• liindalus

    hjälp min bror har blivit lämnad :(

    Min bror har blivit själv med en 10 månaders, dom har vart själva i 2 månader nu, mamman träffar barnet några h en dag i veckan, och tror själv att hon efter sommaren ska börja kunna ha honom mer. Min bror havererar, jag förstår inte hur han orkar, och hon har ingen förståelse för att han har de tufft! Innan de separerade sa hon jämt att han inte gjorde ett dyft men han gör ju så otroligt mycket, och hon förstår de inte ens nu! Mitt hjärta brister totalt och jag vet inte hur jag ska stötta då jag själv har en 7 månaders som är mulltialergiker :(

  • Svar på tråden hjälp min bror har blivit lämnad :(
  • CarinaL26
    dps skrev 2015-02-28 12:45:47 följande:

    Min mamma blev lämnad ensam med två barn (6 och 1 år) plus en hel fastighet - och hon fixade det. Säg åt din bror att sluta gnälla och kämpa på! :)


    Blev din mamma tillsagd att sluta gnälla och kämpa på?
  • dps
    CarinaL26 skrev 2015-02-28 12:47:27 följande:
    Blev din mamma tillsagd att sluta gnälla och kämpa på?
    Hon hade inget val - hon var tvungen att kämpa. Den som har valet att sitta och klaga har det ganska bra.
  • CarinaL26
    dps skrev 2015-02-28 12:51:26 följande:

    Hon hade inget val - hon var tvungen att kämpa. Den som har valet att sitta och klaga har det ganska bra.


    Är säker på att hon grät och led ett tag liksom flera vänninor jag känner som blivit lämnade ensamma med små barn. Kan inte påminna mig om någon överhuvudtaget sagt till dem att sluta gnälla. Däremot har de flesta empatiska gett dem sitt stöd.
  • dps
    CarinaL26 skrev 2015-02-28 12:55:49 följande:
    Är säker på att hon grät och led ett tag liksom flera vänninor jag känner som blivit lämnade ensamma med små barn. Kan inte påminna mig om någon överhuvudtaget sagt till dem att sluta gnälla. Däremot har de flesta empatiska gett dem sitt stöd.
    Grät gjorde hon säkert, men hon gick inte runt till folk (exempelvis grannar) och bad om att de skulle tycka synd om henne.
  • CarinaL26
    dps skrev 2015-02-28 12:58:33 följande:

    Grät gjorde hon säkert, men hon gick inte runt till folk (exempelvis grannar) och bad om att de skulle tycka synd om henne.


    Och var står det att TS bror gjort det?
  • liindalus

    Alla instanser är inkopplade från start pågrund av föräldrarnas diagnoser, och sitt barn tar han väl hand om, finns ingen bättre förälder till hans barn än han! Men fått bättre tips i annan tråd hur.man kan få honom att öppna sig

    Hur i helvete kan man med att göra bedömningen på en jävla tråd på fl att någon inte borde ha sitt barn pga diagnoser?!?! Dra åt helvete säger jag bara :) hälsningar världens bästa morsa med adhd panikångest tidvis depression och socialfobi

  • Alexi

    Ärligt talat, jag tror inte man är en lika bra förälder med massa psykiska diagnoser. Hur skulle man kunna vara det? Typ med depression, om man är deprimerad på en nivå att det påverkar vardag och arbetsförmåga, då känns det självklart att det påverkar interaktionen med barnen.

  • liindalus

    Du har nog aldrig vart i kontakt med personer som har diagnoser, han har en lätt variant av depression som inte ens behöver medicineras, samtidigt känner jag otroligt många fantastiska föräldrar som tom går på antidepressiva medel.

    Förklara gärna hur arsberger och adhd gör en till sämre föräldrar så har jag nått att garva åt :)


    Alexi skrev 2015-02-28 19:05:39 följande:

    Ärligt talat, jag tror inte man är en lika bra förälder med massa psykiska diagnoser. Hur skulle man kunna vara det? Typ med depression, om man är deprimerad på en nivå att det påverkar vardag och arbetsförmåga, då känns det självklart att det påverkar interaktionen med barnen.


  • Alexi
    liindalus skrev 2015-02-28 19:13:05 följande:

    Du har nog aldrig vart i kontakt med personer som har diagnoser, han har en lätt variant av depression som inte ens behöver medicineras, samtidigt känner jag otroligt många fantastiska föräldrar som tom går på antidepressiva medel.

