• vircar

    20 år & bebis längtan

    Tog studenten juni 2014, timvikarie på förskola och har varit tillsammans med min pojkvän sedan 2011. Planerar bebis men har en ständig oro inom mig om vad människor i min omgivning ska tycka och säga om en eventuell graviditet då jag fortfarande bor hemma och det är svårt att få lägenhet i denna stad även om man inte har några skulder eller betalningsanmärkningar. Ekonomin är inte så stadig då varken jag eller min pojkvän ej har fast inkomst men längtan efter bebis är enorm. Hur ska jag komma över denna oro och bli gravid..

  • Svar på tråden 20 år & bebis längtan
  • Askalas
    vircar skrev 2015-03-15 16:00:04 följande:

    timvikarie på förskola

    ... fortfarande bor hemma

    ... svårt att få lägenhet

    ... Ekonomin är inte så stadig

    ... varken jag eller min pojkvän ej har fast inkomst


    Svar: Vänta... 
  • Ztarduzt
    Askalas skrev 2015-03-15 16:43:58 följande:

    Svar: Vänta... 


    Kan bara hålla med. Vänta några år tills ni båda har fast inkomst, barn hinner ni skaffa senare. En stadig grund och säkerhet för barnet är ju prio 1.
  • Pescetarian

    Själv anser jag att ett barn är prio ett. Allt annat ordnar sig.

  • Maräng 93

    Hej! Är 21, snart 22 år och har också en stark längtan efter barn som jag har haft i flera år. Jag har liksom hela tiden fått sätta upp delmål i mitt liv för att motivera mig att vänta med att skaffa barn. Flera gånger har jag tänkt att jag måste ha barn nu annars dör jag. Men sedan har jag tänkt på hur underbart det kommer vara att få barn och ha en bra föräldrapenning, ett jobb att komma tillbaka till, en bra lägenhet och inte behöva oroa sig över ekonomin eller boende. Är färdig med min utbildning i juni och har fått fast jobb. Om allt går som det ska kommer vi börja försöka i höst. Är så glad att jag har hållt ut och väntat! Det kommer vara värt det :)

  • aleydis

    Varför så bråttom? Vill du bo hemma hos mamma med bebis och var ska pojkvännen bo? Jag har själv haft barnlängtan sedan 19 års ålder, nu är jag 26 och väntar första barnet. Du har gott om tid, se till att fixa lägenhet och stabil ekonomi först.

  • vircar

    Jo det är sant som ni skriver att jag kanske borde vänta, men är så enormt bebissjuk så det är svårt att stå emot. Min syster fick barn nyligen och bor hemma och hon är 16 år. Hon klarar det galant men jag vill inte bli en andra som bor hemma med bebis. Men längtan finns där :)

  • vircar

    Min pojkvän är 23 år och jag är 20 år, och har alltid velat bli en ung mamma då min egna mamma var 20 år när hon fick mig. Men skulle vilja ha barn nån gång nästa år, men då måste man ju bli gravid i år. Önskar bara människor inte såg så allvarligt på det här med barn o unga föräldrar, dock kanske man inte ska vara under 18 när man skaffar barn då man fortfarande har skola. Men de finns de som gör det bra av den situationen också :)

  • Lena

    Jag har inga problem med din ålder men tycker inte det är okej att planera barn utan eget boende.

  • SecretlyMe

    Åldern har inte lika stor betydelse i jämförelse med eget boende och veta vad eget ansvar betyder och innebär tycker jag. Vet man inte hur det är att behöva betala räkningar och hyra, handla mat och få ekonomin att hålla och gå ihop, städa och tvätta och hålla det rent hemma tycker inte jag att man är redo för barn. I mina ögon är det lågt att skaffa barn när man fortfarande bor hemma och "leva på mamma och pappa". Det är inte ens egna föräldrar som ska agera mamma och pappa åt ens nyfödda bebis.

    Jag tycker du ska vänta med barn tills du har ett eget boende och fått känna efter hur det är att ta eget ansvar. Att prova på sambolivet. Jag tycker att det vore den bästa förutsättningen och det mest rättvisa mot ditt barn.

    Hoppas du förstår vad jag menar och inte tar illa upp av det jag skriver.

  • SecretlyMe
    Lena skrev 2015-03-15 17:45:55 följande:

    Jag har inga problem med din ålder men tycker inte det är okej att planera barn utan eget boende.


  • vircar
    SecretlyMe skrev 2015-03-15 17:59:11 följande:

    Åldern har inte lika stor betydelse i jämförelse med eget boende och veta vad eget ansvar betyder och innebär tycker jag. Vet man inte hur det är att behöva betala räkningar och hyra, handla mat och få ekonomin att hålla och gå ihop, städa och tvätta och hålla det rent hemma tycker inte jag att man är redo för barn. I mina ögon är det lågt att skaffa barn när man fortfarande bor hemma och "leva på mamma och pappa". Det är inte ens egna föräldrar som ska agera mamma och pappa åt ens nyfödda bebis.

