• Anonym (lova)

    Någon stal vår dotters pokemonkort på skolan

    Jag vet inte om jag överreagerar men jag är arg och undrar vad det är för barn som gör så. Har deras föräldrar inte lärt dom att det är fel att stjäla?! Lär ni era barn det? Hon är 8 år och har köpt varenda kort för sina egna pengar, hade runt hundra stycken. De barn hon brukar byta med och spela med är i samma ålder så det är troligt att det är nåt barn i den åldern. Hon är jätteledsen och jag hoppas de kommer på vem barnet är. En rejäl tillsägelse vore på sin plats.

  • Svar på tråden Någon stal vår dotters pokemonkort på skolan
  • lövet2

    Vad är det för barn som gör så? Väldigt ofta är de barn som stjäl i skolan olyckliga barn som har det taskigt hemma. Jag träffade en sådan unge för ett par dagar sedan. Död mamma och alkoholiserad pappa räckte för att få henne att börja plocka på sig andras saker.

  • Lindsey Egot the only one

    Tror inte föräldrar lär sina barn att stjäla. Tror man att det är föräldrarna som ligger bakom är man lovligt korkad. Det är ha begäret som tar över tyvärr och i stundens hetta kan inte de klåfingriga händerna hålla sig i styr.

    Mina barn får inte ta med sig leksaker till förskolan/skolan just för att det kan bli konflikter kring dom. Vi hade även den policyn på den skolan jag arbetade på att man inte fick ta med sig leksaker dit Pokémon kort ingick. För barnens skull.

    Många föräldrar blev korkat upprörda men när vi förklarade att vi varken kommer leta efter försvunna saker eller lösa konflikterna utan det får föräldrarna göra sinsemellan så ville de inte längre för då var de tvungna att engagera sig och lösa konflikterna själva.

    Konstigt att det inte var intressant längre då

  • Anonym (lova)

    Ja vi borde aldrig sagt ja till att ha med dom. Att alla barn i den åldern kan få för sig att stjäla för att de inte kan hålla fingrarna i styr tror jag inte på.
    Det ligger kanske nåt i det du säger lövet.

  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (lova) skrev 2015-03-26 23:46:18 följande:

    Ja vi borde aldrig sagt ja till att ha med dom. Att alla barn i den åldern kan få för sig att stjäla för att de inte kan hålla fingrarna i styr tror jag inte på.
    Det ligger kanske nåt i det du säger lövet.


    Jag hoppas verkligen inte att jag skrev att alla barn är tjuvar. Men jag vet inte hur du tolkar mitt inlägg. Men det ligger alltid för oss föräldrar att hjälpa våra barn när de utsätts för frestelse. Nu var det någon, vi vet ju inte om det är ett barn eller en vuxen som tagit dom eller om någon bara gått in på skolan och länsat ryggsäckar när barnen var i matsalen, gympan osv. Nu kommer nog din dotters frestelse att ta med leksaker till skolan att sjunka markant antagligen. Jag hoppas iaf att är det ett barn som tagit dom så kan ni ju efterlysa dom och om någon förälder upptäcker att deras barn fått väldigt många kort att de lämnar tillbaka dom
  • viseversa

    På mina barns skola får dom inte ta med sig saker just för att saker försvinner och lärarna och personalen tar inte det på sitt ansvar.

  • Anonym (lova)

    De tror de vet vem det är nu, en pojke i samma klass kom med massor nya kort idag samma som vår dotter hade. Han säger att han hittade dom hemma igår. Personalen skulle prata med hans föräldrar när de kom för att hämta för att se om det stämmer.
    Hon kommer aldrig få ta med sig nåt till skolan igen och förbud som ni skriver om låter vettigt.

  • OupaOupa

    Lär barnen att inte ta med saker de är rädda om till skolan, läger, träningen etc. Det är viktigt att de lär sig riskbedömning och sunt förnuft.

  • Anonym (4)
    Anonym (lova) skrev 2015-03-27 17:03:59 följande:

    De tror de vet vem det är nu, en pojke i samma klass kom med massor nya kort idag samma som vår dotter hade. Han säger att han hittade dom hemma igår. Personalen skulle prata med hans föräldrar när de kom för att hämta för att se om det stämmer.
    Hon kommer aldrig få ta med sig nåt till skolan igen och förbud som ni skriver om låter vettigt.


    mkt troligtivis han. Fråga dottern om han försökt byta till sig kort med henne eller velat ha vissa kort. Brukar gå den vägen. Btw på amazon.com kan du köpa de mer klassiska pokemon korten som orginal ;)
  • Hoppentoss

    När mina barn var små var det samma problem, vissa barn stal, som förälder lärde man sig snabbt att säkert som typ pokemonkort har ej på skolan att göra. Det ställer bara till problem, även sådana som ett Barn byter med ett annat barn och ångrar sig sedan anklagar det andre barnet för stöld. Exempel på vad som kan gå snett när barna har bytes/samlarting med sig till skolan kan göras oändligt. Så mitt råd är låte ej barnen ha med saker till skolan som har ett syfte att bytas. Jag anser att det är osmart av alla föräldrar. Man vet inte om barnen i pressade situation är ärliga.

  • Anonym (förälder)

    Min son fick för sig att ihop med några kompisar ta kort från ett annat barn. Han har aldrig gjort något liknande innan o lärt sig att man inte får stjäla. Det kom fram genom att han erkänt det plus att någon sett det. Straffet blev en rejäl tillsägelse från skolpersonal o föräldrar plus att han fick köpa extrakort till det andra barnet för egna pengar. Han har aldrig gjort om det o inte kompisarna heller. Har aldrig sett honom skämmas så.

Svar på tråden Någon stal vår dotters pokemonkort på skolan