• Anonym (Saknar)

    saknar min familj

    Jag bor 100 mil från min familj (syskon, föräldrar och syskonbarn). Här har jag maken och två barn. Har bott härnere sedan 2009, gift sedan 2009. Sedan augusti 2019 har jag bara tillbringat 1,5 dygn med min mamma. 3,5 dygn med pappa varav han låg på IVA 3 av de dygnen. Två av mina systrar har jag träffat som mest några timmar sedan aug 2010. Min äldsta syster kom hit och var här med sina två barn i oktober förra året under 4 dygn. Mina två bröder har jag träffat en timme sedan augusti 2010..

    Jag längtar hem. Till Norrlands miljö. Till familjen. Vännerna. Allt. Jag trivs inte härnere. Jag vill inte bo här. Men flyttar jag blir det med barn och utan make. Han vägrar...

  • Svar på tråden saknar min familj
  • Ledilnaan

    Finns det ingen teckenspråksförening där du bor? Eller i närheten? Kanske finns en tråd på facebook, med döva/hörselskadade, som bor i din närhet och vill träffas.
    Vet att det finns lite olika här i göteborg.

  • Anonym (nm)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-03-05 20:05:03 följande:
    Okej.. Är du hörselskadad och måste använda teckenspråk för att bli förstådd? Är de så e de ju bara bra om man lär barnen detta men varför avskyr då din karl dessa tecken om det e tvunget?
    Men läs tråden, hur kul är det för det för TS att behöva upprepa sig hundra gånger?
    Hon är inte hörselskadad men det var det första språk hon lärde sig, man behöver inte vara döv för att ha teckenspråk som sitt modersmål.
  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (nm) skrev 2015-03-05 20:22:42 följande:
    Men läs tråden, hur kul är det för det för TS att behöva upprepa sig hundra gånger?
    Hon är inte hörselskadad men det var det första språk hon lärde sig, man behöver inte vara döv för att ha teckenspråk som sitt modersmål.
    Har jag heller aldrig påstått men då kan man notera de i ts så hon/han kan få rätt info direkt, man kan ej begära att folk ska läsa igenom alla dennes inlägg.. vill man ha rätt typ av råd e de oxå viktigt att ange relevant info från början

    Men okej... e ts nu ej hörselskadad, så e de ju inget problem, då kan ts sluta "teckna" (sådant lär sig barn i skolan i alla fall förr eller senare om dom är intresserad av detta) så då e det problemet löst men nu handla ju tråden om att ts sakna sin familj o de e ju bara att flytta med ungarna då eftersom dennes partner ej verkar bry sig i alla fall..
  • Anonym (Saknar)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-03-05 20:35:22 följande:
    Har jag heller aldrig påstått men då kan man notera de i ts så hon/han kan få rätt info direkt, man kan ej begära att folk ska läsa igenom alla dennes inlägg.. vill man ha rätt typ av råd e de oxå viktigt att ange relevant info från början smile5.gif

    Men okej... e ts nu ej hörselskadad, så e de ju inget problem, då kan ts sluta "teckna" (sådant lär sig barn i skolan i alla fall förr eller senare om dom är intresserad av detta) så då e det problemet löst men nu handla ju tråden om att ts sakna sin familj o de e ju bara att flytta med ungarna då eftersom dennes partner ej verkar bry sig i alla fall..
    Är hörselskadad. Inte döv.
  • Anonym (Saknar)
    Anonym (nm) skrev 2015-03-05 20:22:42 följande:
    Men läs tråden, hur kul är det för det för TS att behöva upprepa sig hundra gånger?
    Hon är inte hörselskadad men det var det första språk hon lärde sig, man behöver inte vara döv för att ha teckenspråk som sitt modersmål.
    Jag ÄR hörselskadad. Inte döv.
  • Anonym (Saknar)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-03-05 20:05:03 följande:
    Okej.. Är du hörselskadad och måste använda teckenspråk för att bli förstådd? Är de så e de ju bara bra om man lär barnen detta men varför avskyr då din karl dessa tecken om det e tvunget?
    Han menar att jag hör så pass bra att det är onödigt med teckenspråk. Och barnen är hörande...
  • Anonym (Saknar)
    Ledilnaan skrev 2015-03-05 20:15:08 följande:

    Finns det ingen teckenspråksförening där du bor? Eller i närheten? Kanske finns en tråd på facebook, med döva/hörselskadade, som bor i din närhet och vill träffas.
    Vet att det finns lite olika här i göteborg.


