• Anonym (Hjälp!)

    Pappan hotar för att få sin vilja igenom.

    Sedan i somras har pappan ställt in flera umgängen med dottern, då han träffade en tjej som han valde att prioritera (den tjejen bor cirka 50 mil från pappan, dottern och jag bor cirka 1,5 biltimmar bort från pappan).

    Pappan har missat flertalet umgängestillfällen, aktiviteter så som Lucia och lite annat på förskolan, osv.

    Sedan i julas har pappan träffat dottern en gång - under typ tre timmar.

    Under de senaste sju veckorna har pappn gjort sig oanträffbar och vi har inte hört ett ljud från honom.

    Idag hör han av sig och säger att han ska komma och ha umgänge med dottern. För det första så är det "min" helg enligt schema, för det andra så har jag inte hunnit förbereda dottern alls på att pappa ska komma.

    Jag har hela helgen inbokad, men pappan säger "vad är viktigast, att dottern träffar mig eller sina kompisar!? - tänker du prioritera dotterns kompisar framför mig!?" Jag känner att va FAN! Ska jag inte kunna planera in nått alls!? Ska jag bara sitta här varje helg och vänta på att pappan KANSKE hör av sig!? Det är ju inte JAG som prioriterat fel här, det är ju pappan!

    Nu hotar han med att dra in pengarna han betalar varje månad (han betalar lite mer än 1273:-, enligt FK's snurra). Drar han in de måste vi flytta. Varför jag ens flyttade till staden vi bor i nu, var pga att dottern skulle komma närmare pappan (tidigare bodde vi cirka 4 biltimmar bort, nu är det som sagt endast 1,5 biltimmar bort).

    Så nu har jag fått ett ultimatum: ställ in alla planer i helgen och istället låta pappan ha dottern, eller tvingas flytta!

    Jag får panik! HUR gör man nu!? FAN!!!

    Det värsta är ju att han gång på gång sviker och kastar dottern mellan hopp och förtvivlan!

    Snälla! Hjälp! Lite råd!?

  • Svar på tråden Pappan hotar för att få sin vilja igenom.
  • Modgun
    Anonym (Hjälp!) skrev 2015-03-28 13:30:31 följande:

    Fast om jag inte "lyder", så drar han ev. in pengarna, vilket tvingar mig att flytta tillbaka till min hemstad - minst fyra biltimmar från pappan, och då kommer jag få höra det resten av livet. :(


    Det tvingar dig till inget. Jag antar att du givit fk uppgifter om hur mkt du får in (inkl det ifrån pappan) och med det har dom fastställt hur mkt bostadsbidrag du ska få. Då är ju min poäng solklar eller hur?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Hjälp!) skrev 2015-03-28 13:30:31 följande:
    Fast om jag inte "lyder", så drar han ev. in pengarna, vilket tvingar mig att flytta tillbaka till min hemstad - minst fyra biltimmar från pappan, och då kommer jag få höra det resten av livet. :(
    Jaha, då kräver man att all kontakt sker skriftligt och så svarar du enkom på det som rör barnet och umgänget, inget annat.

    Det du kan göra, EN gång, är att förklara att hans hot om att dra in underhållet gjorde att du var tvungen att flytta för att klara dig ekonomiskt även utan hans pengar så din flytt är en direkt konsekvens av hans omogna handlande.

    Sen behöver du inte nämna det mer eller svara på mail/sms med hot eller skäll utan som sagt enkom svara på sådant som direkt för barnet.
    Vill du ändå att ni ska kunna ha en telefonkontakt gör du klart att du ENKOM kommer att prata med honom om han håller en trevlig ton och att du kommer att lägga på luren om han blir otrevlig. Ni behöver inte heller i telefon tala om annat än det som rör barnet.

    Han behandlar dig som en ägodel för att han kan. Vägrar du spela med i hans töntiga spel står du inte bara upp för dig själv, du visar även ditt barn att man inte måste ta vad skit som helst från folk. Du har alltså allt att vinna.

    Det ÄR faktiskt inte farligt om någon är arg på en. (Med det inte sagt att det är LÄTT att börja stå upp för sig själv, men om du inte gör det kommer du behandlas illa hela tiden)
  • Anonym (Hjälp!)
    SupersurasunkSara skrev 2015-03-28 14:55:00 följande:

    Jaha, då kräver man att all kontakt sker skriftligt och så svarar du enkom på det som rör barnet och umgänget, inget annat.

    Det du kan göra, EN gång, är att förklara att hans hot om att dra in underhållet gjorde att du var tvungen att flytta för att klara dig ekonomiskt även utan hans pengar så din flytt är en direkt konsekvens av hans omogna handlande.

    Sen behöver du inte nämna det mer eller svara på mail/sms med hot eller skäll utan som sagt enkom svara på sådant som direkt för barnet.

    Vill du ändå att ni ska kunna ha en telefonkontakt gör du klart att du ENKOM kommer att prata med honom om han håller en trevlig ton och att du kommer att lägga på luren om han blir otrevlig. Ni behöver inte heller i telefon tala om annat än det som rör barnet.

    Han behandlar dig som en ägodel för att han kan. Vägrar du spela med i hans töntiga spel står du inte bara upp för dig själv, du visar även ditt barn att man inte måste ta vad skit som helst från folk. Du har alltså allt att vinna.

    Det ÄR faktiskt inte farligt om någon är arg på en. (Med det inte sagt att det är LÄTT att börja stå upp för sig själv, men om du inte gör det kommer du behandlas illa hela tiden)


    Du har rätt i det du säger.

    En sak dock, är att jag sagt "om du drar in pengarna så tvingas jag flytta tillbaka till "nn-stad"". Då kontrar han med "så du HOTAR med att flytta om jag inte betalar!?" - trots att betalningen var överenskommelsen från början.

