• Anonym (Aqua)

    Vad är problemet med tiggeriet, egentligen?

    Tiggarna sitter där och stör inte. De säger hej och tack så mycket och skramlar lite med muggen. Jag kan bara gå förbi och väljer att inte ge pengar och så var det ur världen. De jagar mig inte eller sätter snubbelkrok för mig. Jag stör mig istället på rökare, på buffliga människor som är elaka eller otrevliga, på hundägare som inte plockar upp hundskiten, på bidragsfuskare, på grannen som spelar för hög musik och på fotbollshuliganer. Vad är det som gör att tiggarna framkallar så mycket hat och vrede när de inte gör en fluga förnär?

  • Svar på tråden Vad är problemet med tiggeriet, egentligen?
  • Anonym (hallå)
    seriösanvändare skrev 2015-04-19 19:16:28 följande:

    Ibland påstås att tiggarna stör för att de syns, men det stämmer ju inte heller. Det är inte förbjudet att synas. Massor med människor "syns" på de större städernas gator varje dag.

    Det är inte förbjudet för någon att vistas i det offentliga rummet och det stör oftast inte I SIG. Vad det handlar om är hur man beter sig, och om tillräckligt många beter sig på samma sätt så kan det uppfattas som störande och irriterande, även om det inte är olagligt. Tiggarna "syns" inte bara, de försöker påkalla omgivningens uppmärksamhet på olika sätt. Överallt, inte bara på vissa platser. Så att påstå att de stör med sin blotta existens är missvisande.

    Jämför med att någon en gång i månaden står utanför ditt hus och säger hejhej och ber om en tia. Ganska harmlöst och knappast störande, eller hur? Det är inte olagligt att hälsa på andra eller be om saker. Men om personen började stå där varje dag och be om saker, skulle nog de som bodde i huset uppleva det som påträngande och obehagligt. Eller om någon stod och stirrade in genom fönstret till din arbetsplats t ex, en timme varje dag.

    Kan man då hävda att dessa personer provocerar bara genom att visa sig? Och att "det är faktiskt inte brottsligt att synas?" Knappast, det handlar om mer än så.


    Precis! Man måste skilja på personer som "bara syns", och personer som är kontaktsökande och ibland påträngande.

    EU-migranter stör inte i sig, inte mer än andra människor. Men det handlar ju inte bara om det. Om det varje dag, utanför varje affär, stod en rökare och bolmade på förbipasserande, eller en fotbollshuligan som hojtade, skulle det nog upplevas som minst lika störande.
  • Vanillaextract
    Anonym (Aqua) skrev 2015-04-19 19:34:34 följande:

    Jag rör mig mycket på stan och har aldrig varit med om att få en mugg i nyllet. Tror att det är mycket ovanligt att tiggarna gör så, men det verkar som om att om det hänt en gång eller två så händer det HELA TIDEN! Jag har inte sett någon avföring heller. Deras uppställda prylar som de har i nattlägren passerar jag bara och konstaterar att där står det massa skräp och sedan hänger jag inte upp mig mer på det. Skulle man irritera sig för mycket på alla störningsmoment i vardagen blir det bara tråkigt och man kan bli på dåligt humör och det är väl inget roligt.


    Vilka andra saker tror du inte på sålänge du själv inte upplevt det?
  • Anonym (hallå)
    Anonym (Aqua) skrev 2015-04-19 19:34:34 följande:

    Jag rör mig mycket på stan och har aldrig varit med om att få en mugg i nyllet. Tror att det är mycket ovanligt att tiggarna gör så, men det verkar som om att om det hänt en gång eller två så händer det HELA TIDEN! Jag har inte sett någon avföring heller. Deras uppställda prylar som de har i nattlägren passerar jag bara och konstaterar att där står det massa skräp och sedan hänger jag inte upp mig mer på det. Skulle man irritera sig för mycket på alla störningsmoment i vardagen blir det bara tråkigt och man kan bli på dåligt humör och det är väl inget roligt.


    Varför startade du tråden? Var syftet att få veta varför folk stör sig på det numera utbredda tiggeriet och dess följder, eller var syftet att tala om att de inte borde störa sig? Att alla borde tänka och känna som du?

    Du har fått många svar på vad som upplevs som störande och irriterande. Men det verkar inte som att du är särskilt intresserad av att diskutera saken, eller särskilt intresserad av vad andra tycker egentligen, eller varför de tycker som de gör. Självklart finns det betydligt värre samhällsproblem än tiggeriet! Men det ena utesluter inte det andra.
  • sportpappa

    Några tiggare som mer eller mindre passivt tigger är inget större problem och inte särskilt störande även om det så klart hade varit bättre om inget hade behövt tigga för sitt uppehälle.
    Det är nog också så att de första tiggarna i "tiggarvågen" inte hade särskilt stora problem att få ihop pengar och kunna återvända hem till ett något bättre liv.

