbad mineralbalans. 
    Har man druckit extremt mycket vatten en dag, känner man sig ofta lite slö, gränsfall till yrsel. Det är inte bra, men inte mer farligt än lite vätskebrist. Det farliga är om det blir långvarig brist.
    Vad säger du om jaghopparhögts inlägg ovan då?
    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Haskel
    Themis skrev 2015-02-28 17:39:41 följande:
    Vad säger du om jaghopparhögts inlägg ovan då?
    Om nu människor dött av "dricka vattten-lekar", så har de druckit bra mycket mer än 5 liter. Snarast upp mot 10 liter under väldigt kort tid, säkert utan mat dessutom. Njurarna kan ta skada av sådana extrema mängder vatten. I värsta kan det säkert gå så illa att man dör. Allting har sin gräns.

    Men 5-8 liter under en hel dag, vid ett tillfälle gör ingen skada. Möjligtvis kan man känna sig lite dåsig dagen därpå, till följd av mineralbrist.
  • pgw
    Haskel skrev 2015-02-28 19:22:13 följande:

    Om nu människor dött av "dricka vattten-lekar", så har de druckit bra mycket mer än 5 liter. Snarast upp mot 10 liter under väldigt kort tid, säkert utan mat dessutom. Njurarna kan ta skada av sådana extrema mängder vatten. I värsta kan det säkert gå så illa att man dör. Allting har sin gräns.

    Men 5-8 liter under en hel dag, vid ett tillfälle gör ingen skada. Möjligtvis kan man känna sig lite dåsig dagen därpå, till följd av mineralbrist.


    Kolla länken i mitt inlägg ovan. Flickan som dog drack 6 liter på ett par timmar. Det var hjärnan som tog skada.
  • Haskel
    pgw skrev 2015-02-28 20:40:02 följande:
    Kolla länken i mitt inlägg ovan. Flickan som dog drack 6 liter på ett par timmar. Det var hjärnan som tog skada.
    Även läkaren var "förvånad" att hon dog. Men 6 liter under 2 timmar. Kanske hade hon inte ätit ordentligt heller. Njurarna hinner inte med så mycket vätska under så kort tid. Vätskebalansen blir helt fel i kroppen. Hjärnan svällde på flickan till följd av för mycket vätska i kroppen.

    Det nämns även i artikeln att vattenförgiftning är något som normalt kommer efter långvarig överkonsumtion av vätten.
    Men det kan naturligtvis hända akut, under extrema förhållanden.
Svar på tråden Hur mycket vatten kan man dricka?