• Wisca

    Otydligt UL i vecka 11?

    Hej allesammans!

    Jag behöver tröst i min oro, har gråtit i timmar. Jag väntar mitt första barn var med min pojkvän var hos barnmorskan för andra gången idag. Barnmorskan försökte sig på ett ultraljud men kunde inte tydligt se det hon ville. Det syntes någonting men hon menade att jag antingen inte var så långt gången som jag trodde eller att livmodern satt långt bak (hon hade först problem att hitta rätt och sa att livmodern kunde vara skymd bakom blygdbenet). Min sista mens första dag var den 2:a februari och barnmorskans bedömning vid första mötet stämde överens med våra appar - jag skulle alltså vara i vecka 10+6 idag. Barnmorskan såg med hjälp av en kollega någonting i livmodern, men menade på att ett VUL var på sin plats som bokades till nästa onsdag. När jag plussade den 6:e mars med clear blue digital visade den 2-3 veckor. Min mensapp menade på att jag skulle haft ägglossning den 16:e februari.

    Någon fler som trott sig vara i eller faktiskt var i vecka 11 och där barnmorskan inte kunde se tydligt på ultraljudet men det allt visade sig vara okej sedan? Jag behöver verkligen hopp mellan mina gråtattacker. Är så rädd att barnet slutat utvecklas i tidig graviditet då jag knappt alls mått illa och i övrigt känt mig ganska normal. Helt symptomfri har jag inte varit, men har haft lite oroskänslor pga att jag tyckt att jag mått "för" bra.

    Bamsekramar på er alla där ute!

  • Svar på tråden Otydligt UL i vecka 11?
  • Wisca

    Hej alla!


    Vill bara tacka alla som skrivit och försökt peppa och komma med råd och stöd. Tyvärr slutade det inte bra för oss den här gången och det känns som att jag är helt tom i själen, som att jag aldrig kommer sluta gråta. Läkaren konstaterade att livmodern var i rätt storlek för vecka 13 som vi skulle ha varit i, det fanns mycket fostervatten och livmodertappen var stängd precis som den skulle. Inga tecken på att någon blödning var på gång (och jag har heller inte haft tillstymmelse till blödning eller smärta) men fostret var inte större än vecka 6-7 (d.v.s. missed abortion). Det var alltså dött redan när vi skrev in oss hos barnmorskan.. 

    Vi blev hemskickade för att vänta ut missfall och nu sitter jag här ett par timmar senare och är rädd och orolig för när det ska komma.. Hade ingenting hänt nästa vecka ville läkaren sätta igång det. Är så ledsen för min kropps skull som ju fortfarande tror att jag väntar en liten. Mitt psyke mår inte heller så bra just nu, känns som att livet är över. All glädje bara sögs ur mig. Tror inte läkaren som försökte trösta med "det är många kvinnor som får missfall.." förstår hur ont det gör. De 12 första veckorna var de längsta i mitt liv. Man hinner bygga upp så mycket känslor, både rädslor och förhoppningar. Jag hann börja se fram emot saker och planera. Nu är allt över. Nu vill jag bara bli gravid igen och glömma, är livrädd för att min pojkvän inte ens ska vilja försöka igen då barnet inte var planerat och han först i slutet börjat vänja sig vid tanken på att bli pappa. Jag har varit den av oss som varit taggad på att skaffa en liten i år, trodde aldrig det skulle hända innan ödet kom emellan. Han var inte alls intresserad och var försiktig runt min ägglossning. Tanken skrämmer mig att jag kanske inte får en andra chans närmaste åren. 

    För er som drabbats av missfall - hur tog ni er igenom sorgen?

  • FirstOne

    Fy va hemskt. Jag beklagar :(

    Det är ju sant att det händer många men vad hjälper det dig lixom? Sorgen är ändå den samma så det var en onödig kommentar av läkaren.

    Du har ju på nått sätt vetat att något kanske inte stämmer exakt som det borde.. Vet inte om det gör saken bättre eller sämre.

    De 12 första veckorna är verkligen ett helvete för kroppen och samtidigt ett paradis för man tänker på bebisen som ska komma. Vore inte lika svårt om det hänt i typ v.6. :(

    Styrkekramar!

  • Lutetzia
    Wisca skrev 2015-04-29 14:27:01 följande:

    Hej alla!


    Vill bara tacka alla som skrivit och försökt peppa och komma med råd och stöd. Tyvärr slutade det inte bra för oss den här gången och det känns som att jag är helt tom i själen, som att jag aldrig kommer sluta gråta. Läkaren konstaterade att livmodern var i rätt storlek för vecka 13 som vi skulle ha varit i, det fanns mycket fostervatten och livmodertappen var stängd precis som den skulle. Inga tecken på att någon blödning var på gång (och jag har heller inte haft tillstymmelse till blödning eller smärta) men fostret var inte större än vecka 6-7 (d.v.s. missed abortion). Det var alltså dött redan när vi skrev in oss hos barnmorskan.. 

