• Atena

    Är du duktig på kattfärger?

    Jag har en kattunge, både föräldrarna är röda och kattungen är creme och vit. Dock så har hon en liten blå fläck i nacken. Det ska egentligen inte vara möjligt efter vad jag har förstått. Finns det någon förklaring till detta?

  • Svar på tråden Är du duktig på kattfärger?
  • PowderBlue

    Om det är en hona kan hon vara sköldpaddsfärgad. Dvs 3-färger. Vitt, rött och svarte vanligast men finns oxå Tabby, blå, grå och créme.

    Men på din kattunge fördelades det väldigt 'dåligt' och det blev 'bara' en prick i nacken. ^^

  • Atena

    Fast om jag förstått det hela rätt så kan inte röd hona med röd hane få paddor. Röd+Röd ger Röd eller Creme. 

  • PowderBlue

    Ungen bär ju vitt? Då har någon av föräldrarna vitt bakom sig. Om röd+röd bara skulle ge rött eller créme som du säger borde ungen inte ha vitt.

    Créme är ingen dominant gen om jag minns rätt utan recessiv.

    Vad föräldrarna har för färg spelar sekundär roll, då det är färgernakoderna i båda leden bakom som spelar in. En recessiv gen behöver alltid bäras i anlagen av mor och far för att slå igenom. Och dominanta färggener går alltid före de recessiva. :P

  • PowderBlue

    Att man har en helröd hona däremot är ovanligt i sig, men inte omöjligt.

    Oftast blir honor med rött inslag paddor. En mörk färg (ej bara svart), en röd färg och en vit. (Med eller utan tänder och prickar i de färgade fälten)

    :D

  • Donizetti
    PowderBlue skrev 2015-04-17 17:19:45 följande:

    Att man har en helröd hona däremot är ovanligt i sig, men inte omöjligt.

    Oftast blir honor med rött inslag paddor. En mörk färg (ej bara svart), en röd färg och en vit. (Med eller utan tänder och prickar i de färgade fälten)

    :D


    Är kattmänniska ut i fingerspetsarna och blev fundersam innan jag såg din korrigering. Va, "utan tänder"??? Tänkte att nåt hade undgått mitt kunskapsområde. Tack för dagens skratt
  • PowderBlue
    Donizetti skrev 2015-04-17 17:47:30 följande:

    Är kattmänniska ut i fingerspetsarna och blev fundersam innan jag såg din korrigering. Va, "utan tänder"??? Tänkte att nåt hade undgått mitt kunskapsområde. Tack för dagens skratt


    Hahaha! Varsego!!! Jag höll på att dö lite när jag såg vad jag skrivit. XD
  • Atena
    PowderBlue skrev 2015-04-17 17:19:45 följande:

    Att man har en helröd hona däremot är ovanligt i sig, men inte omöjligt.

    Oftast blir honor med rött inslag paddor. En mörk färg (ej bara svart), en röd färg och en vit. (Med eller utan tänder och prickar i de färgade fälten)

    :D


    Jag har en röd-vit hona som fått ungar med en röd-vit hane, sex ungar, en creme med vita tecken,vilken om jag lärt mig rätt visar att båda föräldrarna bär på genen som bleker(minns aldrig vad den heter), cremefärgen då, inte dom vita tecknen. Har fem syskon till den cremefärgade med olika mycket vita tecken, ingen av dom har någon minsta gnutta svart någonstans. Sen har jag den här honan som har den lilla blå fläcken i nacken. Jag har både röda honor och hanar i kullen. Röda honor är inte så ovanligt som man tror efter vad jag har förstått men det krävs vissa omständigheter för att det ska födas en. Och som du säger så bärs den röda färgen av honor oftast som paddor. 

