• Anonym (Fyfan)

    Venlafaxin - utsättningssymptom? mår skit

    Jag slutade ta venlafaxin i måndags.
    Då gick jag från 37,5 mg till 0. Har innan dess klarat nedtrappningen galant utan vidare utsättningssymptom. Men nu...

    Fy i helvete vad skit jag mår.
    Det känns som jag på riktigt ska dö, att kroppen kommer lägga av när som helst.

    Känns som hjärtklappningar/stötar i kroppen konstant!! Tror snart hjärtat kommer stanna eller nått. Detta symptom är så sjukt obehagliga och är därför orolig.

    Så med denna tråd tänkte jag höra era erfarenheten av utsättning med venlafaxin. Samt om fler känt som jag? Och hur länge helvetet höll i sig??

  • Svar på tråden Venlafaxin - utsättningssymptom? mår skit
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Dr A) skrev 2015-03-27 06:56:02 följande:

    Vad jag ger mina patienter istället handlar om verkningsmekanismer:
    SSRI (Citalopram,Sertralin, Cipralex,Fluoxetin) slår endast på Serotoninnivåerna
    SNRI (Velafaxin, Effexor, Cymbalta/duloxetin) slår i lägre doser på Serotonin, men i högre doser >175 mg även på noradrenalin.
    Mirtazapin - specialpeparat som går på dopamin+noradrenalin
    Voxra - går på Dopamin+Noradrenalin.

    Inom SSRI- gruppen är Cipralex bäst för ångestbaserade tillstånd, Citalopram bäst för depressiva tillstånd. Sertralin är det som många börjar med, men fungerar oftast bara på mycket lätta depressioner. För bulimiker fungerar Fluoxetin bäst då det minskar lusten att hetsäta. Det är också det enda SSRI som egentligen är godkänt på pat <18 år.

    Som ni förstår går det alltså tex att kombinera SSRI med tex Voxra och då få verkan på serotonin, noradrenalin och dopamin - men ingen överaktivering av något ämne. Det man skall vara mycket försiktig med är kombination av SSRI+SNRI eftersom man då kan få för mycker serotonin i kroppen och riskerar sk serotonergt syndrom.

    Jag brukar i första hand om SSRI inte hjälper pröva att kombinera med Voxra. Gillar Mirtazapin också, men den kan öka aptiten kraftigt och därmed ge viktuppgång vilket inte är positivt för alla.

    Hoppas att ni förstod svaret, jag brukar undervisa mina patienter noggrant, man skall veta vad man stoppar i sig och varför/vad syftet är.


    Tack för informationen.

    Jag bytte direkt från sertralin till venlafaxin. Mycket pga viktuppgång av sertralinen samt att den inte längre hjälpte mig.

    Jag ringde vårdcentralen idag eftersom det känns som hjärtat ska stanna (stötar i kroppen och hjärtklappning).

    Hon i telefonen skulle rådgöra med min läkare om hur fan jag ska ta mig igenom detta, och sedan ringa tillbaka till mig).

    Jag har två frågor till dig :)

    Hur länge tror du detta håller i sig?

    Och vad är det bästa jag kan göra för att ta mig igenom detta - härda ut eller ta en minimal dos av "giftet"?
  • Anonym (Dr A)

    Eftersom jag inte är din behandlande läkare som valt att sätta in eller trappa ut preparatet så vill jag helst att den som gjort det tar ansvar för situationen.

    Skule säga att symptomen är avtagande på 1-2 veckor spontant. Man kommer ju in i en abstinensfas som sedan långsamt avtar. 
    Jag vill helst att din egen läkare bedömer om du skall ta smådoser eller om du skall hantera bröstsymptomen du beskriver. Det är ju också bra om han/hon själv får höra din beskrivning. 

  • tankfull

    Jag tog Venlafaxin i ett halvår i mycket låg dos (minns faktiskt inte dosen) och kände inget alls då jag slutade men jag har förstått att det är väldigt stor skillnad för dem som tar en högre dos och sen slutar. Jag har inga bra tips till dig TS men jag är nyfiken: ni som tagit Venlafaxin, vad har ni fått för biverkningar under tiden. Jag tog den för humöret då jag trappade ut en centralstimulerande värktablett och mitt humör blev omedelbart bättre, MEN jag gick upp 6 kilo i vikt på ett halvår, alltså ett kilo i månaden och jag fick vansinnigt ont i äggstockstrakten och runt om som ett band till korsryggen. Nån annan som känt av samma?

