Inlägg från: MoaElis |Visa alla inlägg
  • MoaElis

    Hund med diarré

    Min hund har haft diarré sedan igår, gav henne ingen mat igår men erbjöd ris. Hon vill dock inte äta det. Andra tips på vad jag kan ge henne som är bra? För att börja med mat är väl inte så smart just nu? Hon är fortfarande lös i magen. Kanske ska blanda in lite av hennes mat i något som är bra för magen? Men vad? Ris vill hon som sagt inte ha, även om jag blandar in annat i det. 

  • Svar på tråden Hund med diarré
  • MoaElis
    Dexter dot com skrev 2015-03-05 12:43:46 följande:

    Det absolut bästa är att ge Diarsanyl som stablliserar upp magen ihop med ett dietfoder tex Eukanuba Intestinal. Man kan även ge skonkost tex kokt vit fisk/kyckling med ris och morotspure´( finns på barnmatshyllan) i små portioner 5-6 g/dag men det tar mycket längre tid än med dietfoder + att du måste fasa in ditt vanliga foder unden nån vecka efter att magen är helt ok. Förr körde jag alltid skonkost men sen jag upptäckte Eukanuba Intestinal har jag alltid en påse hemma.


    Ja okej, vet du om diarsanyl kan köpas i djuraffärer eller finns det på alla apotek? Spelar det någon roll om man köper dietfodret som torrfoder eller blötmat? tänkte om man typ ska kunna blanda in diarsanyl i fodret kanske man måste köpa blötmat?
  • MoaElis
    Dexter dot com skrev 2015-03-05 12:59:17 följande:

    Diarsanyl köper jag på apoteket och det doseras genom spruta så det trycker du enkelt ut i munnen på hunden. Jag har bara gett torrfoder av dietfodret men det har nog ingen betydelse om du ger på burk mer än att det blir mycket dyrare.


    Ja okej, tack, då testar jag det.
  • MoaElis

    Det blev att köpa diarsanyl och dietfoder då hon inte är riktigt rumsren, vill gärna att det ska gå över snabbt... Men att få i henne det var lite omöjligt, men det måste ju gå lika bra att smeta in det i maten? 

    Doseringen förstår jag inte riktigt, är ett sånt litet steg  "1" eller är 1 vid första strecken? Det känns ju som det rimliga men då blir det så otroligt mycket hon ska ha.

  • MoaElis

    Min hund väger också runt 7 kg så då är det väldigt lite hon ska ha då, kanske gav lite mycket sist även om mycket hamna utanför så det blev nog på ett ungefär.

    Idag har hon dock börjat åka kana på rumpan... vad kan det bero på tro? vet att det kan vara mask, men eftersom hon börja nu känns det ju som det hör ihop.

  • MoaElis

    Det kan vara nåt allvarligt då alltså? Jag tänker att det kanske bara blivit irriterad när hon var lös i magen så länge (drygt 2 dagar) men jag har ingen aning.

  • MoaElis

    "Varit lös i magen" ska det stå, hon är det fortfarande men vi har ju precis börja med behandlingen...

  • MoaElis

    Hon är lika pigg som hon brukar, annars hade jag åkt till vet. Jag tror inte att hon har ätit något skit ute, har henne kopplad jämt (även om det inte är en omöjlighet ändå) samt att min andra hund var lite lös i magen någon dag. Det gick dock över mycket snabbare. Eftersom att jag ger henne det här medlet+dietfodret så tänker jag att det borde räcka? Jag gav henne lite ris över natten till igår som hon ätit upp men det gjorde henne inte bättre i magen. 

    Det är just det här att hon plötsligt börjat kana på rumpan som är lite oroande.

  • MoaElis

    Hon dricker ganska mycket vatten av sig själv, så jag tror inte att det behövs någon vätskeersättning(?)

  • MoaElis
    iknasi skrev 2015-03-06 09:52:26 följande:

    Okej, men om du är orolig så fixar du ju en veterinär tid. Ingen av oss här kan ju säga vad din hund har för problem. Bara och ringa!


    Ja men samtidigt kan man ju fråga om någon har liknande erfarenheter? Hunden är som sagt pigg, och då anser jag att det onödigt att åka till veterinären. Det är ju inte gratis. Även om jag givetvis skulle åka om hon blev sämre, eller om den här behandlingen inte hjälper.
  • MoaElis
    iknasi skrev 2015-03-06 21:21:47 följande:
    Varför skaffa ens djur om man inte har råd och stå för ett djurs kostnader?