    Jag tycker du ska vänta med barn tills du har ett eget boende och fått känna efter hur det är att ta eget ansvar. Att prova på sambolivet. Jag tycker att det vore den bästa förutsättningen och det mest rättvisa mot ditt barn.

    Hoppas du förstår vad jag menar och inte tar illa upp av det jag skriver.


    Jag förstår precis vad du menar.

    vi har prövat på sambo livet, betalar mina egna räkningar redan och städar mer än gärna varje dag om så skulle behövas :) jag vet vad ekonomi är och hur man betalar räkningar och vi kan handla smart och laga mat, det enda som saknas är eget boende. Annars kan vi allt som hör till.
  • SecretlyMe
    vircar skrev 2015-03-15 18:04:06 följande:

    Jag förstår precis vad du menar.

    vi har prövat på sambo livet, betalar mina egna räkningar redan och städar mer än gärna varje dag om så skulle behövas :) jag vet vad ekonomi är och hur man betalar räkningar och vi kan handla smart och laga mat, det enda som saknas är eget boende. Annars kan vi allt som hör till.


    Men har man aldrig bott själv vet man inte hur det fungerar att ta eget ansvar. Att bo tillsammans med mamma och pappa och lära sig att betala räkningar och handla är inte samma sak som att göra upp en planering för egen hand. Det är mycket lättare att fixa och klara dessa saker med uppbackning av föräldrarnas pengar.

    Det är ju som att en femtonåring skulle säga "jag har varit barnvakt åt mina småsyskon och lagat mat och handlat så jag vet hur det är att ta hand om barn". Det är långt ifrån samma sak.

    På vilket sätt har du provat på sambolivet? Hur länge?
  • vircar
    SecretlyMe skrev 2015-03-15 18:41:53 följande:
    Men har man aldrig bott själv vet man inte hur det fungerar att ta eget ansvar. Att bo tillsammans med mamma och pappa och lära sig att betala räkningar och handla är inte samma sak som att göra upp en planering för egen hand. Det är mycket lättare att fixa och klara dessa saker med uppbackning av föräldrarnas pengar.

    Det är ju som att en femtonåring skulle säga "jag har varit barnvakt åt mina småsyskon och lagat mat och handlat så jag vet hur det är att ta hand om barn". Det är långt ifrån samma sak.

    På vilket sätt har du provat på sambolivet? Hur länge?
    Vi bodde i andra hand i en lägenhet i ett år ungefär, och har fått vara mycket själva hos hans föräldrars hus så vi vet hur det fungerar.
  • SecretlyMe
    vircar skrev 2015-03-15 18:45:10 följande:

    Vi bodde i andra hand i en lägenhet i ett år ungefär, och har fått vara mycket själva hos hans föräldrars hus så vi vet hur det fungerar.


    Fast vara ensamma i ett hus är inte samma sak. Det är ju inte erat egna ansvar att ta hand om det hemmet, för när de väl är hemma igen är det dom som tar hand om hus, ekonomi och inköp.

    Bra att ni provat på att bo själva iallafall! Men det bästa vore om ni faktiskt bor själva i en egen lägenhet innan ni skaffar barn.

    Barn kostar ju, det kommer man inte ifrån. Är man smart ser man till att minska utgifterna om man har svårt att påverka inkomsterna. Sen kommer ju allt det praktiska som jobb, föräldrapenning osv men börja med att hitta ett gemensamt boende så är ni på rätt väg. Lycka till!
  • Jw83
    vircar skrev 2015-03-15 17:42:29 följande:

    Min pojkvän är 23 år och jag är 20 år, och har alltid velat bli en ung mamma då min egna mamma var 20 år när hon fick mig. Men skulle vilja ha barn nån gång nästa år, men då måste man ju bli gravid i år. Önskar bara människor inte såg så allvarligt på det här med barn o unga föräldrar, dock kanske man inte ska vara under 18 när man skaffar barn då man fortfarande har skola. Men de finns de som gör det bra av den situationen också :)


    Det handlar inte alls om att folk " ser allvarligt på barn O unga föräldrar". Det handlar om att folk ser allvarligt på att människor skaffar barn som dom inte kan ta hand om.

    Din ålder är inget problem alls. Problemet är att du inte kan ta hand om ett barn ( ta hand om enligt mig= ge tak över huvudet, mat på bordet, en ekonomisk trygghet och föräldrar som har en trygg relation och som kan ta hand om sig själv)

    jag anser inte att bidrag eller att leva på föräldrarna är att kunna ge barnen trygghet. Och jag anser inte att en särborelation är en trygg relation. Att bo hemma är inte heller att kunna ta hand om sig själv som en vuxen.

    Men det är bara min syn på det
Svar på tråden 20 år & bebis längtan