• Anonym (Undrar)

    Relation till fd bonusbarn

    Ni som bott m nån som hade barn sen innan och sen fått barn m samma...

    När det sen tagit slut och ni träffat en ny, hur är då erat förhållade med er/era fd bonusbarn?

    Ni har säkert erat/era gemensamma vv el vh....

    Lämnas fd bonusen kvar då? Man har ju liksom ingen rätt till en fd bonus, om ni förstår hur jag menar?

    Nyfiken på hur ni som har den här situationen gör o upplever det?

    Hur gamalt var bonus då du kom in hens liv och vad tycker din nya sambo om din fd bonus?

  • Svar på tråden Relation till fd bonusbarn
  • Anonym (Ehm)

    Om mitt ex's barn sedan innan skulle vara hos mig varannan helg, så skulle ju det barnets mammas eller pappas helger bli drabbade.

  • Litet My
    Anonym (Undrar) skrev 2015-03-01 04:40:33 följande:

    Ni som bott m nån som hade barn sen innan och sen fått barn m samma...

    När det sen tagit slut och ni träffat en ny, hur är då erat förhållade med er/era fd bonusbarn?

    Ni har säkert erat/era gemensamma vv el vh....

    Lämnas fd bonusen kvar då? Man har ju liksom ingen rätt till en fd bonus, om ni förstår hur jag menar?

    Nyfiken på hur ni som har den här situationen gör o upplever det?

    Hur gamalt var bonus då du kom in hens liv och vad tycker din nya sambo om din fd bonus?


    Vi har pratat om det (biomamma och bonuspappa) om vi skulle separera skulle förmodligen bonusen också åka med på umgänget med våra gemensamma, han har inget umgänge med sin biopappa och har levt med min "nye" varje dag sedan han var 1 år (han fyller 10 nu) så sambon har ju varit "pappa" även åt honom på alla sätt och han gör ingen skillnad. Hade nog varit skillnad om sambon kommit in senare eller sonen haft en god relation med sin egen pappa.
  • Ess
    Anonym (X) skrev 2015-03-02 12:57:57 följande:
    Så du menar på fullaste allvar att det inte är hennes sak om hennes man köper kläder,skor och ägnar tid på kvällen till att vara taxi chaufför åt ett barn som redan har två föräldrar?

    Jag skulle inte heller tycka att det var okej.

    Att sen ha kontakt det är en helt annan sak.

    Klädköp och skjuts på helger är utgifter och därav föräldraansvar.
    Har man separat ekonomi så kan hen köpa vad hen vill till vem hen vill, så länge det ekonomiska åtagandet åt det gemensamma hemmet blir uppfyllt.
    Problemet börjar om man ska ha gemensam ekonomi, och den ena slösar på vad den andre anser va oväsentligheter.

    Vad gäller att skjutsa hit och dit, så kan jag hålla med om att det barnet redan har två föräldrar som bör klara den biten.
    Men det är ju en sak som de får sätta sig ner och diskutera, hur mycket är "lagom". Drar hen någon gräns, eller far upp med eld i baken när barnet ringer, oavsett vad de är mitt uppe i.
  • Brumma

    Kan tycka att det är upp till din sambo och hans bonus att bestämma vilken slags relation de skall ha.

    Hur gammal var pojken när din sambo kom in i hans liv? Vilken relation hade de när de levde tillsammans?

    Det låter ju onekligen som om din sambo tog en föräldraroll för bonusen och det försvinner ju inte alltid bara för att han inte lever med mamman längre.

    Det finns ju flera bonusföräldrar som har sina bonusar vv eller vh om de separerar med föräldern.

    Vad du kan "kräva" är ju samma sak som du kan kräva gällande hans biologiska barn. Du ska inte behöva påverkas ekonomiskt. Det går ju att lösa genom att ha separata ekonomier tex.

    Inte heller kan han räkna med att du ställer upp för hans bonus,eller för hans barn. Inye mer än vad du själv vill.

    Hade jag separerat med min man så hade jag fortfarande velat finnas i min bonus liv. Kanske hade jag valt att köpa saker till henne,det hade helt berott på ekonomi och krav. Dvs jag hade köpt saker om JAG valt det. Hade föräldrarna eller barnet haft det som krav skulle jag däremot satt ner foten.

  • Brumma
    Anonym (Ehm) skrev 2015-03-02 13:10:50 följande:

    Om mitt ex's barn sedan innan skulle vara hos mig varannan helg, så skulle ju det barnets mammas eller pappas helger bli drabbade.


    Alla barn har ju inte en närvarande mamma eller pappa.

    TS - hur är det i detta fallet? Har bonusen bra kontakt med sin pappa?
  • Anonym (Ehm)
    Brumma skrev 2015-03-02 17:14:06 följande:
    Alla barn har ju inte en närvarande mamma eller pappa.