  • Anonym (Drog)
    Anonym (Dr A) skrev 2015-03-27 11:04:34 följande:

    Eftersom jag inte är din behandlande läkare som valt att sätta in eller trappa ut preparatet så vill jag helst att den som gjort det tar ansvar för situationen.

    Skule säga att symptomen är avtagande på 1-2 veckor spontant. Man kommer ju in i en abstinensfas som sedan långsamt avtar. 

    Jag vill helst att din egen läkare bedömer om du skall ta smådoser eller om du skall hantera bröstsymptomen du beskriver. Det är ju också bra om han/hon själv får höra din beskrivning. 


    Jag började med cipralex som var helt verkningslös för mig, därefter venlafaxin samt ......nu kommer jag inte ihåg namnet, skulle dämpa humörsvängningar.

    Vad brukar du skriva ut till pat med borderline diagnos?

    Har blivit "frisk" från den diagnosen efter behandling men är ändå nyfiken.
  • Anonym (Drog)
    Anonym (Drog) skrev 2015-03-27 11:22:09 följande:

    Jag började med cipralex som var helt verkningslös för mig, därefter venlafaxin samt ......nu kommer jag inte ihåg namnet, skulle dämpa humörsvängningar.

    Vad brukar du skriva ut till pat med borderline diagnos?

    Har blivit "frisk" från den diagnosen efter behandling men är ändå nyfiken.


    Kom på det. Lamictal tog jag också. Samt imovane, propavan och olika ångestdämpande benzo vid behov.
  • Anonym (Fontana)

    Oj, vilka svåra biverkningar de flesta verkar ha!

    Jag har utskrivet Venlafaxin 75 mg inte i första hand för depression utan för att motverka panikångestattacker.

    Normalt sett tar jag en tablett om dagen. Under (förra) våren började jag trappa ner själv och tog ungefär en tablett varannan dag. Sedan under sommaren glömde jag periodvis helt bort att ta tabletterna, men kände inga obehag av det.

    Under hösten hände en del tråkiga "yttre omständigheter" och jag kände att jag behövde trappa upp dosen igen, och gjorde det. Lite sakta, men kände fortfarande inga obehag av det. Jag hade under en period schemat: en tablett varje dag, ytterligare en tablett måndag, onsdag, lördag.

    Min läkare låter mig göra så här - huvudsaken att jag mår bra. Och man vill ju inte ta mer medicin än nödvändigt. Konstigt att det kan drabba så olika. Eller kanske egentligen inte konstigt alls?

  • Anonym (ssri)

    Hej! jag undrar om man kan kombinera escitalopram med  fluoxetin eller sertralin, eller blir det för mycket ssri?

  • Anonym (fast)
    Anonym (Fontana) skrev 2015-04-06 14:08:21 följande:

    Oj, vilka svåra biverkningar de flesta verkar ha!

    Jag har utskrivet Venlafaxin 75 mg inte i första hand för depression utan för att motverka panikångestattacker.

    Normalt sett tar jag en tablett om dagen. Under (förra) våren började jag trappa ner själv och tog ungefär en tablett varannan dag. Sedan under sommaren glömde jag periodvis helt bort att ta tabletterna, men kände inga obehag av det.

    Under hösten hände en del tråkiga "yttre omständigheter" och jag kände att jag behövde trappa upp dosen igen, och gjorde det. Lite sakta, men kände fortfarande inga obehag av det. Jag hade under en period schemat: en tablett varje dag, ytterligare en tablett måndag, onsdag, lördag.

    Min läkare låter mig göra så här - huvudsaken att jag mår bra. Och man vill ju inte ta mer medicin än nödvändigt. Konstigt att det kan drabba så olika. Eller kanske egentligen inte konstigt alls?


    Men 75 mg är ganska lite, tror det mer beror på den orsaken.
  • Anonym (skit)

    Jag blev "tvingad" att ta venlafaxin när jag gick in i väggen. Detta för att den läkaren inte tyckte att psykolog utan medicin var hjälp. Jag tog tabletterna i ett halvår men sen vägrade jag fortsätta. Slutade tvärt av och mådde skit och helvete i ungefär en månad. Yrsel, illamående och hjärtklappningar. Det bevisade för mig vilka starka grejer det är och jag är sanslöst glad att jag slutade ta dom, även om anstinensen var hemsk rent fysiskt.

  • Anonym (Dr A)
    Anonym (ssri) skrev 2015-04-06 14:34:22 följande:

    Hej! jag undrar om man kan kombinera escitalopram med  fluoxetin eller sertralin, eller blir det för mycket ssri?


