• Mianne

    barnbidrag, hur funkar det?

    Nu undrar jag en sak.
    Kommer i sommar föda ett barn, pappa och jag är inte tillsammans men kommer ha gemensam vårdnad. Barnet kommer bo hos mig stadigvarande.

    Delas barnbidraget automatiskt efter att pappren om vårdnaden är skrivna eller stannar barnbidraget hos mig automatiskt då barnet bor och är skrivet hos mig?

    Någon som vet?

    Vi har ingen osämja om detta, mer praktsikt bra att veta för mig:)

  • Svar på tråden barnbidrag, hur funkar det?
  • Mianne

    Ok, så efter att pappren gått igenom med vårdnaden måste man alltså göra ett aktivt val om att jag ska få fortsatt hela barnbidrag.

    Tack för er svar!

  • Mianne
    zZzZz skrev 2015-04-17 21:03:32 följande:

    Här hamnade barnbidraget hos tjejen, även fast vi har delad vårdnad, ingenting som automatiskt delades eller något sånt..


    Intressant....var bor barnet och hände detta efter 1 mars 2014?
  • Mianne
    Pescetarian skrev 2015-04-18 07:46:19 följande:

    Ska ni dela på föräldradagarna?


    Varför undrar du det?
  • Mianne
    Pescetarian skrev 2015-04-18 09:27:39 följande:
    För att om det är tänkt att du ska ta alla dagar, så är det bättre att du har ensam vårdnad. Då får du samtliga dagar - även de där "öronmärkta" dagarna. Har man delad vårdnad så är det vissa dagar som blir låsta, som inte kan skickas över till den andra föräldern.
    Hm..barnet kommer bo hos mig heltid och jag ha ansvaret över hen. Svårt det där med dagarna, då pappan (och jag har inget emot det)vill ha gemensam vårdnad men har ingen tanke på att vara hemma med barnet. Kanske det blir dagar som bränns inne.......
  • Mianne
    zZzZz skrev 2015-04-18 09:38:19 följande:
    Här hemma med oss, utanför stockholm, och Ja.
    Konstigt.....
  • Mianne
    Madmoiselle skrev 2015-04-19 04:36:20 följande:
    Att du har ensam vårdnad betyder inte att pappan förlorar sin besöksrätt. Han har alltså fortfarande rätt att besöka barnet och kan vara barnvakt om du har ensam vårdnad. Om tanken är att barnet bara ska bo hos dig så är ensam vårdnad det bästa för er. Dels så får du även de öronmärka dagarna då och dels behövs bara din underskrift på allt som rör barnet. Du slipper alltså leta upp pappan om ni båda måste skriva under något.
    Vi har ingen osämja:) och självklart ska pappa komma och besöka och vara med sitt barn så mycket han vill!!
  • Mianne
    Joce82 skrev 2015-04-19 09:27:51 följande:

    Tänk även på senare vid val av dagis eller flytt! Har du gemensam måste du ha hans tillåtelse och underskrift. Allt kan va bra nu, men kan snabbt ändras om han får ny partner som lägger sig i. Många på detta forum kan vittna om detta! Mitt råd är enskild vårdnad! Det ändrar inget för hans föräldrarätt! Det blir bara smidigare för boendeföräldern


    Hm....men han vill gärna ha gemensam vårdnad och som jag förstått det i dagens sverige är det inte så enkelt att neka honom till det.
  • Mianne
    Joce82 skrev 2015-04-19 10:57:34 följande:
    Jo, det är enkelt att neka. När ni skriver på faderskapet får ni även frågan om vårdnaden. Du förklarar varför du inte skriver på för det. Ingen kan tvinga dig så det gäller att vara beslutsam och inte falla för övertalning. Sen måste han stämma dig i tingsrätten för att få vårdnaden.

    Spalta upp för och emot argument.

    Han vill inte vara föräldraledig, du måste leta upp honom för alla underskrifter som skall göras, du måste fråga honom om lov för att få flytta, ni måste vara överens om dagis, barnbidraget måste gå enbart till dig då barnet bor hos dig, passansökan. Allt måste ni vara överens om.

    Det kan funka nu och närmsta åren men vad som helst kan hända mellan er, nya partners så den andre blir arg. Olika syn på någon obetydlig detalj kan skapa en situation så han nekar dig en viktig underskrift.

    Tänk om du träffar en kille som visar sig vara en ovän till ditt ex! Tror du han skriver på för en flytt till ny bostad och nytt dagis då?

    Nu är jag väldigt pessimistisk men jag tror ändå det vore bäst för er om du står på dig för enskild vårdnad!
    Tack för rådet.....ska faktiskt tänka lite på detta. Har mer tänkt på barnet och pappan, och att deras relation ska fungera väl.
Svar på tråden barnbidrag, hur funkar det?