• Penida

    Är det "normalt" att samsova ett barn upp till 6 års ålder?

    Om alla inblandade trivs med det ser jag inget problem i den åldern alls.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

    Jag antar att det är samsovning i samma säng det handlar om här?
    Då kan jag inte rösta då jag inte ser att det helt är upp till barnet. Jag tycker man får se till hela familjen och hitta lösningar om det inte fungerar väl för alla inblandade som också barnet mår bra av.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Förtryckt skrev 2015-03-27 19:49:28 följande:
    Korrekt. Samsovning = i samma säng. Så klart.

    Orsaken till att jag gjorde denna poll är för att någonFL-medlem gjorde en tråd där hon skrev att hon träffat ny karl som blivit sambo och denne ville inte ha snart sexåriga dottern i samma säng som det kopuleras i. Vettigt, kan jag tycka, men mamman tycker så synd om hennes snart sexåriga dotter som inte längre får sova hos mammi.... Gråter  ... Drömmer

    Själv tycker jag det är lite gränslöst och äckligt med mammor som vill sova ihop med såpass gamla barn. NÅGONSTANS måste gränsen dras...
    Nej, det är inte självklart. Samsovning är också om barnet sover på en madrass bredvid föräldrarnas säng.
     Hur man kan tycka att det är äckligt att sova jämte sitt eget barn förstår jag inte alls.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    modsey skrev 2015-03-28 12:03:52 följande:

    Klart vi sover med barnen om de vill. De sover och somnar nästan alltid i egna sängen dock, men då och nu kommer de över till oss om de drömt något otäckt.



    Det är samma sak här, har en 6-åring och 7-åring som sällan sover med oss men det händer och det är självklart för oss att de får krypa ner om de önskar.
    Jag undrar vad som pågår i TS huvud som använder ord som äckligt för att beskriva det hela. I mitt huvud kan det omöjligt vara det och det är jag glad över.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    fluu skrev 2015-03-28 15:38:27 följande:

    Varför skulle det bara vara mammor som sover ihop med ungarna? Och äckligt? Vad är det för tankar du är rädd att du ska få om du sover med ett barn? Det är möjligen äckligt.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Förtryckt skrev 2015-03-30 11:36:53 följande:
     Ska en mamma verkligen sova sked bakom ain nioårige som? Ska en pappa verkligen sova sked bakom sin sjuåriga dotter??
    Vad skulle problemet med det vara menar du?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Förtryckt skrev 2015-03-30 11:27:32 följande:
    Helt korrekt! Att samsova = sova i samma säng hela natten. Jag skulle aldrig utestänga mina barn från mitt sovrum, ifall de drömt mardrömmar t ex, eller kände sig allmänt smått otrygga. Men det är en annan sak, utan det är samsovningen som jag undrar över.
    Det är ju också samsovning även om ni bara sover tillsammans i säg 3 timmar istället för åtta.
    Jag tycker inte att det verkar speciellt vanligt att 6-åringar inte också har en egen säng. Upplever du verkligen att det är det? Jag har inte hört talas om något barn som sover helt i dubbelsängen utan andra alternativ eller ja, förutom här på familjeliv möjligtvis. Jag kan också tycka att det ska finnas ett alternativ i den åldern och tidigare med men jag ser inga fel i att sova tillsammans om alla inblandade trivs med det. 6-åringar är rätt bra på att uttrycka egen vilja faktiskt och givetvis bör föräldrarna vara lyhörda när det gäller sånt här, något är galet såklart om föräldrarnas behov styr och de håller barnet tillbaka men det tillhör nog inte vanligheterna gissar jag. Jag skulle gissa att de flesta som sover tillsammans gör det för att de trivs med det och det fungerar väl för alla och att barnet inte är "fastlåst" i föräldrasängen utan har ett val.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    green34 skrev 2015-03-30 14:52:10 följande:
    Ett problem kan vara att dottern finner det icke bekvämt att ha sin pappas könsorgan tryckande mot sin rumpa även om pappan har kalsonger på sig och nattplagg över det.
    Tryckande mot? Är det något du har varit med om själv? Att någon trycker sitt könsorgan mot dig? Jag har aldrig sovit jämte en vuxen man som tryckt "den" mot mig i sin sömn och jag är ändå 34 år och har sovit jämte några män i mina dagar.
    Min sambo har somnat någon gång jämte dottern och sonen ( vad är skillnaden där då för att han är pojke?) i en sådan ställning vid nattning och att han skulle trycka sitt könsorgan mot dem har jag inte ens funderat på. Det är liksom inga konstigheter att vara nära och krama sitt barn om det så är när man är vaken eller sover om man inte har en massa osunda tankar som figurerar i huvudet som det delvis verkar vara här.
    Förstår inte varför ni gör dessa kopplingar och använder ord som äckligt för att beskriva närhet barn och förälder mellan (för det är allt det handlar om i ett normalt fungerande huvud)  men ni kanske är tillsammans med män som har för vana att trycka den mot er när de sover, vad vet jag. Jag hade ogärna sovit sked med en man med den vanan som vuxen också faktiskt.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    green34 skrev 2015-03-30 19:03:10 följande:
    Jag menade att pappan omedvetet i sömnen kan trycka sitt könsorgan mot dotterns rumpa på ett sätt som dottern upplever som obehagligt/skrämmande.

    Detta kan även givetvis lika gärna ske omedvetet i sömnen hos sonen som ligger och sover tillsammans med sin mamma.

    Faktumet är det att samsovning är helt enkelt inte för alla familjer utan var familj sover på det sätt som fungerar bäst för dom.
    Fundera du på sånt, jag gör det inte.

    Vem säger att någon ska sova på ett sätt som inte passar familjen?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    green34 skrev 2015-03-30 19:36:42 följande:
    Ja,tyvärr så kan det ske omedvetet i sömnen.

    Jag tycker personligen att man ska sova på ett sätt som passar ALLA  i familjen.
    INTE bara barnet/barnen.
    Jaha, fortfarande inget jag går och tänker om min sambo råkar somna bredvid våra barn vid nattning.

    Det tycker jag också.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    fjanten skrev 2015-03-30 11:50:21 följande:

    En annan fundering jag har, off topic, hur får man till en regelbunden intimitet med sin partner när man samsover med barnen i samma säng, eller rum?

    Jag förstår att det är 24 timmar på ett dygn, och att sex inte är exklusivt skapat för nattetid, men när under dagen får samsovande familjer "till det"? Hehe :)

    Jag och mannen jobbar, sedan umgås vi med barnen under eftermiddag och kväll, sen sova. Jag fattar att allas dagar inte ser ut exakt som våra, men de flesta har nog ett förhållandevis likt schema, så när klämmer alla samsovande in sexet? :)


    Mitt svar är väl det samma som du har fått av andra gissar jag, när vi samsov helt med ett barn (ett år i vår säng, ytterligare ett år i en egen säng som stod i vårt sovrum) så hade vi lika mycket sex som vi har idag eller innan hon var här. Vi hade helt enkelt sex på andra platser än i just den sängen när vi kände lust. Hennes yngre bror sov i egen säng tidigt och flyttade till eget rum tidigare än hon gjorde. Det i sig förändrade inte vårt sexliv på något sätt utan vi fortsatte sexa när vi kände lust och där fanns möjlighet precis som innan.
    Samsovning eller inte samsovning med barn har inte spelat någon som helst roll för vårt sexliv och jag tror det gör det för få som tror på att sova tillsammans med barn. Man tänker utanför den lilla boxen helt enkelt;)

    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Är det "normalt" att samsova ett barn upp till 6 års ålder?