Inlägg från: ulfsas |Visa alla inlägg
  • ulfsas

    Självmordspiloter

    Ett tryckfall i kabinen hade inte gjort så att planet behövde krascha på detta sätt.
    Då hade heller inte kaptenen (vilket jag jobbar som) kunnat undgå medvetslöshet och fortsatt att knacka. Som det verkar har han försökt att ta sig in ända till kraschen.

    Mar data när man hittar DFDR, den som inspelar allt som planet gör.

    Att börja sjunka och att blocka dörren kräver medvetna åtgärder.

    Fy tusan i vart fall.


    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • ulfsas
    Förtryckt skrev 2015-03-27 12:04:22 följande:
    Jag förstår skeendet, men jag vill inte köpa idén att en hyfsat ung pilot, som ville vara pilot hela sin barndom och kämpade för att bli det, som hade övre medelklassbakgrund, som hade ett städat liv, skulle välja att ta med 149 liv med sig in i döden.

    Inte minst med tanke på att en av de första teorierna som utredare släppte som trevare kring det första försvunna Malaysia - planet var att piloten skulle ha varit suicidal.
    För vilket de fick rapp på fingrarna och drog tillbaka!

    Du som är pilot förresten, hur lång tid tror du det kommer ta tills flygen blir helt automatiskt flugna? Det finns ju en diskussion nu om att utesluta mänskliga faktorn eftersom det är mänskliga faktorer som gjort att flera flyg har kraschat de sista fem åren (bl a i Afrika mm).
    Av vad som framkommit i media idag så är det inget som jag ser som talar emot ett självmord.

    Vi får mer data när inspelningarna från planet kommer fram. Har inte hört att det skulle vara klart ännu.

    Vad gäller MH370 så är det svårt att där få till det som hänt utan att det skulle vara en av piloterna. Mitt tips är kaptenen men det skulle kunna vara styrman också såklart. Enkelt att förklara på det sättet iaf. Har inte hört om någon mer trovärdig teori. Den stämmer väl överens med hur jag hade tänkt.

    Helt automatiska flygplan tror jag dröjer länge. Idag kan inte ens de modernaste planen göra så mycket utan manuella åtgärder hela tiden. Det är också mycket man som kapten skall ha hand om vid sidan om själva flygandet. ATC, trafikledningen måste antagligen byggas om över hela världen för att det skulle kunna fungera.

    De finns sedan den lagliga biten där kapten är juridiskt ansvarig. Svårt att vara ansvarig om man inte kan påverka skeendet.

    Vi människor är bra på att hantera de snabba förändringar som sker hela tiden.

    Tänk tanken att ett robotfluget plan skulle störta? Vem flyger du helst med för de allra flesta piloter har någon att komma hem till. Det har roboten inte. Dessutom så är inte datorer och robotar felfria heller. Långt ifrån.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
Svar på tråden Självmordspiloter