    Förklara gärna hur arsberger och adhd gör en till sämre föräldrar så har jag nått att garva åt :)


    Med din attityd så tror jag inte att det spelar någon roll vad jag skriver. Men självinsikt är ju en bra början och har man inga som helst påverkan av en diagnos ska man kanske inte ha den diagnosen. Föräldraskap handlar ju om så mycket mer än att förse barn med mat och kläder, det handlar ju massor om social förmåga och kompetens, interaktion, empatisk förmåga och all sådan vägledning. Och de delarna tror jag kan brista hos en förälder med psykiska diagnoser.
  • Annika 702

    Som du redan sagt till de som säger annat så behöver diagnos inte betyda att man är en sämre förälder, ibland kan det tom vara så att men iom diagnoserna är mer medveten om vem man är och hur man funkar att man är en bättre förälder. Självmedvetenhet och självkännedom är en bra grund till föräldraskap.

    Att bli lämnad är jobbigt oavsett kön och diagnoser. Hoppas att ni når honom så att han kan berätta och prata!

  • liindalus

    Finns inge som säger att man är bättre eller sämre än en förälder utan diagnos, man tänker på ett annat sätt, ibland är det bättre ibland sämre, precis som alla andra föräldrar, ingen är lika dan som en annan finns fördelar och nackdelar med alla sorters människor

    För min del har det varit jättebra med en förälder som har samma.diagnos.som jag

  • Förtryckt
    Alexi skrev 2015-02-28 11:06:21 följande:

    Men himmel, jag hoppas verkligen att soc är medveten om hans problem och de här diagnoserna. Det låter ju inte som ett stabilt hem för ett litet barn.


    ---
  • skärp er
    Förtryckt skrev 2015-03-01 09:54:20 följande:

    Det heter "det" - inte "de"

    Det heter "nåt" - inte "nått"

    Det heter "inget" - inte "inge".

    Säger detta så att du skriver rätt nästa gång, ts.


    Det heter inte nåt heller, förtryckt, det heter något /Någonting

    Jag skriver detta till dig förtryckt så du skriver rätt nästa gång.
  • jaghopparhögt
    dps skrev 2015-02-28 12:51:26 följande:
    Hon hade inget val - hon var tvungen att kämpa. Den som har valet att sitta och klaga har det ganska bra.
    Och vad vi kan se gick det inget vidare :D
  • liindalus

    Hurbjag skriver mitt.i natten skiter jag fullständigt i, tycker du kan göra de samma ;)

  • liindalus
    Förtryckt skrev 2015-03-01 09:57:35 följande:
    Nu är de ju så att alla instanser möjliga har vart inkopplade från start då mamman har liknade diagnoser

    Gladare barn finns inte, diagnoser spelar ingen roll i hur man är som förälder, och någon som känner sig själv så bra som någon med.diagnoser har så mycket mer att tillföra känslomässigt till sina barn.

    Kan ju tillägga att han är med.i mensa också, alla.ni som verkar tro att diagnoser gör en utvecklingsstörd, sorgliga människor som aldrig öppnat en bok är vad ni är :)
  • liindalus
    dps skrev 2015-02-28 12:58:33 följande:

    Grät gjorde hon säkert, men hon gick inte runt till folk (exempelvis grannar) och bad om att de skulle tycka synd om henne.


    Vad tusan pratar du om?

    Förde första kämpar han på, han har aldrig gråtit vad jag sett, och hans enda granne är hans mamma så tror de är fullt lagligt att beklaga sig dit, vilket han inte ens gör. Startade ju tråden eftersom jag ville ha tips på hur man når fram till honom eftersom jag vill att han ska känna stöd och kunna prata med mig. Tror han är duktigare än din morsa med. Tanke på din attityd så lyckades hon inge vidare ;) (här på landet säger vi inge inge inge inge hälsningar till stavningspolisen)
  • Alexi

    Men det är ingen som påstår att han är utvecklingsstörd eller att barnet skulle vara skadat. Men med så pass många olika problem är det viktigt med stöd. Om man har asberger är väl risken att man inte klarar sociala sammanhang lika bra som andra och hur ska man då kunna lära sitt varn det? Och eftersom ärftligheten är hög är det ju viktigt att vara uppmärksam om barnet har liknande svårigheter. Och vem ska då träna barnet, svårt för föräldrarna antagligen.

    Och för övrigt. Utvrcklingsstörda kan vara föräldrar och klara det ett tag, omvårdnaden kan de kanske fixa. Men, ju större krav som med barnets ålder ställs på det sociala samspelet, desto svårare får de. Och det kan ju vara samma saker här, trots hög iq.

Svar på tråden hjälp min bror har blivit lämnad :(