Inlägg från: Anonym (trist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trist)

    Ni som har varannan helg och långt avstånd, hur ser era helger ut?

    Ja, som rubriken lyder, hur ser era helger ut?

    Här börjar kampen 16.30 då han/jag/båda hämtar bonus från hans förskola. Om bonus somnar så är han vaken sen till omkring midnatt vilket är för jobbigt för hans pappa och mig som varit vakna sen femtiden på morgonen.
    Bonus vaknar sen omkring 6, ofta lite tidigare ändå, oavsett hur sent han somnat. Det innebär att han är trött och grinig hela dagen, om han inte får sova middag =  dls så är han grinig när vi väcker honom och så börjar hela cirkusen med att vara uppe halva natten om. Bonus är fem år gammal ska jag väl skriva kanske.

    Helgerna är alltså inte alls roliga för någon och det känns väldigt trist.

    Innan någon säger det, vi kan inte flytta närmare som det är nu. Vi letar båda jobb och/eller bostad närmare men inget av det växer ju på träd.
    Den som hämtar åker från sitt jobb kl 14, för att hinna till 16.30. Sen tar det inte lika lång tid hem sen, ca 1½ timme 'bara'. men det räcker för att bonus ska hinna somna
    Om jag hämtar så är det för att jag av en eller annan anledning slutar 14 just den fredagen, hämtar maken så har han fått ok att ta ut obetald semester de fredagarna mot att han jobbar ikapp dagarna innan så övriga på företaget kan göra sitt jobb. Flera av de andras jobb är beroende av att han gjort visst av sitt först.

    Förskolan han går på har ingen småbarnsavdelning som han kan få sova en stund på under dagen, (femåringarna har fått flytta lite på sig pga stora småbarnsgrupper och har egna lokaler i närheten av sexårsverksamheten) om de ens skulle få honom att somna, han är ju inte trött då.

    Vad göra? Finns en enkel lösning som vi inte ser? Ibland har maken tagit en betald semesterdag så att han haft hela fredagen på sig, men det går ju inte alltid och då är det bättre även om bonus gärna somnar i bilen ändå, fast han hämtas omkring 9 men det är ju bättre än att han somnar 16.30 och sen vaknar när man är framme. (Vilket han alltid gör)

    Så, har ni några tips?

  • Svar på tråden Ni som har varannan helg och långt avstånd, hur ser era helger ut?
  • Anonym (trist)
    Anonym (Lis) skrev 2015-04-19 10:20:55 följande:

    Vilken tid somnar han i vanliga fall? Borde vara 22:30?


    22.30? Nej verkligen inte han är fem år gammal och somnar vanligen kl 20.
  • Anonym (trist)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-19 11:15:36 följande:

    Varför hämtas han 16:30? Borde inte hämtningstiden vara baserad på när ni slutar på fredagen och inte ligga efter mammans tider. Hur har ni det med rutiner?


    Jo, men vi slutar 14 och det tar så lång tid att åka från våra jobb till barnets ort. Sen är det närmare hem. Vi åker alltså ca en timme till våra resp jobb åt fel håll sett från barnets ort. Så det tar 2½ timme från våra jobb men 'bara' 1½ timme hem till vår bostad sen.
    Rutinerna är alltid de samma, har ett barn med asperger så det är viktigt.
  • Anonym (trist)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-19 11:21:23 följande:

    Jag hade bett pappan att lägga sig bredvid barnet vid läggdags vid 19:30 och ligga där tills barnet har somnat så barnet får känna närheten av att få komma till pappa. Skulle pappa somna så hade iaf inte jag brytt mig om varannan fredagkväll blir så. Barnet behöver sin förälder som träffar honom så sällan. Att alltid ha samma rutin innan läggdags så som kvällsmat, borsta tänderna, kissa, pyjamas och sedan lägga sig och absolut inte ha någon iPad/iPhone igång. De ger ut samma strålning som dagsljus och det minskar melatonin nivån i kroppen.


    Det är så vi gör, alltid när han ska sova här, men barnet somnar inte iaf utan ligger och vrider på sig, skriker, gråter, vill ha vatten, bökar osv tills omkring midnatt. Ja alltså, om han har somnat i bilen och inte går att väcka. Det handlar oma tt sitta och vicka på hans fot, prata med honom, puffa på honom non stopp hela resan i princip. Vi stannar till på vägen, kliver ur så han får gå lite osv. Men det hjälps inte.