    Vi blev hemskickade för att vänta ut missfall och nu sitter jag här ett par timmar senare och är rädd och orolig för när det ska komma.. Hade ingenting hänt nästa vecka ville läkaren sätta igång det. Är så ledsen för min kropps skull som ju fortfarande tror att jag väntar en liten. Mitt psyke mår inte heller så bra just nu, känns som att livet är över. All glädje bara sögs ur mig. Tror inte läkaren som försökte trösta med "det är många kvinnor som får missfall.." förstår hur ont det gör. De 12 första veckorna var de längsta i mitt liv. Man hinner bygga upp så mycket känslor, både rädslor och förhoppningar. Jag hann börja se fram emot saker och planera. Nu är allt över. Nu vill jag bara bli gravid igen och glömma, är livrädd för att min pojkvän inte ens ska vilja försöka igen då barnet inte var planerat och han först i slutet börjat vänja sig vid tanken på att bli pappa. Jag har varit den av oss som varit taggad på att skaffa en liten i år, trodde aldrig det skulle hända innan ödet kom emellan. Han var inte alls intresserad och var försiktig runt min ägglossning. Tanken skrämmer mig att jag kanske inte får en andra chans närmaste åren. 

    För er som drabbats av missfall - hur tog ni er igenom sorgen?


    Beklagar verkligen! Går igenom ett MA i v 11 just nu och förstår hur du känner. Mitt första missfall fick jag förra året och det var verkligen som en kalldusch. Trots att det var tidigt så hade vi börjat drömma om livet tillsammans med barnet och det livet raserades när jag började blöda. Jag sjukskrev mig och grät i en vecka. Sen kom vardagen och på något sätt lyckades man gå vidare, med siktet på att bli gravid igen.

    Denna gång var inte riktigt likadan. Jag har genom hela graviditeten var väldigt orolig och haft svårt att känns glädje, mest för att jag inte har vågat tro och hoppas. Ju fler veckor som gått ju mer hoppfull har jag blivit. När jag gick in i v 10 hade vi bokat ett ultraljud och skulle då få se fostret för första gången. Då fick vi besked om att det var ett MA. Första reaktionen var att jag bara inte orkade mer och en oändlig tomhet, men med dagarna som gått, snart en vecka, så börjar det kännas som att jag ändå inte ger upp. Vill så gärna bli mamma någon gång och tänker inte låta rädslan för ännu ett missfall hindra mig. Men kommer nog aldrig gå in i en graviditet utan stor oro.
  • Anonym (Wera)

    Beklagar verkligen. Kan inte för mig värld förstå känslan du känner, men jag kan bara tala för mig själv och hur fruktansvärt det vore. Om det är till någon tröst så blev det MA för att någonting blev fel på barnet och hur sjukt det än låter så var det väl "tur" i oturen att det hände såpass tidigt ändå. Och inte när du vart över hälften gången (som det vart för min bror) eller kanske kring förlossningstid. Nästa gång ska du se att det kommer gå vägen. Kramar i massor.

  • Wisca

    Hej alla fina människor som stöttade mig genom missfallet nu i maj. Det har varit extremt tungt under en lång tid därefter, först efter andra mensen i början på juli började jag känna lite livsglädje igen.

    Ville bara uppdatera er alla med lite positiva nyheter. Vet att många med mig gått igenom eller går igenom missfall. För mig, har det varit plågsamt till tusen. Igår, nio dagar efter utebliven mens, tog jag mod till mig och vågade ta ett grav.test efter att ha haft liknande symptom som vid förra graviditeten. JAG PLUSSADE!!!!! Trodde vi skulle få vänta länge innan den skulle ta sig men två månader efter missfallet är jag gravid igen i vecka 6. Kunde inte vara gladare och håller tummar och tår för att lill*n vill stanna kvar den här gången.

    Jag hoppas det kan ge lite hopp till andra i samma situation som kämpar och kämpar med smärtan och förhoppningar om att bli gravida igen.

  • louiseclaire81

    Grattis till pluss!

    Själv plussade jag i lördags, är i v5 :) Fick missfall i juni då i v13, ( var oxå ma, då fostret troligtvis dött i v9).

    Håller tummarna för oss båda!

