• Anonym (Svart hål)

    Konstiga självmordstankar

    Jag har alltid haft en depressiv läggning men på något sätt kom jag upp igen i bättre perioder när jag var yngre. Kanske för att det var mer"okej" på något sätt att vara låg i perioder.

    Nu är jag nästan 40 år, och har två fina barn. Har haft upp och nedgångar men alltid funkat som förälder. Har bra jobb, en okej relation även om det går upp och ner där också. 

    Det som känns hopplöst nu är att jag känner mig fast i mig själv på något sätt. Att jag aldrig kommer att förändras, alla mina begränsningar kommer att vara kvar nu och livet kommer att bara fortsätta på samma vis. Jag har ingen möjlighet att kliva av, äsch jag vet inte. Ibland fantiserar jag om att bara försvinna, råka kliva ut framför en buss eller något. Det är som att jag just i det ögonblicket glömmer att jag har mina barn, att jag inte kan lämna dem.

    Jag har gjort ett självmordsförsök när jag var strax över 20, men det är egentligen inget jag tänker på i dag. Det är så konstigt att jag ens tänker tanken, kanske är det bara en slags "flyktväg i tanken", att man bara skulle vilja slippa ifrån allt. Men det skrämmer mig ändå, för det var så jag kände då, för 20 år sedan också. Jag vet inte riktigt varför detta kommer nu, inget jättetragiskt har hänt. Jag fick ett missfall nyss, det var sorgligt, men inte på den här nivån.

    Jag vet inte, är det någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Konstiga självmordstankar
  • Anonym (sara)

    Jag har alltid självmordstankar, även om jag inte gör något åt dom. Har du medicinering? Kanske behöver du hjälp med din depression. Om självmordstankarna börjar konkretiseras i diverse planer så bör du omgående söka hjälp. Man vänjer sig lätt vid tanken och till slut är steget till handling inte så stort.

  • Anonym (Sista utväg)

    Jag har ständigt återkommande självmordstankar sedan barnsben. Det är inget jag tänker göra allvar av idag, det är mer ett sätt för mig att förhålla mig till livet. Nu är de tankarna ett bevis på att jag lever och ger snarare trygghet än skrämmer mig; jag vet att det alltid finns en sista lösning på alla problem. Jag vet att går allt åt helvete kan jag alltid ta livet av mig, samtidigt som jag aldrig skulle göra det idag för jag kan inte svika mina anhöriga på det viset. Den som varit där förstår vad jag menar.

  • Anonym (Flera liv?)

    Ni som har självmordstankar på det här sättet, sk "depressiv läggning", jag vet inte, men det finns dem som menar att det kan komma pga upplevelser i tidigare liv. Då med tanken att vi har själ och att med denna så får vi med oss vår personlighet som vi präglats till genom de liv vi levt tidigare. 

    Jag vet inte om det hjälper er, men kanske, ifall ni söker svar. Läs Martinus, tex börja att läsa "Mänsklighetens öde". Därefter "livets bok 1".

    Jag kan inte säga att jag själv har anammat hans teorier, i alla fall inte än Jag vet fortfarande inte hur världsaltet fungerar. Men jag utgår ifrån att det kan finnas andra människor som vet och känner hur allt fungerar.

    Genom att veta orsaken till sitt problem så tänker jag att man har större chans att lösa det.

  • Anonym (Svart hål)

    Jag har medicin mot PMS, antidepressiv medicin som jag tar halva monaden. Tyvärr kan jag inte ta den nu dock, eftersom vi försöker få barn. Det låter ju konstigt eftersom jag har de här tankarna. Men jag har haft det från och till i hela livet och jag har ju inte kunnat pausa mitt liv bara för det. 
    I dag är en bättre dag och jag tänker att det är bara absurt att jag skulle ta livet av mig, ett sånt svek skulle jag aldrig utsätta barnen för. Men jag vet att tankarna kommer att komma tillbaka. Kanske är det åldern, att det verkligen känns att ungdomen är slut nu, och det suger,

  • Anonym (Yess)

    Jag känner absolut igen mig i att det helt plötsligt kan komma en tanke att tänk om jag kör av vägen nu eller liknande. Är också närmare 40 och har barn. Jag vet att jag aldrig skulle kunna göra mig själv illa. Inget barn ska behöva förlora en förälder på det sättet.

Svar på tråden Konstiga självmordstankar