• Anonym (reaktion)

    Svensk kvinna i slöja

    Vad är eran reaktion om en svensk kvinna går omkring i slöja?

  • Svar på tråden Svensk kvinna i slöja
  • Anonym (hhh)
    sextiotalist skrev 2015-04-20 12:34:07 följande:
    Nej. Slöja kan vara olika saker. Ordet slöja och användning av slöja har funnits långt innan de första muslimerna kom till Sverige. Ett exempel på rak arm är den slöja som brudar använder när de gifter sig
    sjal, hijab ärdå mest efterliknand...
  • Anonym (hhh)
    sextiotalist skrev 2015-04-20 12:21:03 följande:
    Jag tog de nunnorna jag såg som ett exempel på att en slöja inte med automatik en muslim
    ha ha i praktiken är jag närmast en nunna , menatlt och fysiskt närmast en muslim men är ändå mig själv..
  • Anonym (hhh)

    så det går ju inte att sätta en nunna/muslim bland polygamer fattar ni väl....

  • sextiotalist
    Anonym (hhh) skrev 2015-04-20 12:35:28 följande:
    sjal, hijab ärdå mest efterliknand...
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%B6ja

    Vi använde slöja långt in på 1900-talet. Jag minns fortfarande att även kvinnor i min mammas ålder använde slöja när någon nära anhörig dog.

    Jag älskar själv hattar med slöja (även kallat flor, men slöja är också rätt använt i detta sammahang.


    Så för mig (50+) är slöja mycket mer än hijab
  • Anonym (hhh)
    Anonym (hhh) skrev 2015-04-20 13:14:14 följande:

    så det går ju inte att sätta en nunna/muslim bland polygamer fattar ni väl....


    och heller inte bland swinger eller känslomässigt ostabilt folk , tror det kommer aldrig funka.
  • Zpree

    En hijab är väl hela klädseln från slöjan på huvudet till resten som ska vara heltäckande. Slöja har man på huvudet och det finns ortodoxa kristna och även yezider har jag sett som använder slöja. Hijab är slöjan som täcker allt hår, halsen och nacken och en heltäckande klädsel till som inte visar hud vad jag vet iallafall

  • sextiotalist
    Zpree skrev 2015-04-20 13:28:11 följande:

    En hijab är väl hela klädseln från slöjan på huvudet till resten som ska vara heltäckande. Slöja har man på huvudet och det finns ortodoxa kristna och även yezider har jag sett som använder slöja. Hijab är slöjan som täcker allt hår, halsen och nacken och en heltäckande klädsel till som inte visar hud vad jag vet iallafall


    Hijab kan sluta vid axlarna också, den behöver inte täcka hela kroppen

    Här är det en som rätt ut de olika begreppen (i varje fall gjort ett mycket seriös försök)

    http://www.dagensmedicin.se/blogg/ing-britt-persson/2011/09/12/hijab-burka-och-niqab-i-varden/
  • Zpree
    sextiotalist skrev 2015-04-20 13:32:28 följande:
    Hijab kan sluta vid axlarna också, den behöver inte täcka hela kroppen

    Här är det en som rätt ut de olika begreppen (i varje fall gjort ett mycket seriös försök)

    http://www.dagensmedicin.se/blogg/ing-britt-persson/2011/09/12/hijab-burka-och-niqab-i-varden/
    Det stämmer inte riktigt det som står i artikeln. Hijab är ett arabiskt ord och betyder avskärma eller beskydda. Det finns ett annat ord för slöja som alla kan ha, men till hijab räknas att täcka allt utom händer och ansikte.
  • Anonym (Hijab)
    Zpree skrev 2015-04-20 13:28:11 följande:

    En hijab är väl hela klädseln från slöjan på huvudet till resten som ska vara heltäckande. Slöja har man på huvudet och det finns ortodoxa kristna och även yezider har jag sett som använder slöja. Hijab är slöjan som täcker allt hår, halsen och nacken och en heltäckande klädsel till som inte visar hud vad jag vet iallafall


    Hijab är islamisk täckande klädsel i allmänhet, men idag används ordet hijab främst när man ska beskriva slöjan som muslimska kvinnor använder, som täcker hår och hals.

    Så hijab syftar egentligen på täckande klädsel inom Islam (inget specifikt plagg), men används idag mer av muslimer när man pratar om själva plagget, slöjan. "Jag hade en blå hijab igår", t.ex.
  • Zpree
    Anonym (Hijab) skrev 2015-04-20 13:43:04 följande:
    Hijab är islamisk täckande klädsel i allmänhet, men idag används ordet hijab främst när man ska beskriva slöjan som muslimska kvinnor använder, som täcker hår och hals.