    Finns men de träffas bara sent på kvällarna. Vid läggdagstid.
  • cattus

    Det finns ju ingen som helst anledning att inte teckna med barnen. De lär sig tala i alla fall och har dessutom ett extra språk. Man kan ju både teckna och tala samtidigt dessutom. Dvs ännu bättre än tex att kunna både spanska och svenska, det är ju svårare att blanda de språken och få det förståeligt. Din make måste ju vara lite egen som inte inser fördelarna.

    Skulle ni dessutom riskera att sitta ensamma under större delarna av sommaren så är det ju bättre att du åker med barnen "hem" en stund. Han klarar nog lättare ett par dagar utan barnen då han är hemma än vad du klarar veckor utan honom däremellan. Känns som slöseri på tid att du skall gå ensam och bara vänta på att han skall komma hem någon/några dagar emellanåt.
    Det ger dig ju lite tid att fundera på vad du egentligen vill också. Fast det behöver du ju inte säga till honom.

  • Anonym (!!!)

    Ditt största problem är ju din man, han verkar vara mer till nackdel än fördel, och du själv verkar inte vilja offra honom för din familj och din livsglädje. Så hur ska du ha det. Din man verkar inte vilja möta dig halvvägs. Du kan ju inte äta kakan och ha den kvar, du får ju välja din man lr din familj/vänner/att må bra igen. Eller att sitta där nere som en fånge o ta hand om barnen och hemmet utan familj och vänner eller någon livsglädje för den delen. You choose! så onödigt med alla men men. När något är viktigt i ens liv YOU MAKE IT HAPPEN. samma med din man, hade han brytt sig det minsta lilla om din välmående hade han offrat att han "ogillar" din familj för att du ska må bra men han verkar ju inte bry sig om det för fem öre, svårt med barn inblandat att bara lämna o dra men å andra sidan så ville han ju inte ha barnen så det lär ju inte vara ett problem. Gå till din familj och vänner tjejen, börja jobba, hitta på saker, låt barnen träffa sina kusiner och växa upp med de och må bra helt enkelt. Livet är för kort för att sitta olycklig i en håla helt ensam.

  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (Saknar) skrev 2015-03-05 20:41:58 följande:
    Är hörselskadad. Inte döv.
    Okej du e hörselskadad
    Anonym (Saknar) skrev 2015-03-05 20:54:43 följande:
    Han menar att jag hör så pass bra att det är onödigt med teckenspråk. Och barnen är hörande...
    Är det så då? Att du hör så pass bra att det ej behövs något teckenspråk? Teckenspråk lär sig barnen i skolan så det är inget du själv behöver lägga fokus på såvida detta som sagt ej är nödvändigt. Enligt din trådstart rör sig detta om att flytta eller ej flytta så huruvida du hör dåligt eller ej så måste du fokusera på rätt sak... vägrar han flytta och du vantrivs att bo där du bor så ta barnen och bege dig av om ni ej kan mötas på halva vägen.
  • Anonym (Saknar)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-03-06 06:00:20 följande:
    Okej du e hörselskadad
    Anonym (Saknar) skrev 2015-03-05 20:54:43 följande:Han menar att jag hör så pass bra att det är onödigt med teckenspråk. Och barnen är hörande...
    Är det så då? Att du hör så pass bra att det ej behövs något teckenspråk? Teckenspråk lär sig barnen i skolan så det är inget du själv behöver lägga fokus på såvida detta som sagt ej är nödvändigt. Enligt din trådstart rör sig detta om att flytta eller ej flytta så huruvida du hör dåligt eller ej så måste du fokusera på rätt sak... vägrar han flytta och du vantrivs att bo där du bor så ta barnen och bege dig av om ni ej kan mötas på halva vägen.
    Jag klarar av att tex prata i telefon, vanliga samtal, klarar av att tolka i tex idrottssalar, stökiga situationer. Många som möter mig anar inte min hörselskada...
  • Anonym (Saknar)
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-03-06 06:00:20 följande:
    Okej du e hörselskadad
    Anonym (Saknar) skrev 2015-03-05 20:54:43 följande:Han menar att jag hör så pass bra att det är onödigt med teckenspråk. Och barnen är hörande...
    Är det så då? Att du hör så pass bra att det ej behövs något teckenspråk? Teckenspråk lär sig barnen i skolan så det är inget du själv behöver lägga fokus på såvida detta som sagt ej är nödvändigt. Enligt din trådstart rör sig detta om att flytta eller ej flytta så huruvida du hör dåligt eller ej så måste du fokusera på rätt sak... vägrar han flytta och du vantrivs att bo där du bor så ta barnen och bege dig av om ni ej kan mötas på halva vägen.
    Och teckenspråk är inget de får i skolan bara sådär. Det är först i gymnasiet de kan välja det.. För att få teckenspråksundervisning så som modersmålsundervisning så krävs det att det är ett språk som används dagligen hemmavid.
  • nevermind
    Anonym (Saknar) skrev 2015-03-04 06:45:06 följande:
    Han orkar inte, han menar att barnen är mitt ansvar då han aldrig ville ha barn. Även hemmet är det jag som ska ta hand om. Han jobbar ju...
    Ta barnen och flytta! Han vill ju ändå inte ha dem.

