• för övrigt

    Umgås ni med barnen i den andra förälderns vecka?

    Ni föräldrar som har barnet varannan vecka, umgås ni med barnet i den andra förälderns vecka? Spontana fikastunder? Fråga om barnet kan titta förbi? Bjuder ni in på mat? Eller vill barnet på eget initiativ hälsa på? Meddelar ni i så fall den andra föräldern om barnet skulle komma förbi? Meddelar ni den andra föräldern om ni bjuder in barnet eller kommer överens om träffas efter skolan? 

    Jag undrar över er allmänna inställning till detta från det att barnet/barnen är så gamla att de kan ta sig till och från skolan på egen hand. Ändras er inställning över tid beroende på barnens ålder?

  • Svar på tråden Umgås ni med barnen i den andra förälderns vecka?
  • för övrigt

    @jenny99, det låter som att din vän, och du själv förresten, då var överens med den tidigare partnern om när och hur ni skulle umgås med barnen.

    och @anonym (noll), för min del ställer jag frågan för att stilla min nyfikenhet på den allmänna inställningen (Familjeliv får representera allmänheten Glad)

  • för övrigt
    Anonym (Sedlmayr Karl) skrev 2015-03-06 12:07:20 följande:

    Absolut. Varför ska jag inte umgås med min dotter och hennes mamma? För att det inte är min vecka? 


    Frågan gällde umgänge med barnet. Utan den andra föräldern.
  • för övrigt
    Anonym (Fiskmås) skrev 2015-03-06 12:30:49 följande:

    Här har det varit öppna dörrar och vi hjälper varandra om det behövs.


    Det låter bra. Har det varit barnen som själva fått tala om var de är, eller har ni vuxna pratat om det innan?
  • för övrigt
    Luminorbase skrev 2015-03-06 14:11:10 följande:

    Vi försöker vara behjälpliga för varandra om det behövs. Nu är hon såpass stor att hon klarar sig själv för det mesta men det kan alltid dyka upp något. Hon är tonåring och har fullt upp vilket innebär lite tid tillsammans för oss båda. 


    Hej Luminorbase, tack för ditt svar. Det låter bra, men min fråga handlar inte om när man försöker hjälpa varandra. Utan syfte att hjälpa din expartner, skulle du kontakta barnet och bjuda på fika eller något annat i den veckan som hon är hos sin andra förälder? Skulle du meddela den andra föräldern? Fråga om det går bra? Eller skulle du lägga på barnet att själv tala om var det är?
  • för övrigt
    Anonym (doris) skrev 2015-03-07 10:48:22 följande:

    Här ringer mamma/pappa ett par gånger på "fel" vecka men inte mer än så om det inte är något speciellt och planerat som tex födelsedagar. . En vecka går så fort och då vill ju både barn och förälder ha det "ifred"... Det är ju så få timmar efter skola och jobb liksom.

    Yngsta brukar följs med sin mamma till stallet på pappas tid ibland men mer än så brukar det inte vara..


    En nyfiken fråga - telefonsamtalen, vad pratas det om då? Vad som hänt i veckan? Eller görs det upp planer för nästkommande vecka (då barnet ska till den andre föräldern)? Eller både och?
Svar på tråden Umgås ni med barnen i den andra förälderns vecka?