Inlägg från: Ingensolstråle |Visa alla inlägg
  • Ingensolstråle

    Snart 5 månaders äter dåligt!

    Har en liten kille som sedan 2-3 veckor tillbaka äter väldigt dåligt. Känns som att han åt mer när han var 2-3 månader än vad han gör nu.

    Har gett honom 180ml ersättning och förut har han då nästan tömt flaskorna men nu är det jättesvårt att få i honom 100ml bara. Han går upp dåligt i vikt, ca 70g på en vecka senast. Han är 63 lång och väger 5,9kg, han var väldigt liten när han föddes också.

    Han har även sovit hela nätterna förut men sedan han började äta sämre så vaknar han vid 2-3 varje natt och är jättesvårt att trösta eftersom han är så ledsen. Oftast vill han inte ha mat utan vill somna om och vaknar igen vid 06 och äter då. 100ml sedan ca. 23 kvällen innan. Man tycker ju att han borde vara jättehungrig och man hör ju magen kurra på honom. Ofta tar det ca 1 timme att få i honom 100ml vilket känns som väldigt lång tid.

    Ska få en tid hos en barnläkare på sjukhuset då BVC inte kunde hitta något fel. Någon som har erfarenhet av detta och kanske kan komma med råd om vad det kan vara?

  • Svar på tråden Snart 5 månaders äter dåligt!
  • Ingensolstråle

    Ingen som har någon erfarenhet eller tips? Nu har han blivit förkyld, ingen feber men mycket slem. Använder näsdroppar och var på akuten igår eftersom vi blir så oroliga när han knappt äter. Han hade gått ner de 70 gram han gått upp + 10 till men hans värden var bra. Känns som att jag har försökt med allt. Provar att mata när han ligger, sitter, har honom i famnen och babysittern men han bara skriker, spottar ut maten och vänder bort huvudet.

    Har börjat med smakportioner efter att BVC rekommenderat detta pga hans låga vikt. Han gillar det men har ju inte lärt sig än hur man äter det så det mesta åker ut igen så i dagsläget hjälper det ju inte vikten något.

  • Ingensolstråle

    Funderat på att prova och byta ersättning också men känns konstigt om han helt plötsligt slutat tycka om den vi har efter så lång tid. Nu äter han nan sensitive på grund av att hans mage krånglade när han var mindre och är ju rädd att han till på köpet ska få ont i magen nu också.

  • Ingensolstråle
    nozpa skrev 2015-03-06 15:00:12 följande:

    Hur ofta matar ni? 5 månader, tänker spontant tandkrångel. Klia och ont i munnen.

    Har ni testat större stl på nappen?


    Nu får jag knappt i honom någonting var 4 timme. Nu var han jättehungrig då han inte ätit sen kl 10, försökte få i honom vid 13-14 men då vägrade han. Klunkade på som bara den så trodde nästan han skulle äta hela flaskan på 180 ml men vägrade mer efter 100. Nämnde tänder för BVC och de sa att det kunde vara det men att han ändå borde äta mer än vad han gör.
  • Ingensolstråle

    Nu hade jag en större storlek napp och det funkar när han är riktigt hungrig, annars skriker han bara och då får man byta till ettan och då äter han.

  • Ingensolstråle
    sextiotalist skrev 2015-03-06 14:55:11 följande:

    Den innehåller näring, mitt barn ratade ersättning när han var drygt 4 månader och åt välling efter det. När han senare kom i en oändligt lång förkylningsperid så levde han på välling och det enda jag skulle tillsätta var fett, för det var det för lite av


    Vilken välling gav ni då?
  • Ingensolstråle
    nozpa skrev 2015-03-06 16:25:50 följande:

    Jo han äter ju väldigt lite då. 100 ml var 5:e timme låter ju sådär. Bra att ni får träffa en barnläkare för att ta reda på om det är något som gör att han inte vill äta.

    Men om han är pigg, glad, nöjd och alla proverna var bra hade jag slappnat av och låtit honom säga till när han var hungrig. Låta det gå en stund mellan målen.


    Nä precis, har ju läst om många barn som i hans ålder fått en minskad aptit men som ändå går upp i vikt som de ska och då hade inte jag heller varit orolig men eftersom han nu gått ner så känns det ju inte alls bra.

    Krånglet började egentligen när vi började med smakportionerna men BVC kunde inte se något samband där, en bekant fick byta ut två mål ersättning till sin son till gröt istället. Min kille sväljer ju inte så mycket av det och vet inte om vi ska pausa med smakportioner tills det löst sig med ersättningen eller om han ska fortsätta få öva så att vi förhoppningsvis kan byta ut något mål sen så att han ökar bättre i vikt?

