• Anonym (flickvännen)

    Är han snål eller överreagerar jag..?

    Funderar på om det är min pojkvän som är lite off, eller om det är jag som överreagerar..

    Vi har varit ett par i några månader nu, och ibland får jag känslan av att han är snål, eller att han helt enkelt inte bryr sig så mycket. Han är ingen person som får en att känna sig uppvaktad direkt. Vi bor i olika städer och jobbar heltid båda två, därför ses vi främst på helger. Brukar vara att vi åker till varann varannan helg ungefär. När han kommer till mig har jag alltid tänkt till lite innan, städat och gjort fint, ser till att det finns mat. Kommer han sent på fredagen och jag redan ätit middag, så sparar jag alltid så han kan värma när han kommer. Jag utgår ifrån att det vi handlar som ska lagas hemma hos mig betalar jag, det vi handlar som lagas hos honom betalar han. När vi är i affären frågar jag alltid vad han vill ha, om det är något särskilt så köper jag det. Hos honom är det inte så. Jag är både gluten och laktosintolerant, men han vet vad jag kan äta och inte. Finns sällan nåt för mig att äta när jag kommer dit. Han har inte förberett något alls. Ibland har vi handlat lite tillsammans och då har han betalat, men lika många gånger har jag handlat åt oss båda två och betalat själv. Då även köpt med nåt extra han bett mig om. 


    De gånger vi ätit på restaurang har vi delat på notan. Han har aldrig erbjudit sig att bjuda mig, och jag tycker det är så osexigt att dela upp notan när man ändå är ett par, så sist sa jag att jag bjuder nu, så kan han bjuda nästa gång. Då betalade alltså jag. Förra helgen strosade vi på stan och går in på en kiosk. Jag vill ha kaffe och frågar om han också vill ha. Det vill han. Så jag ställer mig i kön och köper oss en varsin kaffe, medan han står bakom och köper en glass till sig själv. Vill inte ens minnas att han tackade för kaffet. Jag kan tillägga att han tjänar mer än dubbelt så mycket som jag. Begär absolut inte att han ska betala för mig jämt och ständigt, men att nån gång få känna sig uppvaktad vore trevligt? Jag, som är den som har minst pengar, gör vad jag kan för att uppvakta honom. Bara en sån sak som att bli spontant utbjuden, eller att han köpte en glass till mig när jag köpte kaffe till honom liksom. Är det för mycket begärt..? Samtidigt drar jag mig för att ta upp detta med honom, vet inte vad jag skulle säga. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är han snål eller överreagerar jag..?
  • StarDuzt

    Han vill bara doppa o få service - allt så billigt o bekvämt som
    möjligt och vill ta så lite hänsyn till dig som möjligt.

    Du verkar vara en juste o omtänksam tjej.

    Både gluten o laktosintolerant  - om man är endera
    vilket är enklast i daily life

    gluten kan visst inte äta normalt bröd o laktos inte mjölk

    men vanliga sammansatta produkter vad skall man passa 
    sig för då inom respektive?

  • yodi

    vet väl inte direkt om det är just snålhet som är hans stora problem, han verkar ha väldigt svårt att tänka på andra.

  • radwanska

    Han är absolut snål och sådant beteende är så osexigt. Jag hade lite samma med en kille nyligen. Han var väldigt bra på att komma ihåg de gånger han betalade för oss båda och sedan påminna mig om det, och han var lika bra på att glömma bort de gånger jag betalat.

  • Anonym (flickvännen)
    StarDuzt skrev 2015-04-16 15:38:54 följande:

    Han vill bara doppa o få service - allt så billigt o bekvämt som
    möjligt och vill ta så lite hänsyn till dig som möjligt.

    Du verkar vara en juste o omtänksam tjej.

    Både gluten o laktosintolerant  - om man är endera
    vilket är enklast i daily life

    gluten kan visst inte äta normalt bröd o laktos inte mjölk

    men vanliga sammansatta produkter vad skall man passa 
    sig för då inom respektive?


    Förstår inte riktigt din fråga.. Gluten är vete/råg och vissa korn. Bröd, pasta/kakor och liknande går alltså bort. Laktos är mejeriprodukter. :)
  • Anonym (flickvännen)
    yodi skrev 2015-04-16 15:41:47 följande:

    vet väl inte direkt om det är just snålhet som är hans stora problem, han verkar ha väldigt svårt att tänka på andra.


    Ja.. känner ju inte som att han anstränger sig för mig direkt. När han kommer hit ser jag ju honom som min gäst, och vill att han ska känna sig välkommen. Han verkar inte tänka så riktigt.. :/
  • Batmamba

    Antingen är han snål eller så förstår han inte symbolvärdet i att bjuda/städa/förbereda. Har han någon gång kommenterat att det är mysigt att du har städat och handlat? Sånt kanske inte bekommer honom. Kan du be honom handla på vägen hem till dig?

  • Anonym (Hum-Hum)

    Man kan visa uppskattning på olika sätt, och jag tror att jag hade haft oerhörda svårigheter i min relation om jag förväntade mig att min pojkvän skulle bjuda mig på t.ex middag eller en resa någonstans. Han är helt enkelt inte på det sättet. Däremot är han helt underbar på att ge mig andra saker, men det tog ett tag för mig innan jag förstod hans sätt att visa uppskattning.

    Prata med honom om vad du förväntar dig av honom när det gäller att bjuda och bli uppvaktad så att han "vaknar till". För mig så låter det som att det är ditt sätt att visa att du helt enkelt bryr dig om honom, och då tycker jag inte att det är negativt (när du t.ex köper hem mat som han tycker om). Att bjuda för mig, är inget man ska behöva återgälda, och sker någorlunda sparsamt. Men att dela på vanliga mat-inköp tycker jag är sunt förnuft och ska absolut inte gå ut över din ekonomi.

  • Anonym (Mitt ex i ett nötskal!)

    Haha! Det låter PRECIS som mitt ex!

    Tror det berodde på vår enorma åldersakillnad, men även en del på fostran. Han var född 1965, av en väldigt ung mamma som knappt kunde ta hand om honom, medan jag är född på 80-talet med välutbildade och välartade föräldrar som såg till att fostra mig och min bror exemplariskt.

    Är ni lika gamla? Har ni samma bakgrund?

  • Anonym (flickvännen)
    Anonym (Mitt ex i ett nötskal!) skrev 2015-04-16 17:08:43 följande:

    Haha! Det låter PRECIS som mitt ex!

    Tror det berodde på vår enorma åldersakillnad, men även en del på fostran. Han var född 1965, av en väldigt ung mamma som knappt kunde ta hand om honom, medan jag är född på 80-talet med välutbildade och välartade föräldrar som såg till att fostra mig och min bror exemplariskt.

    Är ni lika gamla? Har ni samma bakgrund?


    Vi har ungefär samma bakgrund. Han är 6 år äldre än mig.
  • Anonym (Vilket?)

    Pojkvän stod det, säkert att det inte bara är kk då? Eftersom det känns som han inte bryr sig så mycket, eller tar dig för givet kanske.

Svar på tråden Är han snål eller överreagerar jag..?