    Det är ohållbart för resten av familjen att ha skrik och gråt i 4 timmar, för att inte tala om våra grannar...  Därav att vi inte lägger honom kl 20 om han somnat i bilen, vi har testat och det går inte.
  • Anonym (trist)
    Anonym (Lis.) skrev 2015-04-19 12:31:27 följande:
    Jag menar om han sover 1,5 timme i bilen så bör han somna 1,5 timme senare än vanligt. Lägg honom kl 21 istället på fredagarna när han sovit i bilen. Det tjänar ni ju alla på.
    Ni får mer tid med honom på fredag kvällen, han kommer förmodligen somna direkt och sedan är han utvilad på morgonen.
    Aha du menar så. Det går inte, vi har testat. Han är inte trött förrän runt midnatt och han somnar inte före det oavsett om maken lägger sig i sängen med honom vanlig tid eller om han väntar till 21, 22 osv.

    Vi släcker ner och har bara mysbelysning i hela lgh, resten av familjen har lugna aktiviteter i sina egna rum eller som jag då, i vardagsrummet, jag brukar läsa. Pappan myser med eller läser för bonus.
    Anonym (C) skrev 2015-04-19 11:57:28 följande:

    Håll honom vaken på vägen hem! Stanna och pausa på vägen, låt honom titta på dvd eller padda.


    Vi gör så. Men han somnar iaf, han somnar lätt i bilar överlag, men särskilt lätt på fredagseftermiddagarna.
    Fånga dagen skrev 2015-04-19 12:21:55 följande:

    Går det inte att hämta honom på lördagsmorgonen istället? Då borde han väl vara mer utvilad, Blir ju mindre tid förstås,men eftersom fredagarna är så jobbiga för er alla, kanske det kan vara värt att pröva.


    Jo, för oss, men inte för mamman. Hon hänvisar bara till domstolsbeslutet.
  • Anonym (trist)
    Anonym (Lis.) skrev 2015-04-19 13:03:27 följande:

    Kan ni ha varannan vecka istället? Hämta och lämna på söndagar?


    Nä, då får vi åka 1½ tim till barnets ort, sen 2½ timme till jobbet. Två fsk är inget som barnet skulle må bra av tror vi. Han har svårt som det är med förändringar.
  • Anonym (trist)
    Anonym (C) skrev 2015-04-19 15:07:55 följande:

    Ni kanske kan göra nåt efter hämtningen men innan nu åker hemåt. Typ gå till en lekpark, handla, ät mat, kolla på leksaker. Sen åker ni hem och låter honom somna i bilen för att sen bara bära honom till sängen så han kan fortsätta att sova.

    Har barnets pappa inga föräldradagar att ta ut istället gör obetald semester?


    Jodå, om det nu inte vore så att barnet vaknar vid förflyttning   Efter 1½ timme mer eller mindre obruten sömn så 'räcker' det för ett par timmars vakentid. Annars vore ju det det enklaste, att äta ute och göra nåt och sen låta honom sova vidare.
  • Anonym (trist)

    Detta är alltså inget nytt, glömde skriva det. Vi är inne på tredje året nu som det är så här och vi hoppades att det skulle gå över med åldern, men det börjar bli ganska slitsamt nu.

  • Anonym (trist)
    Anonym (middag) skrev 2015-04-19 11:30:35 följande:

    Vet inte om jag misstolkar men sover barnet middag?

    Är inte en 5 åring väldigt mycket för gammal att göra det? För om så är det väl inte konstigt att sovtiderna blir kaos och barnet blir trött och grinigt...


    Förlåt, missade detta. Nej, han sover inte middag Men vi funderade på om vi kunde testa det bara de fredagar vi hämtar. Men det går alltså inte pga hur de har fördelat lokalerna. Som det är nu så somnar han ju i bilen och är otroligt svårväckt, men när vi är framme så vaknar han, även om vi försöker bära in honom sovandes.
    Då har han mer eller mindre sovit i 1½ tim, särskilt om det bara är en av oss som hämtat och är pigg.
  • Anonym (trist)
    Pescetarian skrev 2015-04-19 17:58:39 följande:

    Papppan får väl gå ner 25% i arbetstid, som alla småbarnsföräldrar har rätt att gör, och förhandla med chefen om att istället för att korta ner alla dagar så slutar han tidigare (eller jobbar inte alls) på fredagar.


    Då får han byta jobb tyvärr eftersom hans jobb påverkar halva personalstyrkans jobb. Vad lagen än säger. Det han har förhandlat fram nu är vad han kan få. Mer ledigt = han kan inte sköta sitt jobb = han får sparken.

