Inlägg från: Anonym (Sara Svensson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara Svensson)

    Har jag rätt i att vara smått paranoid?

    Ovanliga namn och internet är inte en kul kombination kan jag meddela er föräldrar som försöker ge era barn unika namn. Tänk efter två gånger innan ni gör det i dagens informationssamhälle! Jag har ett ganska ovanligt namn och det börjar göra mig smått paranoid med tanke på att jag går att hitta på ungefär fyra sekunder på internet och där så får man fram adress, var min bostad ligger på en karta, gatubilder, hur mycket den kostade, vilken bil jag äger, var jag jobbar osv. Det känns väldigt otryggt och obehagligt!

    Jag har börjat tycka att det är obehagligt att ge mitt namn till främlingar som till han som bokade min biljett för vår nästa resa t ex. Om han vill så kan han ju hitta mig direkt när han har mitt namn och så vet han att vi är bortresta just då och kan göra inbrott t ex. Eller för all del kan han börja stalka mig också om han tycker jag var intressant. Eller om jag köper något lite dyrare på en affär där dom för upp varorna i ett kundregister. Jaha, nu vet dom ju var den dyra saken bor eftersom att dom har mitt namn och adress. Nu är självklart inte alla tjuvar och stalkers men jag tror ni förstår vad jag vill ha sagt. Är det någon som kan förstå att det kan vara obehagligt att säga sitt namn högt på vårdcentralen eller var som helst med tanke på att det är så ovanligt och vi är väldigt få som heter det?

    Hur ska jag tänka och göra med det här? Jag börjar bli lite smått paranoid av tanken att det är så lätt att hitta oss. Att använda ett alias funkar ju inte alltid utan ofta måste man ju ge sitt riktiga namn. Jag vill påpeka att jag existerar inte på internet pga egen förmåga som en blogg osv utan allt är pga offentlighetsprincipen där tydligen vad som helst får publiceras hejvilt utan att man har rätt att få det borttaget. Åh vad jag önskar att jag hette Sara Svensson...

  • Svar på tråden Har jag rätt i att vara smått paranoid?
  • Anonym (Sara Svensson)
    Anonym (***) skrev 2015-02-27 17:44:33 följande:
    Ärligt talat tror jag inte att folk är så intresserade av dig.

    Man kan leta reda på alla människor om man vill.
    Fast hur lätt är det att leta reda på Sara Svensson om allt du har är ett namn? Och hur lätt är det att leta reda på Pippilotta Viktualia Rullgardina Efraimsdotter Långstrump? (Glömde jag något av hennes namn? ) Det är klart att det är en stor skillnad på ett vanligt och ovanligt namn!
  • Anonym (Sara Svensson)
    Anonym (***) skrev 2015-02-27 17:59:23 följande:
    Jag skrev inte att det var lika lätt, bara att det går. 
    Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att hitta Sara Svensson om det är allt du vet om henne. Unika namn är plättlätt. Tänk dig att du sitter på en safari i Kenya och träffar Sara Svensson och pratar en stund med henne. Du kan aldrig mer hitta henne sen. Men träffar du Pippi Långstrump så hittar du henne direkt fast allt hon också sa bara var sitt namn. Ser du verkligen inte skillnaden?
  • Anonym (Sara Svensson)

    Håller med om 99% av vad Lagändring skriver.


    Tirem skrev 2015-02-27 19:16:26 följande:
    Jag har ett unikt namn, ensam i världen med mitt för- & efternamn, och jag ser inte problemet! Ja, jag är lätthittad men vad gör det. Har aldrig stött på något problem hittills.

