• Anonym (Stoooopidmoi)

    Någon som kan MAC? Behöver program likt "word" och "excell".

    Hej.

    Jag har en MacBookPro. Vart hittar jag program likt "word" och "excell"? Finns det någon motsvarighet för Mac, eller kan man installera Microsoftprogram på en Mac?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Någon som kan MAC? Behöver program likt "word" och "excell".
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Stoooopidmoi) skrev 2015-03-02 22:51:54 följande:

    Tack så jättemycket för alla svar!

    Är det någon som vet vad officepaketet kan kosta? I runda slängar?

    Så det finns något liknande för Mac - med i grunden, så att säga?

    Vad heter programmet, så kan jag söka efter det i finder. :)


    Jag har redan skrivit vad det heter, pages. Är som word. Sedan finns Numbers som är likt excell.

    Office kostar runt tusen har jag för mig, onödigt när det finns massa lika bra saker till mac som är gratis.
  • mammaåten

    Ca 1000 typ. Som vanligt Word. Macs heter pages & Numbers kanske? Brukar finnas längst nere på skärmen


    Anonym (Stoooopidmoi) skrev 2015-03-02 22:51:54 följande:

    Tack så jättemycket för alla svar!

    Är det någon som vet vad officepaketet kan kosta? I runda slängar?

    Så det finns något liknande för Mac - med i grunden, så att säga?

    Vad heter programmet, så kan jag söka efter det i finder. :)


  • Anonym (Stoooopidmoi)
    Rutgers skrev 2015-03-02 23:01:49 följande:
    Var 20 år sedan jag körde mac, men antar att man laddar ner den och kör som en installer. Därefter skall man få ett 10-tal program, varav 2 är "word" och "excel".  De heter iaf Writer och Calc under win.

    www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/&version=4.4&lang=sv

    Det borde vara mac-versionen. Den är helt gratis.
    Wow! Supertack!
  • Anonym (Stoooopidmoi)
    Anonym (Mm) skrev 2015-03-02 23:03:29 följande:
    Jag har redan skrivit vad det heter, pages. Är som word. Sedan finns Numbers som är likt excell.

    Office kostar runt tusen har jag för mig, onödigt när det finns massa lika bra saker till mac som är gratis.
    Har inte det.
    Söker jag på "pages" finner jag bara något om att starta sin egen webplats på Mac för att sedan publicera den.
    mammaåten skrev 2015-03-02 23:15:39 följande:

    Ca 1000 typ. Som vanligt Word. Macs heter pages & Numbers kanske? Brukar finnas längst nere på skärmen




  • Anonym (Mm)
    Anonym (Stoooopidmoi) skrev 2015-03-02 23:25:14 följande:
    Har inte det.
    Söker jag på "pages" finner jag bara något om att starta sin egen webplats på Mac för att sedan publicera den.
    mammaåten skrev 2015-03-02 23:15:39 följande:

    Ca 1000 typ. Som vanligt Word. Macs heter pages & Numbers kanske? Brukar finnas längst nere på skärmen




    Vi har samma data och dessa program finns med från början.. dom ligger i "the dock", den lilla raden med ikoner som finns längst ned på skärmen.
  • P30

    I de senaste versionerna av macOSx ingår pages osv.

    Men tipset ovan om LibreOffice är min rekommendation också. Den bygger på OpenOffice som också tipsades om, men utvecklas betydligt mer och är stabilare.

    MS Office på Mac kostar rätt mycket pengar och är de enda program som får min dator att bete sig som en pc. De hänger inte datorn, men i alla fall processen, vilket gör att allt försvinner.

    LibreOffice kan öppna alla wordfiler och har dessutom ett mycket enklare gränssnitt för hantering av funktioner. Om du är excellproffs klarar du dig inte, men för 99% av användarna är LibreOffice mycket, mycket enklare att använda än Word.


    Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • Anonym (Stoooopidmoi)
    Anonym (Mm) skrev 2015-03-02 23:28:54 följande:
    Vi har samma data och dessa program finns med från början.. dom ligger i "the dock", den lilla raden med ikoner som finns längst ned på skärmen.
    På min rad har jag (från vänster) följande ikoner:

    Finder
    App Store
    Mail
    Safari
    Adressbok
    iCal
    Förhandsvisning
    iTunes
    Photo Booth
    iPhoto
    Firefox
    Lola's Alphabet Train
    Systeminställningar
    Program
    Dokument (öppnar man dokument så radas följande upp: öppna i finder, dokumenttraven.pdf, Lolas AlphabetTrain Language, mapp: Ny mapp 3, ett fotografi, mapp: Josefin, mapp: ny mapp.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Stoooopidmoi) skrev 2015-03-02 23:37:34 följande:
    På min rad har jag (från vänster) följande ikoner:

    Finder
    App Store
    Mail
    Safari
    Adressbok
    iCal
    Förhandsvisning
    iTunes
    Photo Booth
    iPhoto
    Firefox
    Lola's Alphabet Train
    Systeminställningar
    Program
    Dokument (öppnar man dokument så radas följande upp: öppna i finder, dokumenttraven.pdf, Lolas AlphabetTrain Language, mapp: Ny mapp 3, ett fotografi, mapp: Josefin, mapp: ny mapp.
    Ok, helt olika mina. Antar att du har en äldre version. Du ser inte pages i Launchpad heller? Eller du har kanske inte launchpad heller.
  • Anonym (Stoooopidmoi)
    Anonym (Mm) skrev 2015-03-02 23:42:35 följande:
    Ok, helt olika mina. Antar att du har en äldre version. Du ser inte pages i Launchpad heller? Eller du har kanske inte launchpad heller.
    Haha, jag har ingen aning.
    Jag har haft datorn i, hm, ja, vad kan det vara - sju år, kanske?
  • Anonym (Anonym)

    Jag har haft kontakt med Office supporten då jag själv var intresserad utav Office till min mac. Det du får i dag är Office 365 och ett abonnemang på X kronor i månaden.

    Blev tillslut tpb och Office 2011 för mac. Funkar utan problem dock är den på engelska.

  • mammaåten
    Anonym (Anonym) skrev 2015-03-03 00:00:50 följande:

    Jag har haft kontakt med Office supporten då jag själv var intresserad utav Office till min mac. Det du får i dag är Office 365 och ett abonnemang på X kronor i månaden.

    Blev tillslut tpb och Office 2011 för mac. Funkar utan problem dock är den på engelska.


    Fast man behöver ju inte ta abonnemangsversionen? Jag köpte mitt för några månader sedan och jag betalade bara en engångssumma.
Svar på tråden Någon som kan MAC? Behöver program likt "word" och "excell".