    Min hund mådde jättebra tills han fick kraftiga diarrér. Han var också pigg tills han började kräkas blod, och det gick inte mer än 1dygn. Han vart inlagd 1 dygn.Lös i magen var han 1 vecka efteråt. Och gick på skonkost nästan 2 veckor.

    Jag vet inte vad för ras du har samt vad du anser vad som är dyrt.

    Min hund har en fast självrisk på 1600kr sen en rörlig självrisk på 25%. Sen tillkommer ju mediciner osv.. Samt 500kr i mån för försäkringen..

    Sen är min hund en allergi hund också och lägg till 1400kr till i medicin varje månad.

    Om din hund är frisk för övrigt så rekommenderar jag dig att du tecknar en tilläggs försäkring (medicin). 200-300kr om året. Helt klart värt det. 70% betalar försäkringsbolaget ut. Beroende på vilket bolag du har.
    Men va? Jag skrev väl inte att jag inte har råd? Det jag skrev var att (jag anser) att det är oerhört onödiga kostnader om hunden är pigg och har haft diarré någon dag. Det är ju vanligt och brukar i regel inte vara någon allvarlig sjukdom. Jag är student så jag har inte råd att betala den kostnaden bara för att jag är orolig (jag är en väldigt orolig människa) Jag har råd med ett veterinär besök men lägger gärna pengarna på t.ex. en hundkurs istället, om möjligt.  

    Idag köpte jag även morotspure och gav, och hon har inte bajsat på flera timmar (innan gjorde hon det väldigt ofta) så jag tror kanske det har hjälp. Hoppas.
  • MoaElis

    Det var lite bättre igår kväll men inatt/idag är det diarré igen... Så jag funderar på om fodret jag köpte kanske inte var det bästa, jag kanske ska testa med bara morotspuré ett tag? Köpte brit care dietfoder.

  • MoaElis
    Hundbloggerskan skrev 2015-03-07 12:20:23 följande:
    "Jag är student och har inte råd att betala den kostnaden bara för att jag är orolig. Jag har råd med ett veterinär besök men lägger gärna pengarna på t.ex. en hundkurs istället, om möjligt".
    Du säger för att du inte har råd med kostnaden för att "du är en student". Har man inte råd med veterinärkostnader, så ska man inte ha en hund! Och sen direkt efter har du helt plötsligt råd men lägger hellre pengarna på annat?
    Men du, lilla gumman. Vad f*n ska du med en hundkurs till om hunden nu skulle dö eftersom du inte vill åka in för "du är bara orolig"?...

    ÅK IN MED HUNDEN!!
    Jag åkte in med min hund som blir lätt dålig i magen, hon hade då varit dålig i magen i två dagar och senare på kvällen bajsat blod. Det blev att hon blev inlagd akut p.g magkatarr. Så åk in INNAN det blir ännu dyrare...
    Oj, hur mycket är det möjligt att förvrida det någon skriver? Du måste ha slagit något slags rekord. Läs om och läs rätt. Jag skrev aldrig att jag inte har råd,jag har råd, precis som jag skrev. Däremot åker jag inte in i onödan pga om min egen oro. Då hade jag varit hos veterinären varannan vecka, på grund av att jag oroar mig för väldigt mycket. Givetvis har jag varit i kontakt med en veterinär vid det här laget, man behöver ju inte omyndighetsförklarad människor. 
    Dexter dot com skrev 2015-03-07 13:47:23 följande:
    Brit Care har väl inget dietfoder för mage/tarm? Om man ger tex Eukanuba Intestinal eller Hills i/D behöver du inte fasta hunden alls utan fodret stabiliserar upp och läker mage/tarm direkt och är mycket mer effektivt än morotspure´och skonkost. Att fasta hunden kan förvärra det hela om det tex är magkatarr då magsyran ställer till det i en tom mage.
    Jag hade har ingen aning om utifall det var ett dietfoder för mage/tarm men ett dietfoder var det i alla fall. Hittade inget annat i djuraffären jag var i.
  • MoaElis

    Och lägg ner med härskartekniker som "Lilla gumman" man når inte fram till människor genom att nedvärdera dem. 

  • MoaElis

    Men om det nu är fel foder, är det väl bättre att ge hennes vanliga i sådana fall? Trodde bara att det skulle vara ett dietfoder. Får köpa det rätta hos veterinären annars, då det inte verkar finns i vanliga djuraffärer.

  • MoaElis

    Det är lite bättre nu men jag ska åka till veterinären imorgon och köpa det då det inte verkar finnas någonstans... 

Svar på tråden Hund med diarré