    Jag hade aldrig stannat för en karls skull. Har flyttat ifrån en dåvarande make för att jag ville hem till familjen. Sen flyttade jag ifrån min nuvarande, sen kom han efter. <3
  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym (Saknar) skrev 2015-03-06 07:25:22 följande:
    Och teckenspråk är inget de får i skolan bara sådär. Det är först i gymnasiet de kan välja det.. För att få teckenspråksundervisning så som modersmålsundervisning så krävs det att det är ett språk som används dagligen hemmavid.
    Men ts, de hör sig ju inte hit, för egentligen e de ju inte detta som e problemet... eftersom inte din karl verkar bry sin nämnvärt om varken dig eller barnen så bara flytta hem till dom du saknar men allra först, kontakta en advokat så allt blir skriftligt nerskrivet så inget oväntat kan hända sen.
  • enanna

    Jag blir verkligt förvånad då jag läser alla kommentarer om att TS modersmål inte hör hit, inte är viktigt, att hon kan skippa att använda det tillsammans med barnen? Skulle ni låta bli att tala svenska med era barn om ni flyttade till exempelvis England med en engelskspråkig man och han inte tyckte om att ni lärde era barn svenska? Jag förstår inte problemet med att barnen blir tvåspråkiga, det är ju bara en rikedom!

  • Anonym (Håller med)
    Anonym (!!!) skrev 2015-03-06 03:44:44 följande:

    Ditt största problem är ju din man, han verkar vara mer till nackdel än fördel, och du själv verkar inte vilja offra honom för din familj och din livsglädje. Så hur ska du ha det. Din man verkar inte vilja möta dig halvvägs. Du kan ju inte äta kakan och ha den kvar, du får ju välja din man lr din familj/vänner/att må bra igen. Eller att sitta där nere som en fånge o ta hand om barnen och hemmet utan familj och vänner eller någon livsglädje för den delen. You choose! så onödigt med alla men men. När något är viktigt i ens liv YOU MAKE IT HAPPEN. samma med din man, hade han brytt sig det minsta lilla om din välmående hade han offrat att han "ogillar" din familj för att du ska må bra men han verkar ju inte bry sig om det för fem öre, svårt med barn inblandat att bara lämna o dra men å andra sidan så ville han ju inte ha barnen så det lär ju inte vara ett problem. Gå till din familj och vänner tjejen, börja jobba, hitta på saker, låt barnen träffa sina kusiner och växa upp med de och må bra helt enkelt. Livet är för kort för att sitta olycklig i en håla helt ensam.


Svar på tråden saknar min familj