    Jag är väl svag, helt enkelt. Lätt att knäcka. :(
  • Fanny b
    Anonym (Hjälp!) skrev 2015-03-28 17:04:55 följande:
    Du har rätt i det du säger.

    En sak dock, är att jag sagt "om du drar in pengarna så tvingas jag flytta tillbaka till "nn-stad"". Då kontrar han med "så du HOTAR med att flytta om jag inte betalar!?" - trots att betalningen var överenskommelsen från början.

    Jag är väl svag, helt enkelt. Lätt att knäcka. :(
    Jag skulle i ditt läge inte svara på det, utan som jag ser det har du gjort klart för honom vad konsekvensen blir. Jag har inte följt hela tråden men jag skulle i ditt fall inte gå med på att han får träffa dottern spontant utan att föreslår att ni via familjerätten gör ett skriftligt umgängesschema. Om han då blir arg och drar in det extra bidraget, flytta till din hemstad. Om han inte vill träffa familjerätten skulle jag stå på mig.

    Du behöver inte vara lätt att knäcka i fortsättningen, när han blir otrevlig kan du göra som någon redan skrivit, vägra att fortsätta prata med honom, du behöver inte heller diskutera något med honom, utan antingen går han med att på ni via familjerätten gör ett umgängesschema eller så får han det svårare att träffa sitt barn, det är upp till honom att välja.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Hjälp!) skrev 2015-03-28 17:04:55 följande:
    Du har rätt i det du säger.

    En sak dock, är att jag sagt "om du drar in pengarna så tvingas jag flytta tillbaka till "nn-stad"". Då kontrar han med "så du HOTAR med att flytta om jag inte betalar!?" - trots att betalningen var överenskommelsen från början.

    Jag är väl svag, helt enkelt. Lätt att knäcka. :(
    Tja, du har talat om vad konsekvensen blir om han inte betalar. Haqn gör sig bara löjlig om han frågar om DU hotar efter att han själv har hotat.

    DU väljer om du ska vara svag hädanefter. Det är svårt att börja hävda sig om man låtit sig trampas på tidigare, men det går. Du måste avgöra vad som är viktigast; att du och dottern lever ett tryggt liv utan att vara beroende av pappan eller att slippa kämpa.

    Du måste också komma ihåg att om du låter pappan köra över dig så lär du din dotter att bli likadan och det tvivlar jag på att du vill...
  • Anonym (lol)

    Varför söker du inte en billigare lht? Lär ju finnas i den staden du bor i nu med. varför sätta sig i ett beroende situation

  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (lol) skrev 2015-03-28 20:37:35 följande:

    Varför söker du inte en billigare lht? Lär ju finnas i den staden du bor i nu med. varför sätta sig i ett beroende situation


    LOL på dig själv du. Det råder bostadsbrist. Detta är en BR. Avgiften är således lägre än vad en hyra i en HR hade varit.

    Jag har dock köpt bostadsrätten för egna pengar.
  • Anonym (Mamma till 4)

    Ordna underhållet genom försäkringskassan då vet du att du garanterat får pengarna den 25:e varje månad och kan ignorera alla "hot".

    Nu har jag inte läst i tråden men om ni inte har en överenskommelse om umgänge som slaviskt ska följas och det förmodar jag att ni inte har eftersom pappan inte träffat barnet mer än ynka 3h sen i julas så har du ingen skyldighet att lämna ut barnet med så kort varsel.

    Har du ensam vårdnad? Om du har det och ni inte har någon överenskommelse så har du rätt att strunta i att lämna ut barnet.

    I och med pappans ointresse i att träffas oftare så borde ni ta en tur till Familjerätten för att fastställa ett umgängesavtal och kanske även ta upp vilka konsekvenser det får när umgänge ställs in. Umgänget är till för barnet och för en person som känner för att vara pappa lite när det passar honom.

    Antingen är man en engagerad förälder eller ingen alls.

    Lycka till!

  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2015-03-28 21:05:54 följande:

    Ordna underhållet genom försäkringskassan då vet du att du garanterat får pengarna den 25:e varje månad och kan ignorera alla "hot".

    Nu har jag inte läst i tråden men om ni inte har en överenskommelse om umgänge som slaviskt ska följas och det förmodar jag att ni inte har eftersom pappan inte träffat barnet mer än ynka 3h sen i julas så har du ingen skyldighet att lämna ut barnet med så kort varsel.

    Har du ensam vårdnad? Om du har det och ni inte har någon överenskommelse så har du rätt att strunta i att lämna ut barnet.

    I och med pappans ointresse i att träffas oftare så borde ni ta en tur till Familjerätten för att fastställa ett umgängesavtal och kanske även ta upp vilka konsekvenser det får när umgänge ställs in. Umgänget är till för barnet och för en person som känner för att vara pappa lite när det passar honom.

    Antingen är man en engagerad förälder eller ingen alls.

    Lycka till!


    Älskar detta inlägg!

    Skulle vilja trycka upp det i fejjan på gubben. Fast det törs jag inte. Då blir det bara ännu mer tjafs och bråk. :(

    Men tack för inlägget iaf!
  • nevermind
    Anonym (Hjälp!) skrev 2015-03-28 13:30:31 följande:
    Fast om jag inte "lyder", så drar han ev. in pengarna, vilket tvingar mig att flytta tillbaka till min hemstad - minst fyra biltimmar från pappan, och då kommer jag få höra det resten av livet. :(
    Vadå få höra det? Byt telefonnummer, blocka honom på Facebook. Vill han träffa dottern får han väl gå genom nån kompis till dig eller nåt.
Svar på tråden Pappan hotar för att få sin vilja igenom.