    Det blir problem när det blir för många eftersom marknaden blir mättad. Det finns inte tillräckligt många givare för att de ska kunna livnära sig på tiggeri. Det gör att fler och fler måste ta till en mer aggressiv "marknadsföring" för att få tag i pengar. Man jobbar ännu hårdare genom att mer aktivt tigga pengar. Gå efter folk, aktivt ställa sig i vägen, tigga i kollektivtrafiken, även om man säger nej så fortsätter de att tjata, frågar om de får ta folks pantflaskor och burkar innan de ens är tomma, sitter i vägen utan att ta hänsyn till utrymningsvägar och att folk försöker gå förbi...

    Det är väl inte jättefarliga saker, men när det händer om och om igen varje dag och bara ökar så blir man trött och irriterad.

  • seriösanvändare
    Anonym (hallå) skrev 2015-04-19 19:35:37 följande:
    Precis! Man måste skilja på personer som "bara syns", och personer som är kontaktsökande och ibland påträngande.

    EU-migranter stör inte i sig, inte mer än andra människor. Men det handlar ju inte bara om det. Om det varje dag, utanför varje affär, stod en rökare och bolmade på förbipasserande, eller en fotbollshuligan som hojtade, skulle det nog upplevas som minst lika störande.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    Anonym (hallå) skrev 2015-04-19 19:39:49 följande:
    Varför startade du tråden? Var syftet att få veta varför folk stör sig på det numera utbredda tiggeriet och dess följder, eller var syftet att tala om att de inte borde störa sig? Att alla borde tänka och känna som du?

    Du har fått många svar på vad som upplevs som störande och irriterande. Men det verkar inte som att du är särskilt intresserad av att diskutera saken, eller särskilt intresserad av vad andra tycker egentligen, eller varför de tycker som de gör. Självklart finns det betydligt värre samhällsproblem än tiggeriet! Men det ena utesluter inte det andra.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    Anonym (hallå) skrev 2015-04-19 19:35:37 följande:
    Precis! Man måste skilja på personer som "bara syns", och personer som är kontaktsökande och ibland påträngande.

    EU-migranter stör inte i sig, inte mer än andra människor. Men det handlar ju inte bara om det. Om det varje dag, utanför varje affär, stod en rökare och bolmade på förbipasserande, eller en fotbollshuligan som hojtade, skulle det nog upplevas som minst lika störande.
    Jag skulle uppleva rökaren som mer störande än en passiv tiggare eftersom jag inte vill ha rök på mig, men huliganen som mindre störande så länge han inte var hotfull eller aggressiv.

    Det som "stör" när det gäller kontaktsökande tiggare är ju också att du vet att de vill ha något av dig. Varje dag, 10-20-30 gånger om dagen, bli du direkt eller indirekt ombedd att lämna ifrån dig pengar. Det blir som sagt jobbigt i längden, även om den som vill ha något av dig, inte gör något större väsen av dig.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Undviker stan)
    Anonym (Aqua) skrev 2015-04-19 18:16:51 följande:

    Jag bor i Stockholm och har aldrig varit med om det du skriver om.


    Haha! Gör du då som jag- åker bil, går inte längre in till stan...eller är du blind? De sover överallt...ligger överallt...skramlar...vissa springer efter en. Kastar demonstrativt skräp på gatan. Låter...

    Nej. Jag gillar dem inte - de är yrkestiggare, inget annat! Jag skulle själv hellre städa allmänna toaletter än att tigga på gatan. Men så klart det lönar sig bättre att tigga. Har sett själv hur de växlar in mynt på matbutiker efter dagens slut...det är mkt mer än en dagslön för en vanlig Svensson.
  • Akua
    Anonym (Jo) skrev 2015-04-19 19:22:19 följande:

    Dom stör mig och många andra. Dom förstör våran miljö med avföring på allmänna platser, nedskräpning etc. Jag vill kunna gå på stan och shoppa utan att få en mugg i nyllet. Jag vill inte att det ska sitta folk vid varenda affär, huvva.


    Ja, det är verkligen vidrigt att folk måste tigga och inte har tillgång till vattentoalett. Stackars dig som blir störd när du går och shoppar egentligen helt onödiga saker. Att dessa tiggare har mage att skramla och försöka få dig att ge dem pengar! De borde ju se att du har händerna fulla med tunga kassar och om du nu skulle vilja ge dem pengar så har du faktiskt ingen möjlighet till det för dina händer är upptagna med att bära hem allt du shoppat! De kan väl tigga där de bor och inte komma hit till oss!

    Så tänker iaf många...
  • Anonym (Undviker stan)
    Anonym (Aqua) skrev 2015-04-19 18:59:44 följande:

    Jag tror inte på att de jagar bort barn som säljer majblommor. Något måste ha hänt. Kanske var barnen otrevliga. Barnen har kanske föräldrar som sagt något ofördelaktigt om tiggare, och barn i grupp kan vara elaka. Det jag har sett är att tiggarna är mycket barnkära och skiner upp om ett barn stannar till vid dem.


    Men visst! Skyll på barnen och föräldrar mm.

    Och nej- jag släpper inte mina barn ur siktet längre!

    Det är otryggt, tyvärr.

    Vissa av tiggarna är ok, men långt ifrån alla!
Svar på tråden Vad är problemet med tiggeriet, egentligen?