    Någon skrev om föräldrapenning, nej, de har inte gemensam vårdnad. De var inte direkt ihop när barnet blev till.
  • Anonym (trist)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-19 17:42:35 följande:
    Men om ni har ett domstolsbeslut borde ni kunna gå till rätten och få det ändrat för barnets skull. Barnet mår ju inte bra av att ha det så här.
    Jo, men det känns som sista utvägen. Dels är ekonomin ansträngd sen sista svängen dit och dels är mammans och pappans samarbete så pass skört redan som det är då mamman anser att pappan inte bryr sig om sitt barn. [för att han inte bor med henne]
    Ville kolla här först om vi missar något som andra ser
  • Anonym (trist)

    Som tillägg till senaste inlägget: Vi riskerar att mamman flyttar ännu längre bort om vi tar det till domstol igen.

  • Anonym (trist)
    Anonym (Lis) skrev 2015-04-19 22:42:53 följande:

    Fråga mamman om ni kan ha 3 helger per månsd men hämta lördag mornar?


    Vi kan testa men hon kommer att säga nej.
  • Anonym (trist)
    Anonym (Lis) skrev 2015-04-20 14:57:56 följande:
    Hur vet du det innan han har frågat?
    Att komma dit där vi är idag har tagit tre år. Mamman har under tiden hunnit med både anklagelser om misshandel på både henne och sonen samt flyttat. Så, vi vet hur hon är tyvärr.

    Maken frågade iaf idag och jo, hon sa nej. Hon blev skitarg (hennes vanliga sinnesstämning när hon pratar med maken iofs) och totalvägrade.
    carroslin skrev 2015-04-20 17:20:57 följande:

    Så här gör vi när vi är ute och åker bil med våran femårig :

    Somnar femåringen så får hon sova i 15-20 minuter därefter stannar vi på en

    parkeringsficka och väcker henne. Därefter kan hon få vatten i vattenflaska och

    lite äppelklyftor så att hon vaknar till ordentligt. Dottern har även med sig lite leksaker

    eller Ipaden som underhållning på långa resor. Om vi skulle låta henne sova i 1 1/2 timme på eftermiddagen skulle våra kvällar bli dom era.


    Jo, det är så vi gör. Vilket betyder att vi på resan hem som vanligen tar 1½ timme stannar ca 4 ggr.
    Så fort vi startar bilen igen somnar han nämligen. Ipad, dvd, läsa saga, leka någon lek som att leta efter en viss bilfärg, titta efter om hästarna är ute osv, det spelar ingen roll, han somnar. Hans pappa har också stort sömnbehov, för att vara vuxen, inga medicinska fel, vi har kollat, så det är väl ett 'arv' från honom kanske, men det är ju jobbigt för oss alla.
    Vi börjar jobba tidigt båda två, pappan 6,30 och jag 7,00 och med en dryg timmes resväg så vi går ju upp ganska tidigt, så på kvällarna är vi trötta, jag är dessutom morgonmänniska så att vara uppe till 23 är slitigt även för oss.
    Brumma skrev 2015-04-20 17:23:27 följande:

    När bonus var i den åldern så la vi ner Lägg tider så exakt. Hon somnade ALLTID i bilen. Alltid.

    Så fredag kväll var fredagsmys med stort M :)

    Hon fick göra sig iordning för kvällen med pjamas o sånt, sedan kröp vi ihop i soffan under ett täcke. Såg på barnfilmer, åt varma mackor och drack te...

    Hon somnade under kvällen i soffan med huvudet i mitt eller pappas knä. Visserligen somnade hon efter normal läggning men vi slapp bråk o skrik och att vi skulle "tvinga" henne att gå o lägga sig.

    Har man bara vh så är de där myskvällarna guld värd. Jag o mannen hade gott om tid för oss själva andra dagar så om vi blev sittande med bonus i soffan till 23 gjorde liksom inget :)


    Ja, vi har ju mys, men att somna vid 23 betyder ett barn som är tjurigt och trött dagen därpå. HELA dagen. Han vaknar nämligen aldrig senare än kl 6, oavsett hur sent han somnar och det räcker inte.

    Ang sova middag på em, jo, kan han få göra. Men då har vi honom tjurig hela tiden fram till det, (han vaknar alltså grinig och är det hela dagen, av trötthet) så sover han en liten stund, han väcks lika tjurig för att han inte får sova klart. Får han sova klart har vi honom uppe lika länge igen = han är lika grinig på söndagen och somnar i bilen på väg hem till mamman.

    Han ska lämnas kl 15, men vi har testat att åka redan kl 10 för att han ska hålla sig vaken tills nästa ort (tar ca 30 min) så vi kan stanna där och leka lite, köra en bit till, stanna och leka osv. Problemet är att han somnar innan vi ens hunnit ut ur byn vi bor i. Det tar från vårt hem max 5 min att komma till stora vägen.