    Så hijab syftar egentligen på täckande klädsel inom Islam (inget specifikt plagg), men används idag mer av muslimer när man pratar om själva plagget, slöjan. "Jag hade en blå hijab igår", t.ex.
    Jo det stämmer säkert fast jag har även hört många "skälla" på tjejerna som kallar sin slöja för hijab för att inte vara en hijab. Jag och många andra har slöja när vi besöker begravningsplatser och jag anser inte att jag har hijab då
  • sextiotalist
    Zpree skrev 2015-04-20 13:42:46 följande:
    Det stämmer inte riktigt det som står i artikeln. Hijab är ett arabiskt ord och betyder avskärma eller beskydda. Det finns ett annat ord för slöja som alla kan ha, men till hijab räknas att täcka allt utom händer och ansikte.
    Men vi är i varje fall överens om att slöja även finns inom den svenska kulturen eller hur?
    Personligen så tycker jag många gånger att de slöjorna/hijab ofta är väldigt vackra och ser det sällan som en religiös symbol, inte mer än andra traditionella klädslar från andra kulturer. Om sedan kvinnan har på sig denna av religiösa skäl är hennes privatsak och inget jag har med att göra.

  • Anonym (Hijab)
    Zpree skrev 2015-04-20 13:48:30 följande:
    Jo det stämmer säkert fast jag har även hört många "skälla" på tjejerna som kallar sin slöja för hijab för att inte vara en hijab. Jag och många andra har slöja när vi besöker begravningsplatser och jag anser inte att jag har hijab då
    Har själv inte märkt av att någon blir arg eller så.

    Jag kallar slöjan oftast för hijab när jag talar arabiska.

    Sök på youtube, "hijab tutorial", många använder ordet när de syftar på just slöjan. Sedan om man anser att det är dåligt/bra att försöka sudda ut den riktiga betydelsen av ordet är en annan sak.
  • Zpree
    sextiotalist skrev 2015-04-20 13:51:33 följande:
    Men vi är i varje fall överens om att slöja även finns inom den svenska kulturen eller hur?
    Personligen så tycker jag många gånger att de slöjorna/hijab ofta är väldigt vackra och ser det sällan som en religiös symbol, inte mer än andra traditionella klädslar från andra kulturer. Om sedan kvinnan har på sig denna av religiösa skäl är hennes privatsak och inget jag har med att göra.

    Ja slöjan finns inom alla kulturer. Förr var slöjan vanlig här i Sverige tror jag och jag har sett att vissa har det med folkdräkten på midsommar. Och nej det ska inte angå någon hur folk väljer att klä sig.
  • Zpree
    Anonym (Hijab) skrev 2015-04-20 13:53:47 följande:
    Har själv inte märkt av att någon blir arg eller så.

    Jag kallar slöjan oftast för hijab när jag talar arabiska.

    Sök på youtube, "hijab tutorial", många använder ordet när de syftar på just slöjan. Sedan om man anser att det är dåligt/bra att försöka sudda ut den riktiga betydelsen av ordet är en annan sak.
    Jag skrev otydligt. Jag menade tjejer som klär sig i tighta kläder eller har knälånga kjolar och säger att de har hijab.
  • Anonym (suck)
    Anonym (T) skrev 2015-04-20 09:00:55 följande:

    Jag ser ofta sånt här i Stockholm. Jag tycker det är sjukt. Sjukt för att de följer en religion som de inte förstår innebörden av. De har knappast läst hela Koranen och alla haditer. Hade de gjort det skulle de aldrig konvertera. De har bara muntligen fått hära av sin man att islam är så god religion. Jag har flera exempel från personer som varit muslimer, läst hela Koranen ordentligt och även haditerna. Därefter har de lämnat islam.

    Ni som ska komma och säga emot mig bör hålla trut. Har ni inte läst Koranen och haditerna ska ni inte komma i försvar. Jag har läst dem. Ni kan fråga men kom fan inte och försvara om ni inte kan nåt.


    Vad snackar du om? Så antingen håller man med dig eller så får man inte ha en åsikt? Låter sunt.

    Jag är själv inte muslim, men vart gift med en muslim i 4 år och har barn med honom. Jag har läst koranen många gånger så jag vet vad jag pratar om.

    Har dessutom flera vänner som konverterat. Den ena va tillsammans med en muslim (icke troende dock) första när dom separerade så konvertera hon. En annan är gift med en icke praktiserande muslim, han ville.inte att hon konvertera för han va rädd att folk skulle tro att han tvingade henne. Jag kan lova dig att dom båda läst koranen, besökt mosker och pratat med imaner m.m både i Sverige och männens hemländer. Dom vet vad dom gör.

    Alla har dock inte samma åsikt om islam som du.
  • Anonym (usch)

    Pinsamt är första ordet som dyker upp i mitt huvud....

  • TigerLilySwe

    Ju mer vetenskap man läser desto mindre plats för Gud finns det. Det förundrat att moderna människor i ett upplyst land med tillgång till forskning och vetenskap ansluter sig till en religion, islam tillika. Obegripligt. Det är som att ansluta sig till tomte partiet.. Religion ska vara en privatsak och ska inte ha en plats i offentliga rummet.

Svar på tråden Svensk kvinna i slöja