  • oldy
    Wisca skrev 2015-08-10 17:25:31 följande:

    Hej alla fina människor som stöttade mig genom missfallet nu i maj. Det har varit extremt tungt under en lång tid därefter, först efter andra mensen i början på juli började jag känna lite livsglädje igen.

    Ville bara uppdatera er alla med lite positiva nyheter. Vet att många med mig gått igenom eller går igenom missfall. För mig, har det varit plågsamt till tusen. Igår, nio dagar efter utebliven mens, tog jag mod till mig och vågade ta ett grav.test efter att ha haft liknande symptom som vid förra graviditeten. JAG PLUSSADE!!!!! Trodde vi skulle få vänta länge innan den skulle ta sig men två månader efter missfallet är jag gravid igen i vecka 6. Kunde inte vara gladare och håller tummar och tår för att lill*n vill stanna kvar den här gången.

    Jag hoppas det kan ge lite hopp till andra i samma situation som kämpar och kämpar med smärtan och förhoppningar om att bli gravida igen.


    Beklagar det som hände, men stort grattis till plusset!!

    Jag fick MF i januari, samma dag skulle vi flytta och det var vidrigt! Jag grät nog 10 timmar per dag, var helt förstörd.
    Har redan en dotter (då 1,5 år) som jag försökte vara stark inför.
    Men 2 veckor efter mitt MF blev jag gravid igen, och nu är jag i vecka 29 med lillebror i magen! :)

    Denna gången ska det minsann gå vägen för oss! Men fy så orolig jag har varit denna graviditet..

    När har du BF?
  • Wisca
    oldy skrev 2015-08-11 13:33:12 följande:

    Beklagar det som hände, men stort grattis till plusset!!

    Jag fick MF i januari, samma dag skulle vi flytta och det var vidrigt! Jag grät nog 10 timmar per dag, var helt förstörd.

    Har redan en dotter (då 1,5 år) som jag försökte vara stark inför.

    Men 2 veckor efter mitt MF blev jag gravid igen, och nu är jag i vecka 29 med lillebror i magen! :)

    Denna gången ska det minsann gå vägen för oss! Men fy så orolig jag har varit denna graviditet..

    När har du BF?


    Usch! Missfall är verkligen vidrigt att behöva få igenom, en fruktansvärd sorg! Svårt att beskriva för en utomstående hur det känns, inte ens pappan till mitt barn kunde förstå. För honom var det inte verkligt ännu då jag inte hade någon babybula, det var för tidigt för att ha känt sparkar och jag mådde helt okej utan allt för myxket illamående eller trötthet. Jag förstår honom men samtidigt var det tungt att sörja ensam. Jag grät också större delen sv min vakna tid under en period efteråt, sedan började sommaren smyga sig på och jag försökte ägna mig åt roligare saker. Kommer hemifrån och vara ute mycket. Någonstans började jag få hopp om att livet skulle gå vidare. Det vände till det positiva snabbt då den nya graviditeten kom som en välsignelse.

    Jag är glad att vi båda har tagit oss igenom det svåra och förhoppningsvis ska få njuta av våra små i framtiden. Jag har bf enligt senaste mensen den 8 april men vid tidigt ultraljud i v. 10+2. Barnmorskan sa att allt såg bra ut och hjärtat tickade på bra. Dock så tyckte hon att barnet var stort och ville så det till att vara fyra dagar äldre än mina beräkningar när hon mätte. Så antingen går jag in i vecka 14 idag (enligt senaste mensen) eller så går jag in i vecka 15 på tisdag.

    Har bokat in rul nu men det är först den 17:e november pga få tider. Kommer vara i vecka 19+2 eller 19+6. Ska bli spännande att se om jag får behålla bf 8 april eller inte.

    Jag själv föddes 8 dagar för tidigt så det kanske blir en marsbebis om nu bf skulle vara 4 april istället, "risken" finns ju. :)

    Försöker slappna av så gott det går men mår väldigt bra, bara lätt illamående emellanåt och lätt huvudvärk. Vågar inte tro att det ska gå vägen. Känner inte av någon växtvärk eller livmoder. Jag vet att min är lite bakåtlutad, men har läst att den ska ha rätat på sig vid det här laget. Hade varit skönt att kunna känns åtminstone den Inann bebisen gör sig tillkänna med sparkar. Har noll humörsvängningar eller cravings, bara en liten bulle på magen då tarmarna arbetar långsamt.

    Känns långt till 17:e november....

    Du kan inte ha lång tid kvar nu till bf?
  • Wisca
    louiseclaire81 skrev 2015-08-11 13:24:24 följande:

    Grattis till pluss!

    Själv plussade jag i lördags, är i v5 :) Fick missfall i juni då i v13, ( var oxå ma, då fostret troligtvis dött i v9).

