Inlägg från: nordanvind |Visa alla inlägg
  • nordanvind

    hur förbereder ni er för framtidens samhällskollaps

    Hur förbereder ni er på stundande svåra tider. Gör ni det eller hoppas ni att allt kommer gå bra?


    asar och runor står mig bi
  • Svar på tråden hur förbereder ni er för framtidens samhällskollaps
  • nordanvind

    Personligen har jag skaffat en bit odlingsbar mark med kåk därvid har en del mat. Jag har skaffat ett diesel aggregat solpaneler egen brunn samt en hel de verktyg och vapen .


    asar och runor står mig bi
  • nordanvind
    Dixie skrev 2015-03-31 21:21:26 följande:

    vilka svåra tider tänker du på? 


    De historiskt sett normala
    asar och runor står mig bi
  • nordanvind
    Dixie skrev 2015-04-01 13:12:39 följande:

    du får nog utveckla ditt svar lite - för vilka svåra tider menar du kommer med jämna mellanrum? istider? världskrig? svält? 


    Normaltillståndet är väl det som inte tillhör de senaste tvåhundraårens undantag med mat åt alla sjukvård skyddsnät fungerande rättvisa och hyfsad social rättvisa.
    asar och runor står mig bi
  • nordanvind
    Dixie skrev 2015-04-01 19:32:27 följande:

    du menar alltså att de 200 senaste åren är ett undantag och vi snart kommer att återgå till det historiskt normala livet - typ 1700-talet? Eller är det 1400-talet eller kanske bronsåldern? 


    asar och runor står mig bi
  • nordanvind
    Dixie skrev 2015-04-01 19:32:27 följande:

    du menar alltså att de 200 senaste åren är ett undantag och vi snart kommer att återgå till det historiskt normala livet - typ 1700-talet? Eller är det 1400-talet eller kanske bronsåldern? 


    asar och runor står mig bi
  • nordanvind
    Dixie skrev 2015-04-01 19:32:27 följande:

    du menar alltså att de 200 senaste åren är ett undantag och vi snart kommer att återgå till det historiskt normala livet - typ 1700-talet? Eller är det 1400-talet eller kanske bronsåldern? 


    Ja precis så. Då ifråga om de ovan nämna faktorerna. Sen menar jag naturligtvis inte att vi ska återgå till något specifikt, utan att de bekvämligheter och rättigheter vi haft, som ju faktiskt är ett undantag historiskt, kommer försvinna.
    asar och runor står mig bi
  • nordanvind

    För ekonomin att hålla dessa vid liv inte kommer finnas kvar när klimatförändringar gör maten dyrare när västvärldens ekonomiska storhetstid lämnats över till Asien när klimatflyktingar belastar vår värdelös. När detta händer så kommer förmodligen flertalet krig blossa upp i vårt närområde. Att inte tro att det kan hända är naivt.


    Dixie skrev 2015-04-01 23:21:09 följande:

    Varför skulle dessa bekvämligheter försvinna?


    asar och runor står mig bi
  • nordanvind
    Fjäril kär skrev 2015-04-02 07:29:22 följande:

    fast då undrar ju jag hur långt du kommer med dina förberedelser. Om klimatförändringarna gjort att du inte kan odla din mark pga extrem torka eller å andra sidan extremt väder så det är omöjligt att odla pga att hela marken är en framtida sjö  på sisodär 200 meters bredd och djup och vapnen har rostat sönder pga samma klimatförändringar...   

    ska du förbereda dig så kanske du får läsa på om vad som faktiskt kan vänta dig rent konkret. 


    Nu är jag hyfsat påläst om vad som kommer hända och det troligaste scenarier för norden/sverige är att det blir regnigareoch en smula mildare. .. . Alltså ingen större fara. Vi kommer tvärtom kunna odla längre norrut och endast de lägsta delarna riskerar att hamna under vatten. Då pattar vi om att detta sker inom en period av tvåhundra år och längre än så planerar jag inte leva. Vår matförsörjning är däremot beroende av import och producenterna av mat kommer drabbas mycket hårdare och föjdaktligen kommer utbudet av framförallt kött och spannmål minska drastisk då vår inhemska produktion inte räcker till. Konflikterna i världen till följd av matbrist kommer öka Och risken för mycket stora mängder flyktingar utgör ett reellt problem. Världsekonomin kommer få sig en rejäl törn och hur detta kommer påverka sverige kan man bara gissa. Att det kommer påverka är däremot troligt. Så ja du har helt rätt läsa på bör man och det har jag. Jag uppmanar er andra att göra detsamma.
    asar och runor står mig bi
Svar på tråden hur förbereder ni er för framtidens samhällskollaps