    Vad gör det om alla vet vart jag bor?
    Du har kanske inte haft problem hittills men vad händer den dagen en äcklig gubbe som hör ditt namn när du checkar in på ett hotell finner dig intressant och börjar stalka dig? Tycker du att det är lika okej då att alla kan hitta dig på en minut?
  • Anonym (Sara Svensson)
    Anonym (***) skrev 2015-02-27 18:11:39 följande:
    Jag tycker du ska söka hjälp för dina paranoida tankar. Sedan förstår jag inte, måste du berätta hela ditt namn för alla du träffar? 
    Det är väldigt många gånger man måste uppge sitt namn. Vid biljettköp, tandläkaren, vårdcentralen, kontoansökningar, medlemskort på ICA, telefonabonnemanget, när man köper en ny mobil, på banken, när man betalar med kort ser kassörskan namnet osv i all oändlighet.
    Anonym (lagändring) skrev 2015-02-27 18:17:42 följande:
    Det är dags att slopa offentlighetsprincipen då den inte gynnar medborgare på något sätt.
    Privatpersoner har rätt till integritet och privatliv i ett demokratiskt samhälle.
    Politiker och andra högt uppsatta kommer alltid komma undan oavsett så offentlighetsprincipen gör inte mycket ändå.
    Passiva medborgare bryr sig inte förrän något händer dem och då är det försent.
    Word.
    Anonym (lagändring) skrev 2015-02-27 18:22:10 följande:
    Det är så typiskt att någon ska komma och säga att man är paranoid bara för att man inte vill fläka ut sitt liv. Har man inte valt att vara en offentlig person så ska ens privatliv respekteras.
    Jag vill iallafall inte leva i ett övervakningssamhälle likt 1984. Jag värnar om min integritet. Gör inte du det så är det Ditt val om du vill hänga ut dig själv, men vi andra ska också få välja vad Vi vill göra.
    Word igen.
    Anonym (lagändring) skrev 2015-02-27 18:27:30 följande:
    Jag tror inte du förstår...det handlar inte om att någon är intresserad av dig eller inte, det handlar om att om denne skulle vilja BLI intresserad av dig så är det ett knapptryck ifrån. Sen så vet väl inte du om någon är intresserad eller ej? 
    Du låter som de som brukar säga "men jag har inget att dölja". Jasså? Det vet du, hur? Vem bestämmer det? Svenskar är nog de mest hjärntvättade, passiva, korkade idioter jag mött i hela mitt liv och då är jag själv svensk. Suck.

    Word en gång till.

    Man har ju ingen aning om om främlingar sitter och googlar en eller inte så att säga att folk säkert inte gör det är naivt av den anonyma som skriver att det inte är några problem.


  • Anonym (Sara Svensson)
    Mamori skrev 2015-02-28 02:00:22 följande:
    Men varför byter du inte namn till Sara Svensson då? Det är ju inte direkt svårt att byta namn...
    Så du menar att man ska behöva ge upp sitt namn, sin identitet, sitt band till sin familj och släkt istället för att det ses över vad som får publiceras på internet? Glöm inte att personen även ska lära hela sin bekantskapskrets det nya namnet (läs trådar här om ledsna människor som blir kallade sitt gamla förnamn 20 år efter namnbytet) och behöva förklara varför dom har bytt resten av livet. Hur kul är det tror du?
    (Dessutom är det är inte lika lätt att byta namn i alla länder som i Sverige. I USA t ex måste man gå framför en domare och förklara varför man vill ha ett nytt namn. Man måste även annonsera i tidningar sex veckor i sträck för att få byta namn och det är inte ens säkert att man får byta. Inte för att namnbyte i USA hör hit men iaf.)

    Så tycker du verkligen att det är rimligt att folk ska behöva gå igenom det för att vem som helst har rätt att publicera allt om alla på internet? Vad finns det för allmänintresse som behöver tillgodoses så att en främling i Tyskland som vet ditt namn kan ta reda på hur din bostad ser ut och var den ligger, vad den har kostat, om du är gift och har barn, vem du bor med, vad du tjänar per år, vilken bil du äger, när du fyller år, var du jobbar, om du har varit inblandat i något kriminellt, har vittnat eller tom varit brottsoffret, osv i all oändlighet. Varför behöver vem som helst få tillgång till det? Kan ni verkligen inte sätta er in i situationen att det är speciellt obehagligt för människor med ovanliga namn?
    Tirem skrev 2015-02-28 13:55:15 följande:
    Nej, jag ser inga problem med det! Vill någon få tag i någon hjälper det inte med ett ovanligt namn. Vill man hitta någon finns det alltid vägar att få reda på uppgiftern
    Så där naiv kan du bara inte vara? Om någon bara har ditt namn "Sara Svensson" så kommer hon aldrig på en miljon år att hitta dig. Men heter du Pippi Långstrump så kommer hon att hitta dig på några sekunder. Kom inte och säg att det visst går för det gör det inte om namnet är allt du vet om personen med det vanliga namnet.

  • Anonym (Sara Svensson)
    Anonym (***) skrev 2015-02-28 17:34:39 följande:
    Att byta namn är en lösning på ditt ditt problem. Men vill du inte lösa ditt problem, så får du fortsätta vara paranoid.

    Men du lever i ett fritt land, och om du anser att det är jobbigare att byta namn än att finnas överallt på internet, så är det ju upp till dig. 

    Varför lämnar du ut ditt namn till människor du inte känner? De exemplen du skrev om innan räknas inte, för då måste man man även uppge sitt personnummer, och med personnummer hittar man nästan alla, även de med vanliga namn.
    Jag tar det igen; alla med ovanliga namn ska alltså behöva byta identitet istället för att vad som publiceras på internet ses över? Tycker du verkligen att det är rimligt?