    Ekonomi till att pappan bor kvar på hotell finns inte tyvärr.
    Usch, det känns som om jag bara dissar era förslag, men vi har som sagt hållit på i tre år med detta och testat alla möjliga saker för att få det att fungera.

    Om vi bara, eller iaf en av oss, hittar jobb närmare och ett boende närmare så vore det så mycket enklare.  
  • Anonym (trist)
    Anonym (Hanna) skrev 2015-04-20 20:24:56 följande:

    Ni kan inte åka båda två så får en sitta bak med honom? Eller om farmor eller farfar följer med i bilen?

    Har ni provat prata med honom konstant i bilen?

    Personligen hade jag frånsagt mig allt umgänge tillsvidare om de är sådär tråkigt men jag förstår ju att hsn vill träffa sitt barn. Inte roligt barnet är grinigt hela tiden.

    Sover han i bilen hem till mamman sen? Säger hon inget om de? Han borde ju vara vaken sent på söndagskvällarna då också.


    De ggr vi kan åker vi båda men det spelar ingen roll. Även om vi konstant puffar på honom, så där som man gör när man vill väcka någon, så sover han. Han gnäller nej låt bli, men sover. Farmor och farfar bor 45 mil bort så det är inget alternativ

    Ja, han har redan dåligt samvete för att han inte finns där för honom varje dag, men som det är nu går det ju inte. Men jo, han börjar ledsna lite han med, mycket för att barnet ju inte har så himla kul att vara trött hela tiden. Vad ger det för upplevelse av att vara hemma hos pappa liksom.

    Jo, han sover även hem till mamman, vi kör samma sak där, dit kan vi ju åka båda då det är på söndagen, men han sover. Vi föreslog en gång för mamman att hon ska ha honom hemma på fredagen, dels för att det är lugnare hemma och dels för att han kan sova lite på fm då, men hon vägrade. För henne är det barnfritt from kl 8 då hon lämnar på förskolan (hon är arbetslös) så hon svarar inte ens om han blir sjuk och förskolan ringer. (Har hänt) De får ringa min man så får han eller jag åka 2½ timme och hämta trots att det tar 10 min för henne.

    Jag har börjat fundera på om jag ska jobba in fredagarna och åka tidigt och hämta, men dels så blir de inte så glada på mitt jobb då, då får jag sämre möjlighet att avancera och dels så ÄR det inte mitt barn, även om jag tycker om honom. OM det tar slut mellan mig och min man, ja då vill ju jag ha ett så bra jobb som jag kan för att klara mig ekonomiskt.
  • Anonym (trist)

    Jag hittade min gamla tråd igen.

    Läget är som förut; Bonus somnar och är grinig, vi har inte hittat  någon lösning.

    Ser dock att fler har svarat efter mitt sista inlägg.

    Att åka tåg: Dels tar det lång tid, många byten osv samt dels så måste den av oss eller båda åka 1 timme hem först för att lämna bilen, (det går inga kommunala färdmedel så att vi hinner till våra jobb så vi måste ha bil) sen ta busen till dit där tåget går och sen ta tåg till barnets ort och buss till dagis. Sen samma resa åt andra hållet. För att  hålla barnet vaket på tåget krävs då att vi ständigt går omkring, på bussen går inte det så där kommer han att somna på sista sträckan iaf.
    Det innebär att vi kommer att vara hemma omkring 20.30 med ett barn som ändå är grinigt pga resan och alla byten och som ändå inte kommer att somna.

    Sen den som tyckte att vi ska säga upp oss och flytta oavsett, ska vi bo i tält då? Det FINNS inga lgh, vi har stått lika länge i kö som mamman har bott där och vi hamnar som bäst på runt plats 80(!) i kön när en ledig lgh kommer ut på marknaden. Köpa är inget alternativ, vi har inte tillräckligt med pengar till kontantinsatsen då bostäder på mammans ort är dyra och om en av oss eller båda säger upp sig är det inte troligt att någon bank är intresserade av att låna ut till oss heller.

  • Anonym (trist)

    Det verkar inte gå att citera men jag svarar iaf de två senast tillkomna.

    Dagis för femåringarna ligger i egna lokaler pga för många barn. De har lokaler nära sexårsgrupperna och har en sagoläsningsstund efter lunch, men det finns ingenstans där han kan lägga sig.

    Ang att försöka ge honom något att äta osv allt detta gör vi redan.

Svar på tråden Ni som har varannan helg och långt avstånd, hur ser era helger ut?