• beam82

    porterstek-hjälp!!

    Jag har en porterstek på kokning i en gryta, men jag tycker det är så lite vätska, det täcker inte steken. Läste flera olika recept och ingenstans stod det att man skulle ha i vatten tills det täcker eller så, så kanske det är rätt, men jag vet inte... Första gången med en porterstek!
    Det är ju visserligen lock på grytan, men blir det rätt??

  • Svar på tråden porterstek-hjälp!!
  • Tonensu

    Vätskan ska inte täcka köttet, utan du måste vända det ibland. Om du tycker det börjar koka bort har du på vatten. Sist jag gjorde porterstek var jag tvungen att ha på ganska på mycket extra vatten när jag skulle göra såsen, men det är väldigt mycket smak ändå så det gjorde ingenting.

  • Aniiee

    Jag täcker ALLTID köttet när jag kokar det. För det fick jag lära mig när jag började jobba som kock och sedan studera gastronomi. Andra lär sig annorlunda.....

    Täck bara precis, och fyll på om det kokar bort för mycket. Glöm inte att skumma av.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Nyfikna72

    Det beror nog helt på vad som ska lagas.........är det kokkött så måste såklart köttet ligga i vätska men en stek på det viset kan bara ligga i en gryta med lite vätska på botten. Det är ju ändå värmen som tillagar köttet och ligger det och gosar i en gryta så blir det ju iallafall genomstekt till slut. Termometer är ju dock nästan ett måste.

  • Aniiee
    Nyfikna72 skrev 2015-03-29 14:41:52 följande:

    Det beror nog helt på vad som ska lagas.........är det kokkött så måste såklart köttet ligga i vätska men en stek på det viset kan bara ligga i en gryta med lite vätska på botten. Det är ju ändå värmen som tillagar köttet och ligger det och gosar i en gryta så blir det ju iallafall genomstekt till slut. Termometer är ju dock nästan ett måste.


    Sant....  vilket påminner mig: Jag har nog aldrig gjort porterstek annat än i ugnen.....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Tonensu

    Jag brukar koka köttet i några timmar beroende på hur stor bit det är. Använder aldrig termometer. Kan ju bara kontrollera att det är genomstekt genom att skära lite i mitten om det är så. Just porterstek ska aldrig täckas helt av vätskan utan vänds efter behov. Så otroligt gott när vätskan ger köttet smak.

  • beam82

    Tack för tipsen! Jag vände på steken några gånger, blev väldigt bra! Tack för hjälpen!

Svar på tråden porterstek-hjälp!!