• Yasmine123

    Vad är skillnaden mellan dessa två frågor?

    Det har verkligen tagit stopp i hjärnan.. Jag skulle skriva om ''Stress'' och besvara bland annat två frågor som jag INTE ser någon skillnad på
     1. Beskriv hur individens levnadsvanor påverkas av hälsoproblemet.
    2. beskriv hur levnadsvanorna i sig påverkar detta hälsoproblem.

    Vad är skillnaden? 


     


     


     

  • Svar på tråden Vad är skillnaden mellan dessa två frågor?
  • Dixie
    Yasmine123 skrev 2015-03-26 23:19:39 följande:

    Det har verkligen tagit stopp i hjärnan.. Jag skulle skriva om ''Stress'' och besvara bland annat två frågor som jag INTE ser någon skillnad på
     1. Beskriv hur individens levnadsvanor påverkas av hälsoproblemet.
    2. beskriv hur levnadsvanorna i sig påverkar detta hälsoproblem.

    Vad är skillnaden?  


    1. om en person har brutit sin fot - kan han inte spela fotboll, hälsoproblemet (fot bruten) påverkar levnadsvanan (spela fotboll)
    2. personen bor på 4 våningen utan hiss, och därför är det svårt för den brutna foten att läka, levnadsvana (bo utan hiss) påverkar hälsoproblemet (fot bruten) negativt 
  • Tonårsmamman1

    I den första frågan är det hälsoproblemet som påverkar levnadsvanorna. Man har t ex en sjukdom som gör att man inte kan resa.

    I den andra frågan är det levnadsvanorna som påverkar hälsoproblemet. Man kanske röker så att sjukdomen förvärras.

  • pgw

    Första meningen är skriven i passiv form, andra i aktiv form. Därför ser de likadana ut.

     1. Beskriv hur individens levnadsvanor påverkas av hälsoproblemet.
    = Beskriv hur hälsoproblemet påverkar individens levnadsvanor.

    2. beskriv hur levnadsvanorna i sig påverkar detta hälsoproblem.
    = Beskriv hur detta hälsoproblem påverkas av levnadsvanorna i sig.

    1. Magproblemet påverkar matvanorna.
    2. Matvanorna påverkar magproblemet.

  • Giovanna
    Yasmine123 skrev 2015-03-26 23:19:39 följande:

    Det har verkligen tagit stopp i hjärnan.. Jag skulle skriva om ''Stress'' och besvara bland annat två frågor som jag INTE ser någon skillnad på
     1. Beskriv hur individens levnadsvanor påverkas av hälsoproblemet.
    2. beskriv hur levnadsvanorna i sig påverkar detta hälsoproblem.

    Vad är skillnaden? 


     


     


     


    Fråga nr.1 handlar om hur personens levnadsvanor påverkas av hälsoproblemet. Ex. Pär orkar inte längre köra barnen till fotbollsträningen pga. stressen han lever med.

    Fråga nr.2 handlar om vad hans levnadsvanor har för inverkan på hans hälsoproblem. Ex. Allt skjutsande av barnen till olika fritidsaktiviteter orsakar Pär mer stress.

    Förstår du?
  • Giovanna

    Tror nog att de tidigare exemplen i tråden är tydligare än mitt Tungan ute

  • Mentat

    Som jag läser frågorna är den första inriktad på en specifik individ medan den andra handlar om hur levnadsvanor i allmänhet påverkar hälsoproblemet, jag skulle tolka den andra frågan som en fråga på samhällsnivå: Har vi ett samhälle med mera stress idag än tidigare?

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan dessa två frågor?