    Det blir för mycket serotonerg effekt, samtliga är SSRI-preparat. Om man ska kombinera får man använda mediciner med olika verknningsmekanismer på olika substanser. Depression anses ju (bortsett från livsstilsförändringar, psykoterapi etc) bero på för låga nivåer av endera serotonin, noradrenalin eller dopamin. Det är alltså dessa ämnen man vill påverka med preparaten, men det är skadligt att höja nivån av samtliga dessa för mycket. 
  • Mfog

    Ojoj...så bra att ni skriver och berättar. .

    Jag trappar ner sedan två veckor. Tar varandags nedtrappning. Full dos 300mg varannan dag, 262, 2 mg varannan. Efter tre veckor ska jag ta den lägre fosen i 3-4 veckor, sen sänks varannandag med 37 5mg och så ska jag göra i ca 1 år...

    Redan nu är jag orkeslös, svimmat en gång, gråter och gråter. ..så ledsen...men jag har bestämt mug för att bli fri. Medicinen var den enda som hjälpte mig för 15 år sedan...har inte vågat sluta pga rädsla för utsättningen.. Bra att denna tråden finns!

    Det borde startas en självhjälps grupp typ AA för oss som sätter ut venlafaxin.

  • Anonym (hej)

    Har inte ätit medicinen själv men vet att den ska vara svår att sätta ut. Jag har läst om personer som tagit hjälp av fluoxetin när de trappat ner venlafaxin och på så sätt inte känt några utsättningssymtom. vet ej hur de har gjort, kanske börjat ta en svag dos fluoxetin samtidigt som de trappar ner. Fluoxetin har väldigt lång halveringstid och eftersom man äter den så kort så blir det enkelt att sluta med den när man tror att abstinensen har lagt sig från venlafaxinet.

  • maddelin

    Håller just nu på att trappa ner venlafaxin. Började igår. Ätit 75x3 nu ner 1/2 tablett o mår redan skit.

    Yr, svajig, hjärtklappning, swichar i huvudet och det känns som om hjärnan hoppar till liksom.

    Någon som vill följas åt?

  • MammaHela

    Jag håller på att sluta. Min läkare tyckte att jag skulle gå från 225 till 150 på en gång. Äta detta i 2 veckor. Sedan minska till 75 mg och äta detta i 2 veckor, sedan sluta helt. På andra dagen utan kom helvetet.

    Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Yrsel, blixtar i kroppen, hjärtklappning och en HEMSK ångest. Hade son tur var min 15 åring hemma den dagen. Annars hade jag hoppat från 5:e våningen. Har aldrig tidigare varit självmordsbenägen. Fick kontakt med en läkare som sa att jag slutat för fort, så tillbaka på 75 mg i 2 veckor till och sedan halvera dosen igen.

    Samma läkare sjukskrev mig i 2 månader före han sa att så lång tid kommer det ta innan jag mår så pass bra att jag klarar av jobbet igen.

    Nu har jag gått en vecka på 37.5 mg och har känt av yrseln och ångesten men inte lika illa som för 2 veckor sedan.

    Fick även sobril av läkaren för att slippa ångesten.


  • maddelin
    MammaHela skrev 2015-08-22 20:34:26 följande:

    Jag håller på att sluta. Min läkare tyckte att jag skulle gå från 225 till 150 på en gång. Äta detta i 2 veckor. Sedan minska till 75 mg och äta detta i 2 veckor, sedan sluta helt. På andra dagen utan kom helvetet.

    Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Yrsel, blixtar i kroppen, hjärtklappning och en HEMSK ångest. Hade son tur var min 15 åring hemma den dagen. Annars hade jag hoppat från 5:e våningen. Har aldrig tidigare varit självmordsbenägen. Fick kontakt med en läkare som sa att jag slutat för fort, så tillbaka på 75 mg i 2 veckor till och sedan halvera dosen igen.

    Samma läkare sjukskrev mig i 2 månader före han sa att så lång tid kommer det ta innan jag mår så pass bra att jag klarar av jobbet igen.

    Nu har jag gått en vecka på 37.5 mg och har känt av yrseln och ångesten men inte lika illa som för 2 veckor sedan.

    Fick även sobril av läkaren för att slippa ångesten.


    De lät verkligen som att de gick för fort. Jag har legat hela dagen idag. På gott o ont har jag mina barn hemma. De åker till sin pappa imorgon så. Jag ska vila sen!
  • Yrsla

    Har gått från 2 st 37,5 Venlafaxin förra sommaren. Nu tar jag en varannan dag. 
    Haft yrsel så jag krupit från sovrum. Nu mår jag bra igen. Sätt ut försiktigt i minst 3 mån skulle jag vilja säga. Lycka till

Svar på tråden Venlafaxin - utsättningssymptom? mår skit