• Anonym (Vad göra?)

    Sambo vill att jag tackar Nej till jobb.

    Hej

    Ska försöka fatta mig kort.
    Min Sambo har varit arbetslös i över ett år, han har mått dåligt över detta och jag har gjort mitt bästa hela tiden för att stötta och uppmuntra honom till att saker kommer ordna sig.

    Han har ändå under hela denna tiden varit vresig och inte tagit något vidare ansvar hemma. Jag har fått dragit det största lasset själv. Jag har gjort mitt bästa för att klara av barnen och försörja oss på mycket små marginaler.
    Jag har samtidigt börja studera en akademisk utbildning på distans som jag alltid drömt om, med tanken att detta kommer leda till det bättre i framtiden. Men ja, vi har det tungt ekonomiskt.

    Nu har jag sökt sommarjobb för att vi ska ta oss igenom sommaren, och fick napp direkt på något som jag verkligen vill prova. Det är ett arbete vars erfarenheter kan gynna mig i framtiden och som kompletterar studierna väl.

    Nu visade det sig att det var underliga arbetstider (24-h pass 2 gånger i veckan och ledig resten av veckan). Inget som fungerar i längden med barn, men väl värt för en sommar- då det som sagt är en erfarenhet som kan ge mig något bra.

    Nu fick han göra att han skulle få börja på sitt gamla jobb igen, vilket betyder att han är borta en eller två veckor åt gången, och sedan hemma under några dagar. Jag blev glad för hans skull, trots att jag vet att det blir ett ännu större ansvar för mig här hemma att hinna med och klara av allt själv.

    Problemet är nu att han menar att han inte kan acceptera att detta kan innebära att jag måste lämna bort barnen två nätter i veckan under sommaren (vilket jag väl kan förstå, lämnar i stort sett aldrig bort barnen). Men å andra sidan är det något som vi vinner på i längden, det är under en kortare tid och ger en bra inkomst. Jag vet att barnen har det fantastiskt bra under dessa dagar.

    Han spg att de sökte diskare på en camping och tyckte jag skulle söka detta arbete istället- för att kunna ha barnen på dagis och kunna arbeta dagtid.

    Att han själv åker bort i ett par veckor verkar inte spela in i detta- utan återigen lägger han allt ansvar på mig- och vänder barnens välmående emot mig när vi pratar om detta. Som om jag inte vill barnens bästa då jag lämnar bort dem, utan att jag kan väl bara söka annat sommarjobb....

    Jag håller på bli knäpp, men ställer han verkligen rimliga krav????

    Hur bemöter man detta???

    Jag vill inget annat än det bästa för barnen, men kan inte helt sudda ut min egen identitet och drömmar för att det ska passa hans synsätt på allt.

  • Svar på tråden Sambo vill att jag tackar Nej till jobb.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2015-03-27 12:25:40 följande:

    Tack för alla svar.

    Jag håller med er som skrivit att det är bra för barnen att bygga upp relationer med andra vuxna och att det kan bli spännande för dem. Det är under en begränsad period som kan ge goda kontakter för ett framtida arbetsliv. Sen får jag dessutom så mycket mer tid att spendera med dem under sommaren, istället för att de går på dagis hela dagarna. Då hinner vi med alla utflykter och bada o liknande saker.

    Problemet är ju att min sambo helt blundar för det, och bara bemöter mig med något typ av skuldbeläggande. Det är svårt att sätta ord på, men han ser inte alls till mig i den här frågan- utan vänder det bara emot mig genom att kontra att jag inte vill det bästa för barnen. Han menar att han inte kan lita på att någon annan tar hand om dem, och ifall det skulle hända något så skulle han inte förlåta sig själv. Men sin egen roll att han kommer vara borta ett par veckor åt gången kan han inte heller se när man pratar om helhetsbilden. Så nu "hotade" han med att han väl får skita i sitt arbete (vilket jag vet att han inte kommer göra, för det är något han älskar- och som vi rent ekonomiskt står i beroende till).

