• Anonym (mamma)

    Hur gammla var era barn när de fick penicillin första gången?

    Hej

    Hur gammla var era barn när de fick penicillin första gången? Har ni flera barn kan ni svara för alla, men rösta för äldsta.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gammla var era barn när de fick penicillin första gången?
  • Regndamen
    Sweet Sofia skrev 2015-04-19 23:22:13 följande:

    Min ena yngsta fick pga uvi. Tyvärr så är det väldigt lätt att ab mot uvi här i Norge.


    Vadå, varför skulle man inte få det?
  • Sweet Sofia
    Regndamen skrev 2015-05-01 20:06:04 följande:

    Vadå, varför skulle man inte få det?


    Antibiotikaresidens
  • Anonym (Vid födseln)

    Förlossningen började med vattenavgång och därför så fick jag penicillin i förebyggande syfte vilket även bebisen fick indirekt, men hon skulle ju också ha det i förebyggande syfte

  • Anonym (Dsk)
    Regndamen skrev 2015-05-01 21:31:23 följande:
    Du föredrar att dina barn lider? Okej.
    Framför att de dör i enkla infektioner när de blir äldre kanske?

    Behöver man antibiotika får man det. Jag har svårt att förstå föräldrar som VILL peta i sina barn medicin för åkommor som läker ut av sig själva.

    För att svara på TS så var min äldsta knappt ett år när hon fick antibiotika första gången för en  öroninflammation. Hon är 8 år nu och har fått vid två tillfällen till (öroninflammation och UVI). Den yngsta var runt två år första gången och hade en sprucken trumhinna. Det har hänt två gånger till. Han är 5 år.
  • Sweet Sofia
    Regndamen skrev 2015-05-01 21:31:23 följande:

    Du föredrar att dina barn lider? Okej.


    Ehhh...nej. Skrev jag det?
  • Regndamen
    Sweet Sofia skrev 2015-05-01 22:35:20 följande:
    Ehhh...nej. Skrev jag det?
    Då är det ju jättebra att man får antibiotika mot urinvägsinfektion. Jag fick det varenda gång jag hade det, jag hade tom antibiotika utskrivet som jag skulle ta i förebyggande syfte.

  • Sweet Sofia
    Regndamen skrev 2015-05-02 09:27:16 följande:

    Då är det ju jättebra att man får antibiotika mot urinvägsinfektion. Jag fick det varenda gång jag hade det, jag hade tom antibiotika utskrivet som jag skulle ta i förebyggande syfte.


    Nej, det är inte alls jättebra
  • Regndamen
    Sweet Sofia skrev 2015-05-02 15:23:47 följande:

    Nej, det är inte alls jättebra


    Jo, det är väldigt bra. Menar du verkligen att du föredrar att barnen lider? Har du haft urinvägsinfektion?
  • Sweet Sofia
    Regndamen skrev 2015-05-02 17:46:16 följande:

    Jo, det är väldigt bra. Menar du verkligen att du föredrar att barnen lider? Har du haft urinvägsinfektion?


    Jag har mer eller mindre kronisk uvi. Men en uvi läker oftast av sig själv och antibiotika är helt onödigt. Norska läkare skriver ut antibiotika mot uvi för enkelt och det gör även en del svenska läkare. Man måste tänka på antibiotikaresistensen.

    Jag tog för några veckor sedan ett urinprov på mig själv och stixade på jobbet, utslag, ringde ner på legevakta (akuten då det var helg) talade om at det blivit utslag och hade ca 20 min senare resept på antibiotika utan att komma ner. Tycker det var lite slarvigt....
  • Anonym (A)

    De har aldrig haft behov av penicillin. 5 och 8 år gamla.

  • nursebetty
    Sweet Sofia skrev 2015-05-02 19:46:44 följande:
    Jag har mer eller mindre kronisk uvi. Men en uvi läker oftast av sig själv och antibiotika är helt onödigt. Norska läkare skriver ut antibiotika mot uvi för enkelt och det gör även en del svenska läkare. Man måste tänka på antibiotikaresistensen.

    Jag tog för några veckor sedan ett urinprov på mig själv och stixade på jobbet, utslag, ringde ner på legevakta (akuten då det var helg) talade om at det blivit utslag och hade ca 20 min senare resept på antibiotika utan att komma ner. Tycker det var lite slarvigt....
    Men varför söker du för UVI om du inte vill ha behandlingen och inte heller till dina barn?
    Själv försöker jag ofta dricka bort den men om det inte hjälpt efter ett par dagar så söker jag för det. Fick njurbäckeninflammation i tonåren och har efter det blivit mer vaksam.
  • Regndamen
    Sweet Sofia skrev 2015-05-02 19:46:44 följande:

    Jag har mer eller mindre kronisk uvi. Men en uvi läker oftast av sig själv och antibiotika är helt onödigt. Norska läkare skriver ut antibiotika mot uvi för enkelt och det gör även en del svenska läkare. Man måste tänka på antibiotikaresistensen.

    Jag tog för några veckor sedan ett urinprov på mig själv och stixade på jobbet, utslag, ringde ner på legevakta (akuten då det var helg) talade om at det blivit utslag och hade ca 20 min senare resept på antibiotika utan att komma ner. Tycker det var lite slarvigt....


    Varför ringde du om det då? Det hade väl bara varit att strunta i det. Hade jag inte fått antibiotika när jag hade urinvägsinfektion hade jag inte kunnat göra något. Det gör ont, väldigt ont.
  • Sweet Sofia
    nursebetty skrev 2015-05-02 21:31:37 följande:

    Men varför söker du för UVI om du inte vill ha behandlingen och inte heller till dina barn?

    Själv försöker jag ofta dricka bort den men om det inte hjälpt efter ett par dagar så söker jag för det. Fick njurbäckeninflammation i tonåren och har efter det blivit mer vaksam.


    Varför jag ringde? Var att jag hadde extrema obehag och inte stod ut.
  • Lillarapunzel

    Har visserligen inga barn men svarar ändå!

    Är typ 120 dagar kvar tills jag fyller 18 år, och jag har klarat mig helt utan penicillin!

  • Regndamen
    Sweet Sofia skrev 2015-05-02 22:02:27 följande:

    Varför jag ringde? Var att jag hadde extrema obehag och inte stod ut.


    Men du ville inte ha antibiotika alltså?
  • Sweet Sofia
    Regndamen skrev 2015-05-03 10:27:08 följande:

    Men du ville inte ha antibiotika alltså?


    Du förstår inte va?

    Jag ringde för att jag hadde gått med det länge, hade fruktansvärt verkt och inte stod ut längre. Så självklart ville jag ha ab för det eftersom jag testat allt annat. Men får jag eller mina barn uvi så springer jag inte till läkare för att få ab det första jag gör eftersom jag tycker av är onödigt för något som kan läka ut själv. Går det inte över inom rimlig tid blir drt ett läkarbesök för ev behandling.

    Det jag menade (vilket jag absolut trodde du förstod .) var att många läkare skrivet ut ab och pencilin för snabbt för bla uvi. Dock är det mera så i Norge ön i Sverige vad jag märkt. Finns även läkare som skriver ut ab mot virus.
Svar på tråden Hur gammla var era barn när de fick penicillin första gången?