    Men efter vad jag har läst så ska inte två röda katter kunna få en padda. 
  • PowderBlue

    Jag håller på att luska lite. Det kan faktiskt stämma det du säger. (Klurar)

    Men om det är som du säger. Mamma o pappa katt är solid röda. Då ska ungarna inte heller kunnat få vitt! (Säger genetiken)

    Mamman kan bära på sköldpadd. Är du helt helt hundra på att hon inte har en mörk fläck någonstans på kroppen. Kolla även trampdynor! :)

  • Atena
    PowderBlue skrev 2015-04-17 19:39:54 följande:

    Jag håller på att luska lite. Det kan faktiskt stämma det du säger. (Klurar)

    Men om det är som du säger. Mamma o pappa katt är solid röda. Då ska ungarna inte heller kunnat få vitt! (Säger genetiken)

    Mamman kan bära på sköldpadd. Är du helt helt hundra på att hon inte har en mörk fläck någonstans på kroppen. Kolla även trampdynor! :)


    Blev nog en missuppfattning för jag skrev dåligt, båda föräldrarna är röda med vitt. Så ungarna ska kunna bli röda med olika grader av vita tecken eller creme med olika grad av vita tecken. Men så var det den här med fläcken i nacken. 
    PowderBlue skrev 2015-04-17 19:59:49 följande:

    Kan du posta en bild på ungen? :)


    Ska se om jag kan få en bra bild och så vet jag inte riktigt hur man postar bilder.

  • Birmafröken

    Om mamman är röd och vit kan hon vara genetiskt sköldpaddsfärgad eftersom det svarta kan döljas av vitfläcken. Honkattungen kan därmed ärva svart från mamman och rött från pappan och bli sköldpaddsfärgad hon också, men synligt

  • Atena
    Birmafröken skrev 2015-04-18 11:42:26 följande:

    Om mamman är röd och vit kan hon vara genetiskt sköldpaddsfärgad eftersom det svarta kan döljas av vitfläcken. Honkattungen kan därmed ärva svart från mamman och rött från pappan och bli sköldpaddsfärgad hon också, men synligt


    Det var helt klart intressant och något jag aldrig hört om tidigare. Hennes mamma är svartpadda och hennes pappa röd-vit. Men hur kommer det sig att alla andra ungar i kullen är röd-vita, oavsett kön och utan svart? Fläcken är jätteliten, knappt synlig.
  • Birmafröken
    Atena skrev 2015-04-18 21:25:23 följande:
    Det var helt klart intressant och något jag aldrig hört om tidigare. Hennes mamma är svartpadda och hennes pappa röd-vit. Men hur kommer det sig att alla andra ungar i kullen är röd-vita, oavsett kön och utan svart? Fläcken är jätteliten, knappt synlig.
    Är mamman svartsköldpadda (röd + svart) och hanen röd, blir hankattungarna röda eller svarta, honkattungarna blir röda eller sköldpaddsfärgade. Hur stor del av kattungarna som får respektive färg i praktiken är en ren slump, men teoretiskt sett är det 50% chans för röda kattungar, oavsett kön.
  • Atena
    Birmafröken skrev 2015-04-18 23:24:37 följande:
    Är mamman svartsköldpadda (röd + svart) och hanen röd, blir hankattungarna röda eller svarta, honkattungarna blir röda eller sköldpaddsfärgade. Hur stor del av kattungarna som får respektive färg i praktiken är en ren slump, men teoretiskt sett är det 50% chans för röda kattungar, oavsett kön.
    Alltså det var morföräldrarna till den här cremefärgade kattungen som var padda+röd. Föräldrarna till den cremefärgade är båda röda med vitt. 
  • Birmafröken
    Atena skrev 2015-04-19 14:32:52 följande:
    Alltså det var morföräldrarna till den här cremefärgade kattungen som var padda+röd. Föräldrarna till den cremefärgade är båda röda med vitt. 
    Ja, jag förstod det så och mamman (hon som ser röd och vit ut) kan alltså egentligen vara svartsköldpadda, men att det svarta finns dolt under de vita partierna. Vit är ingen färg utan ligger "ovanpå" den färg katten har och då kan det slumpa sig så att det vita råkar dölja antingen rött eller svart hos en genetiskt sköldpaddsfärgad katt.
  • Atena
    Birmafröken skrev 2015-04-19 14:59:35 följande:
    Ja, jag förstod det så och mamman (hon som ser röd och vit ut) kan alltså egentligen vara svartsköldpadda, men att det svarta finns dolt under de vita partierna. Vit är ingen färg utan ligger "ovanpå" den färg katten har och då kan det slumpa sig så att det vita råkar dölja antingen rött eller svart hos en genetiskt sköldpaddsfärgad katt.
    Kan det vara så trots att hon är väldigt lite vit, i princip bara ytterst på tassarna och på magen? 
Svar på tråden Är du duktig på kattfärger?