    Och du kan lägga ner att försöka skuldbelägga mig för att främlingar får reda på mitt namn för det begriper säkert du också att det är många främlingar som får veta ens namn en helt vanlig dag. Vi tar en inrikes flygresa t ex då ser hon som checkar in dig namnet, i säkerhetskontrollen ser dom namnet och när du ger biljetten för att gå ombord så ser dom namnet. Där har du tre personer rakt av som kan hitta Pippi på en sekund jämfört med att ingen skulle hitta Sara av dom tre personerna som bara har sett ett namn på en biljett. När man bokar en massage så uppger man sitt namn, när man bokar en privat kiropraktor så uppger man sitt namn, när man ska klippa håret så uppger man sitt namn, när man bokar ett bord på restaurang så uppger man sitt namn, det finns hur många ställen som helst man uppger sitt namn utan att för den delen ge sitt personnummer.

    Sen tjatar du om att byta namn hela tiden. Tycker du verkligen att någon som har haft sitt namn i 20-30-40-50 år ska behöva byta namn- sin identitet!- som man byter en tröja för att allt möjligt ska få publiceras på internet? Vart tog vår rättighet att ha lite integritet vägen?
  • Anonym (Sara Svensson)
    Anonym (Flisan) skrev 2015-02-28 18:34:41 följande:
    Jag håller med dig. Det är för lätt att hitta allt om folk på Internet idag. De riktiga skurkarna lägger massor med tid på att samläsa flera källor och hitta den de vill åt.

    Dottern hade delvis falskt namn på såväl MSN och Facebook. En stalker chatta med henne på båda ställena, tog reda på hennes sanna förnamn och gymnasium, hittade henne på ratsit.se och skrämde slag på henne med att då veta exakt har hon bodde. Hon blockade honom överallt men han dök upp gång på gång med nya konton. 16 år och sanslöst vacker!

    Själv blev jag nätstalkad i 2,5 år av en vettvilling som tack och lov bor långt bort. Jag fick massor med hot. Personen leta reda på mig på olika forum trots att jag ibland hade andra namn och reggat med annan mailadress.

    Allt vad jag skrev trodde personen jag riktade till honom/henne. Jag fick hotmail och telefonsamtal. Personen försökte stoppa mig från att träffa vissa människor i yrket. Kallade mig för hora och hotade mig på Twitter.

    Jag lärde mig att trots att jag står för precis all jag skrivit på Internet i alla år så hjälper det inte om en stalkers ilska väcks. Allt tror denne har med honom/henne att göra. Jag städade bort sådan han/hon kunde bli upprörd över men det hjälpte inte. Hoten kom ändå för allt finns cachat på Google.

    Att det då var busenkelt att hitta mina barn och min bostad var jättejobbigt.

    När väl något sådant här händer så hinner man inte städa bort och gömma sig fort nog. Man måste göra rätt från början och helst ha ett ovanligt namn.

    Den svenska offentlighetsprincipen betyder ENBART att handlingar skall kunna begäras ut och granskas - inte att de skall finnas öppet på Internet!!!!
    Skrämmande! Jag förstår att ni var livrädda för det är fan så obehagligt att veta att någon tar reda på så mycket om en. Men du menar väl att man måste göra rätt från början och helst ha ett vanligt namn? Eller missförstår jag vad du vill ha sagt? Näst sista meningen refererar jag till.

    "Den svenska offentlighetsprincipen betyder ENBART att handlingar skall kunna begäras ut och granskas - inte att de skall finnas öppet på Internet!!!!"

    Jag kan ta att man kan ringa Skatteverket för att få reda på något för redan där har dom flesta en stor spärr jämfört med att googla men att lägga ut allt på internet utan att individen kan be att få det borttaget är helt sjukt. När ska det komma några nya lagar som förhindrar denna ändlösa publikation av allt på internet? Det är helt sjukt att ens integritet körs över så totalt när det kommer till internet.

  • Anonym (Sara Svensson)
    Anonym (Flisan) skrev 2015-03-01 14:59:12 följande:
    Jag menar väl först och främst att man skall fundera över vilka spår man lämnar efter sig på Internet. En som bloggar om sitt privatliv, sina barn och summarstuga och som visar dem på bild lämnar ut för mycket.

    Man ska aldrig registrera sig på exempelvis dejtingsite eller Flashback med sin vanliga mailadress. Ha alltid en anonym adress på ställen där du inte vet vem du möter.