    Håller tummarna för oss båda!


    Grattis till dig också! Hur har det gått för dig? Roligt att uppdatera sig och höra hur ni mår allihopa och hur graviditeterna flyter på.

    MA är extremt speciellt. Man går ju runt och tror att man är gravid då ingenting annat tyder på att det skulle vara något fel. Kände mig grundlurad av min kropp och hade växtvärk i livmodern samma dag som ma:t konstaterades och även därefter när jag väntade ut missfallet. Kroppen torde ju verkligen att den var gravid och jobbade på som bara den för barnets skull. Allt stämde ju, förutom att barnet inte levde.

    Skickar en stor kram!
  • fkh
    Wisca skrev 2015-04-26 18:58:39 följande:

    En annan sak jag undrar är att om det nu är så att jag inte är så långt gången som jag tror (vilket jag inte alls får ihop då jag vet exakt när jag hade min sista mens och när nästa mens skulle komma), hur kommer det sig att jag sitter här symptomfri? Vet att spökveckorna brukar dyka upp kring vecka 12, vilket jag är i nu enligt mina beräkningar, men om barnmorskan har rätt så borde jag inte ha så få symptom reda , väl?

    Fortfarande ingen blödning eller något annat som tyder på att något skulle vara fel men om möjligt ännu färre symptom nu än någonsin. MA????


    Man kan ha superpunktlig mens och ändå ha äl senare en viss månad. Det hade jag, regelbunden mens osv och ändå blev jag tillbakaflyttad mer än 2v (!). Ang dom där spökveckorna så infinner sig de väl vid olika veckor hos olika kvinnor. Det är väldigt individuellt, redan i v10 försvann mitt hemska illamående och kräkningar med andra symptom. Såg lillen sprattlade på ul senast i tisdags, är idag i v13+5. Lycka till
  • Wisca
    fkh skrev 2015-10-03 13:24:42 följande:

    Man kan ha superpunktlig mens och ändå ha äl senare en viss månad. Det hade jag, regelbunden mens osv och ändå blev jag tillbakaflyttad mer än 2v (!). Ang dom där spökveckorna så infinner sig de väl vid olika veckor hos olika kvinnor. Det är väldigt individuellt, redan i v10 försvann mitt hemska illamående och kräkningar med andra symptom. Såg lillen sprattlade på ul senast i tisdags, är idag i v13+5. Lycka till


    Mitt illamående i den här nya graviditeten försvann också lite i v.10. Inte helt men det har dämpats något enormt. Har aldrig varit på gränsen att spy tidigare men har varit begränsad i vad jag kunnat stoppa i mig och känslig för både lukter och smaker men nu känns det mest lite irriterande att ha ett superdovt illamående som bara ligger i bakgrunden ibland kvällstid.

    Vi är ungefär lika långt gångna då, du och jag. Är i vecka 13+0 eller 13+4 beroende på om man går efter min eller bm:s beräkning. :)
  • fkh
    Wisca skrev 2015-10-03 13:34:14 följande:

    Mitt illamående i den här nya graviditeten försvann också lite i v.10. Inte helt men det har dämpats något enormt. Har aldrig varit på gränsen att spy tidigare men har varit begränsad i vad jag kunnat stoppa i mig och känslig för både lukter och smaker men nu känns det mest lite irriterande att ha ett superdovt illamående som bara ligger i bakgrunden ibland kvällstid.

    Vi är ungefär lika långt gångna då, du och jag. Är i vecka 13+0 eller 13+4 beroende på om man går efter min eller bm:s beräkning. :)


    Ja det är just det, alla är så olika och vissa har inga symptom alls. Sånt gillade jag att läsa när jag var som mest orolig :) Härligt att du kommit en bit på väg, det är ju nu man kan pusta ut. Har du fått se pyret än? När har du bf enligt bm?
  • Wisca
    fkh skrev 2015-10-03 13:49:14 följande:

    Ja det är just det, alla är så olika och vissa har inga symptom alls. Sånt gillade jag att läsa när jag var som mest orolig :) Härligt att du kommit en bit på väg, det är ju nu man kan pusta ut. Har du fått se pyret än? När har du bf enligt bm?


    Ja, samtidigt som det är skönt att må bra så vill man ju veta att allt går som det ska där inne. Speciellt när man varit med om att kroppen har lurat en en tång tidigare.

    Jag fick se lilla pyret i v.10+2 (eller 10+4 enligt bm) men det känns inte som någon garanti för att h*n mår bra nu, vi var ju inte förbi kritiska v.12 då. Har bf enligt senaste mens den 8 april.
Svar på tråden Otydligt UL i vecka 11?