Inlägg från: Intuitiv |Visa alla inlägg
  • Intuitiv

    Dåligt förberett avsked från dagis när de ska till 6års?

    Gick förbi där idag och kom ihåg hur barnet var så ledset att skiljas från sina "vänner", så vi fick improvisera att de kan ses ändå. Vilket inte har lyckats än sedan sommaren.

  • Svar på tråden Dåligt förberett avsked från dagis när de ska till 6års?
  • Intuitiv
    Tow2Mater skrev 2015-03-27 16:22:13 följande:
    Vad menar du? Kan du inte ringa vännernas foräldrar?
    Mailar men mellan villorna några kvarter verkar det långt
  • Intuitiv
    amalie79 skrev 2015-03-27 16:23:57 följande:
    Sambons pojke förlorade sin bästa vän på det sättet de började i olika skolor i förskoleklassen. Alla trodde han skulle glömma honom, min sambo gjorde ett par försök att hitta mamman till den andre pojken sen flyttade vi så det blev inget riktigt av det. Tillslut blev storebror så trött på malandet om X att han helt enkelt sa till lillebror att X dött sedan de slutade förskolan o även om vi förklarade så trodde nog aldrig lille riktigt på att X fortfarande levde, så tjatet upphörde.
    MEN så började klass ett ett år senare och gissa vem som står där som ny elev! Killarna hade varit ifrån varann 1 1/2 år men är fortfarande bästisar.
    Återuppstånden, inte så bra kanske.
  • Intuitiv
    mammalovis skrev 2015-03-27 16:24:06 följande:

    Är barnet fortfarande ledset, nu snart ett år senare? Eller är det bara du som minns?

    Olika barn reagerar olika. Många barn ser framemot att börja i skolan, även om det är lite läskigt med en ny barngrupp.

    Om vännerna finns kvar på förskolan får ni väl ta en ledig dag och hälsa på på förskolan.


    Bara när jag påminner och de hamnade i olika skolor. Trevligt att se äkta känslor av vänskap men han såg fram till att börja skolan han längtat efter. Vi får ta en runda i sommar. 
    Frågan var:  Dåligt förberett avsked från dagis när de ska till 6års?
  • Intuitiv
    Tow2Mater skrev 2015-03-28 01:17:06 följande:
    Svar: Nej.
    jaså hur gör dom?
  • Intuitiv

    Man kan tala om att träffas ändå, se till att få nummer etc.

  • Intuitiv
    Fiona M skrev 2015-03-31 00:36:15 följande:
    det är föräldrarnas sak, inte förskolan.
    Att få nummer av andra, då måste man sitta där och vänta. Vi löste det försent och jag hittade gamla mailadresser.
  • Intuitiv
    Fiona M skrev 2015-03-31 01:42:09 följande:
    Ja, det är föräldrarnas ansvar. Tvivlar på att fsk får ge ut nummer ens.

    Varför påminner du ditt barn så hen blir ledsen om det inte är några problem annars..?
    Han påminner mig och jag försöker ordna. Vi bor på gångavstånd så vi kan ta en vända i sommar.
  • Intuitiv
    Solstråle00001 skrev 2015-03-31 08:47:38 följande:
    Om ni bor nära behöver ni väl inte vänta till sommaren? Om tiden inte finns nu så borde ni ju ha tid att ses snabbt på en lekplats typ en timma?
    Sen är det ju stora barn vi pratar om. Föräldrarna behöver ju inte vara med? Ditt barn leker väl med andra barn som kommer hem utan föräldrar?
    Villaområde.
    Duckan skrev 2015-03-31 08:48:55 följande:
    Att gå tillbaka till fsk och hälsa på är väl sällan ett problem?
    De går i en annan skola nu och har samma tider, men var det första vi tänkte på att gå dit.
    MKalle skrev 2015-03-31 09:01:49 följande:
    Vad har detta med förskolan att göra, är det förskolans uppgift att styra upp barnens privata umgänge?
    Det var inte frågan om koppleri, utan ett mjukare avsked för barn som umgåtts i 5 år och alla andra gick till närmaste skola, beroende på var man bor och har syskon. Förskolan lär för ett liv utanför, inte för att vistas där. 

    Det blev alltså sorgset vid grinden med fröken och hade kunnat klaras av tidigare, ledsna barn är onödigt.
    Men nu är det över och livet går glatt vidare så jag håller tyst tillsvidare.


Svar på tråden Dåligt förberett avsked från dagis när de ska till 6års?