    TS - hur är det i detta fallet? Har bonusen bra kontakt med sin pappa?
    Nä, men då är det ju en annan sak.
  • Anonym (Ehm)
    Brumma skrev 2015-03-02 17:14:06 följande:
    Alla barn har ju inte en närvarande mamma eller pappa.

    TS - hur är det i detta fallet? Har bonusen bra kontakt med sin pappa?
    (Råkade skicka iväg inlägget för tidigt).

    Då är det ju en annan sak, som sagt.
    Jag trodde man syftade på ett barn som exempelvis bor varannan vecka hos sina respektive föräldrar. Ska man då som föredetta bonusförälder, norpa åt sig 1-2 helger i månaden från de biologiska föräldrarna? - Stackars föräldrar, för att inte tala om barnet - snacka om att kastas runt och inte ha en fastpunkt i livet.
  • Brumma
    Anonym (X) skrev 2015-03-02 12:57:57 följande:

    Så du menar på fullaste allvar att det inte är hennes sak om hennes man köper kläder,skor och ägnar tid på kvällen till att vara taxi chaufför åt ett barn som redan har två föräldrar?

    Jag skulle inte heller tycka att det var okej.

    Att sen ha kontakt det är en helt annan sak.

    Klädköp och skjuts på helger är utgifter och därav föräldraansvar.


    Skjuts på helger? Var nämnde TS det?

    Jag hade absolut ställt upp och hämtat bonus efter en fest tex om jag hade tid över.

    Som sagt - man måste själv få ta beslut om vilken sorts relation man har med människor så länge det inte påverkar ngn annan för mycket.
  • Brumma
    Anonym (Ehm) skrev 2015-03-02 17:18:50 följande:

    (Råkade skicka iväg inlägget för tidigt).

    Då är det ju en annan sak, som sagt.

    Jag trodde man syftade på ett barn som exempelvis bor varannan vecka hos sina respektive föräldrar. Ska man då som föredetta bonusförälder, norpa åt sig 1-2 helger i månaden från de biologiska föräldrarna? - Stackars föräldrar, för att inte tala om barnet - snacka om att kastas runt och inte ha en fastpunkt i livet.


    jo. Men man kan ju ha en helg i månaden tex :)

    Min son sover ngn helg i månaden hos sin morfar eller mormor. Mitt i veckan ibland sover han hos farfar.

    Det är ju för att både han och far- morföräldrar vårdar relationen och tycker om att vara med varandra. Varför skulle det inte gå att göra ngt liknande med ett föredetta bonusbarn?
  • Anonym (Nytt styvbarn)

    Kan svara. Min styvfar träffade sin ex fru när hennes dotter var två år. Flickan hade ingen bra kontakt med sin biologiska far så hon betraktade min styvfar som sin pappa. När mamman och min styvpappa gifte sig valde flickan att ta styvfaderns efternamn eftersom mamman numera hette det. Biopappan godkände detta eftersom det skulle kännas märkligt för barnet att inte ha samma efternamn som någon av föräldrarna. Biobarnet bodde med min styvpappa och sin mamma tills hon var 20. Mamman och min styvfar skilde sig några år senare men de har fortfarande väldigt bra kontakt idag (hon är 36 nu). Hon kallar inte min styvpappa 'pappa' men hon har inget emot att hennes barn säger morfar (även om han själv titulerar sig plastmorfar). Min mamma har inget emot det alls. Hon har funnits i hans liv i 35 år och eftersom min styvfar saknar biologiska barn så har han henne.

  • Anonym (Undrar)

    Vill inte att ni missuppfattar mig... Jag har inget emot ungen. Men sitsen är ny för mig och ville veta hur ni andra har det el gör :)

    De här "kraven" på köp det å köp det, vet jag kommer fr mamman som hon förmedlar genom ungen... Men tycker verkligen inte att busskort o mobilkort ingår i det min sambo ska betala.

    Ungen har ingen bra kontakt m sin biopappa.

    Min sambo träffar deras 2 gemensamma ungar vh o då är bonusen med.

  • eld85

    Jag har två fd bonusar med en man jag fick två barn med. Jag och fd bonusbarnens mamma är vänner och umgås tillsammans med våra barn. Mina småttingar älskar sina storasystrar och får tack vare vår relation en bra relation med varandra, det tycker jag är viktigt. Vi firar midsommar tillsammans ibland, firar födelsedagar och minijulafton tillsammans.

  • eld85

    Glömde svara på vissa frågor.

    Mina fd bonusar var 6 och 10 när jag kom in i deras liv.

    Jag och deras mamma fann varann efter ett år ungefär, och vår vänskap har bara växt.

    Nu har jag haft en himla tur med biomamman som är en helt fantastisk människa, och vet att alla inte har det så bra

Svar på tråden Relation till fd bonusbarn