    Vet inte, det är svårt att föra en dialog med någon som bara ser till sig egen bild utan kompromisser.... Jag kommer inte tacka nej till jobbet, men likt ändå har han ju lyckats plantera en liten klump i magen på mig.


    Du gör INGET fel! Han är elak, skit i det han skuldbelägger och anklagar dig för.
  • seriösanvändare

    Män som blir arbetslösa och DESSUTOM inte hjälper till nämnvärt hemma, vet innerst inne att de blir lämnade förr eller senare. Kanske är det detta som spökar hos din man? Att han fruktar att du är på väg bort från honom? Även om han har sig själv att skylla. Inte för att han blev arbetslös, utan för att han har låtit dig dra större delen av lasset. Han borde skämmas och var försiktig så att du inte blir utnyttjad även i framtiden.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Konstig man)

    Men ni ska väl inte lämna dem till någon random människa ni hittar på byn eller ?


    Jag förutsätter att det är människor ni litar på som barnen känner ? I så fall ser jag inte varför det skulle vara värre att lämna dem två dygn hos barnvakt än nio-tio timmar om dan fem dar i veckan till dagis. 

    Din man är konstig.

  • Anonym (Vad göra?)

    Nej självklart inte.. Deras mormor har gladeligen erbjudit sin hjälp. Hon bor på landet, och barnen skulle med säkerhet bli mycket ompysslade. De skulle dessutom få hjälpa till med lammen och få härliga lekstunder i skogen.
    Men min sambo har svårt att lita på folk, och har fått för sig att varken hon, eller någon annan vore kapabel att passa dem..

    Han blir arg bara jag försöker nämna ämnet, och menar att ingen har rätt att ta beslut angående hans barn... Det är ju faktiskt våra... och det sårar mig att han inte är villig att pussla i vardagen för att det ska passa oss båda, utan endast sig själv...

  • Ramborg
    Anonym (Vad göra?) skrev 2015-03-27 17:07:48 följande:

    Nej självklart inte.. Deras mormor har gladeligen erbjudit sin hjälp. Hon bor på landet, och barnen skulle med säkerhet bli mycket ompysslade. De skulle dessutom få hjälpa till med lammen och få härliga lekstunder i skogen.

    Men min sambo har svårt att lita på folk, och har fått för sig att varken hon, eller någon annan vore kapabel att passa dem..

    Han blir arg bara jag försöker nämna ämnet, och menar att ingen har rätt att ta beslut angående hans barn... Det är ju faktiskt våra... och det sårar mig att han inte är villig att pussla i vardagen för att det ska passa oss båda, utan endast sig själv...


    Jag föreslår att du säger "jaså tycker du inte de ska vara hos mormor? Ok, då kan du ju söka jobb på hemmaplan då. Inte? Då har du ingen rätt att klaga."
    42.
  • Anonym (N)

    Självklart ska du ta jobbet som du blivit erbjuden. Om din man tycker att det är ett problem att lämna bort barnen några gånger i sommar så får han välja att diska sig igenom sommaren. Jag tycker för övrigt att du borde ställa mer krav på att han gör sin del av hushållet när han dessutom är arbetslös

  • nevermind

    Helt sjukt att HAN får försvinna i flera veckor men du får inte vara borta ett par dagar! Stenåldersgubbe!!!

    Skriver som andra: HAN kan diska på campingen!

  • Fiona M

    Han får väl tacka nej till jobb då -som du säger att han inte kommer göra... Vad blir hans nästa drag?

    Har han annars behov att trycka ner dig, eller är det bara nu?

  • Anonym (Ava)

    Men hur ORKAR du leva med människan?!?! Blir alldeles svettig av ilska bara jag läser hur han resonerar.
    Låt mormor ta barnen över en natt nu snart så att han ser att det fungerar, så kanske han slappnar av lite? Kanske.