    Han har mycket energi och är glad annars så det gör ju att det känns lite bättre i alla fall.
  • Ingensolstråle
    Natulcien skrev 2015-03-06 16:39:24 följande:

    Vår son, som ammades, hade också en krångelperiod i den åldern. Jag fick prova att amma på andra ställen, olika ställningar, ta bort distraktion etc. Till slut gick det över.

    Välling, som någon föreslog, är inte en så bra idé eftersom det, som du själv mycket riktigt skrev, innehåller mindre näring än ersättning. Jag skulle ha is i magen att tag till och erbjuda ersättningen lite oftare istället och kanske prova andra flaskor. Men tappar han i vikt så är det klart att ni måste kontakta BVC.


    Det har varit såhär i ca 2 veckor nu, hade det varit några dagar hade jag kunnat ha lite is i magen men är svårt när han dessutom minskar i vikt. Har tät kontakt med BVC och ska vägas nästa torsdag. Jag har provat att ge mindre mängd oftare och det går inte, han gallskriker bara och vill inte alls. Det enda som får honom att äta är att vänta tills han är jättehungrig men tyvärr äter han ju inte mer för det.

    Han gillar kallt vatten så funderar på att prova att ge honom kall ersättning men vet inte hur jag ska gå tillväga. Om jag ska blanda pulver med kranvatten eller ta kokat vatten och sedan kyla ner i kylskåp eller under kranvatten.
  • Ingensolstråle

    Tack för era svar! Kall ersättning ratades så nu provar jag en annan sort. Annars känns det inte som att jag kan göra så mycket mer än att fortsätta att erbjuda mat och hoppas på att det vänder!

  • Ingensolstråle
    Elmiina skrev 2015-03-07 05:32:24 följande:

    När mina barn bara spottar ut flaskan så brukar jag ge nappen, låta henne suga på den i några sekunder så att hon lugnar ner sig och sen snabbt byta ut den mot flaskan så brukar hon fortsätta suga på den lugnt. Det tricket funkar varje gång, om de inte funkar så har det vart dags att byta storlek på sug delen eller så har dom vart förstoppade.


    Det har jag också provat med och det funkar ju med nån klunk tills hans inser att det är mat och då slutar han. Har bytt storlek på nappen redan och förstoppad är han inte då han bajsar minst en gång om dagen.
    sextiotalist skrev 2015-03-07 06:49:36 följande:

    Men tänk efter. Det kan helt enkelt vara så att ditt barn, sedan det fått smak på annat, inte gillar ersättningen längre.


    Jo visst kan det vara så, jag tror jag kommer köra vidare med smakisar så att han så småningom jag kan börja med mer ordentlig mat. Eftersom han verkar tycka om det bara det att han inte är van vid konsistensen och magen verkar inte må dåligt av det heller.

    Köpte nan PRO 1 igår då vi fick lite sådan till honom när vi var på sjukhuset som han då åt bra av. Jag har ingen aning om den smakar annorlunda än sensitive men jag fick i honom 180ml vid 04 och sen ville han ha mer nu vid 07 och åt 140 ml då. Att ens få i honom mat efter 3 timmar är ett stort steg framåt!
  • Ingensolstråle
    Natulcien skrev 2015-03-07 10:47:51 följande:

    Låter bra!


    Ja! Men sen krånglade han igen vid 10-11 men fick i honom ca 100. Får se vad BVC och vågen säger nästa vecka.
  • Ingensolstråle

    Söndag-måndag åt han precis som han brukade 180ml 6ggr om dagen + 1 gång under natten till och med. Blev överlycklig men sen vände det igen igår. Förstår verkligen inte vad det kan vara. Igår gick det 6 timmar mellan två mål och då åt han men om jag försökte efter 3-4 timmar så åt han 30-50ml och sen vägrade.

    Eftersom han kräks en del och kröker hela kroppen bakåt efter några klunkar så funderar jag på om det kan vara reflux, nämnde detta för BVC men de sa bara att det väldigt sällan är det.. Lät på henne som att det var ovanligt.

    Har fått tid på sjukhuset den 25:e och ska till BVC för vägning imorgon. Tycker det är så jobbigt att ingen verkar ta detta på allvar, de säger liksom bara att det löser sig, tycker att en bebis som inte vill äta och som går ner i vikt när han redan väger så lite borde prioriteras mer.

Svar på tråden Snart 5 månaders äter dåligt!