    Byta namn är väl att ta i men har man ett unikt namn så skall man vara extra försiktig.

    För att få skyddad adress krävs fällande dom i domstol.

    Mobil och telenummer kan man skydda hos operatören så syns man inte på Eniro och dess kloner.

    Egenföretagare kan dock inte gå under jorden.
    Bra råd i allmänhet men vi pratar om olika saker. Jag menar saker man inte kan påverka själv i dagsläget. Har du en blogg, fb, instagram etc så väljer du ju själv vad du lägger ut och det är inte det min tråd handlar om. Att hamna i alla register som publiceras på internet har du inte valt själv och det måste ändras snarast. Att vara extra försiktig när man har ett unikt namn hjälper inte ett smack eftersom att det dyker upp på sökmotorerna på en millisekund med allt en person behöver för att hitta och kartlägga dig.

  • Anonym (Sara Svensson)
    Anonym (Flisan) skrev 2015-03-02 07:49:53 följande:
    De register som finns på Internet som är kopplade till skattemyndigheten är inte sökbara via Google. Dock kan man söka i dem när man väl hittat dem.

    Detta är skit har jag redan skrivit. Offentlighetsprincipen är för långt driven

    Jag pratar om detta redan tidigare men utökade området.
    Jag dyker upp på ratsit t ex genom mitt namn i google. Man behöver alltså inte gå till ratsits sida först för att hitta mig. Dom är väl kopplade till Skatteverket?

    Håller med till 10 000% att offentlighetsprincipen är dragen flera hundra mil för långt.
    Anonym (mojk) skrev 2015-03-02 09:27:47 följande:
    Ja det är rätt sjukt egentligen! Att man måste uppge namn beror mycket på att vi inte använder kontanter så mycket längre utan att mycket betalas via internet.
    Sen tror jag inte det är informationen i sig om människor som är problemet, utan hur människor hanterar den. Internet eller ej, du kan aldrig vara anonym så länge du omger dig av människor som talar om andra människor. Du har heller ingen aning om din brors fru talar om dig till sin väninna som talar till sin kusin och vad han gör med den informationen.
    Men visst undrar man ibland över den här kartläggningen som sker över nätet.
    Det senaste jag själv reagerat över är hotmail. Har ni tänkt på det? De ber att man ska verifiera sitt konto och det enda sättet att göra det är genom en annan mailadress. Har man ingen måste man ju skaffa en till, sedan ska ju även den verifieras.
    Det där om att folk snackar är ett bra exempel. Vi säger att min brors fru säger till sin väninna att jag har ärvt en jättedyr antik ring t ex. Hon nämner det i sin tur till sin man och där sitter den halvkriminella sonens kompis och spetsar öronen i rummet bredvid när han hör det. Fem minuter senare har han hittat min adress och ringt sitt kriminella gäng och veckan efter är det inbrott hos mig. Visst, han hade eventuellt kunnat hitta mig innan internet också men det hade varit betydligt mer jobb och han hade förmodligen väckt misstankar på vägen. Nu kan han jobba snabbt i det tysta. Men faktum kvarstår att någon som enbart vet ett unikt namn och absolut inget annat om en person kan hitta henne på en sekund pga internet.

    Det med mailkonton har också ändrats som du skriver. Förut kunde man få en adress utan att ge mycket info alls men nu vill dom ofta ha telefonnummer tom och även på fb etc vill dom ha telefonnummer. Varför? {#emotions_dlg.djavulsk}

  • Anonym (Sara Svensson)
    Anonym (parranojan) skrev 2015-04-16 20:39:45 följande:
    Kan bara säga att jag känner exakt som du med. Det är surt och så onödigt att man ligger ute på nätet med all info, förbannade Ratsit visar ju allting! Det jag gjorde var att gå in på Hitta, Eniro och ta bort mina adressuppgifter och bara spara första bokstaven på förnamnet och sen behålla efternamnet och mobilnumret. Tagit bort resten. Dom flesta kollar på Hitta, Eniro och sist Ratsit, men vissa gör ju det.
    Det låter ju jättesmart att bara ha första bokstaven eftersom att Hitta etc vägrar att ta bort ens namn helt och hållet så vitt jag vet. Men hur gör man för att få ha första bokstaven i förnamnet bara? Hur ändrar man? Eller får man ta bort adressen på Eniro och Hitta nu? Hur gjorde du? Hur mycket kan man ta bort och kan man inte ta bort så mycket så försvårar det ju saken iaf om man bara har första bokstaven i förnamnet som syns.
Svar på tråden Har jag rätt i att vara smått paranoid?