  • Anonym (Oj)

    Gå ner på hans nivå och säg:

    "Jag fick mitt jobberbjudande först! Alltså är det DU som ansvarar för vart barnen ska vara under tiden som DU jobbar borta!"

  • Lavish

    Nej det är givetvis inget rimligt krav. Om det är han som inte kan leva med att barnen lämnas bort över natten ibland under en begränsad period får han ta diskjobbet på campingen. 

  • Themis

    Du fick jobb först och du har fixat en lösning med att mormor kan ha barnen medan du jobbar.

    Om han inte köper det är problemet hans att lösa, för så funkar det för logiskt tänkande människor.

    (såvida inte mormor kokar knark hemma förstås eller är på annat sätt helt olämplig som avlastning, då vore hans invändning giltig)


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Mandel
    Anonym (Vad göra?) skrev 2015-03-27 17:07:48 följande:

    Nej självklart inte.. Deras mormor har gladeligen erbjudit sin hjälp. Hon bor på landet, och barnen skulle med säkerhet bli mycket ompysslade. De skulle dessutom få hjälpa till med lammen och få härliga lekstunder i skogen.
    Men min sambo har svårt att lita på folk, och har fått för sig att varken hon, eller någon annan vore kapabel att passa dem..

    Han blir arg bara jag försöker nämna ämnet, och menar att ingen har rätt att ta beslut angående hans barn... Det är ju faktiskt våra... och det sårar mig att han inte är villig att pussla i vardagen för att det ska passa oss båda, utan endast sig själv...


    Då tackar du ja till jobbet och lämnar dem till mormor utan hans vetskap! Är han ändå inte hemma så är det inte hans problem. Pucko till karl säger jag bara!

    Han tar inte ansvar och vägrar låta dig ta ansvar för att ge er familj en bra framtid. Skitkarl!
    Han liter inte på andra... Jag skulle inte lita på honom för fem öre så lyssna inte på vad han säger! Du och barnen är nummer 1 och han är väl kanske nr 27 eller nått.
    Lös det här på ett sätt som gör dig glad och nöjd. Barnen kommer att ha en underbar sommar med massor av besök hos mormor med skogsutflykter, djur osv.
    Tror nog många barn och föräldrar skulle vara lite avis på det upplägget!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (lol)

    Hade jag fått ett sådant erbjudande hade jag aldrig tackat nej. Är inte de rätt bra å vara borta två nätter sen ha mer tid för barnen? Du får ju mer tid än om du hade jobbat 7-16 mån till fred

  • Morsprins

    Som andra skriver, HAN får vara borta under längre perioder och du ska då förväntas ta hand om barnen men inte vice versa...?

    Att ni får mer tid tillsammans och att det är mormor dom får umgås med och ha det riktigt trevligt går inte att blunda för. Du har pusslat ihop allt. Och utöver mig själv, jag ÄLSKADE att få sova hos min mormor och hade mitt barn haft den möjligheten så hade jag bara tyckt det var kul!

    Summan av kardemumman - Jag hade, oavsett vad, tagit jobbet eftersom det bara är under sommaren!

  • Anonym (hm)

    Är det kanske egentligen så innerst inne att han är rädd att han ska var tvungen att ta hand om barnen om ditt jobb infaller när han är hemma?

  • Zudd

    Alla dessa män som kom och gick. Inte visste jag att det var dom som förstörde livet.

    (Sa en gång en kvinna som just befriat sig, dvs skilt sig, från sin grottmänniska till man...)

  • nuharjagbytt

    Jag tycker det låter som ett underbart upplägg med några dygn hos mormor och mycket tid med mamma i övrigt.

    Detta med att han inte vill lämna bort barnen till andra än dagis. Är han medveten om att dagis på sommaren ofta innebär personal de inte känner och kanske till och med ett annat ställe. Och även om de är kvar på sitt dagis så brukar det komma barn de inte känner. Eller hur ser det ut hos er?

Svar på tråden Sambo vill att jag tackar Nej till jobb.