• Anonym (Inte rädd)

    Har du hemlarm?

    Idag ringde det på dörren och det visade sig vara en försäljare. Han hade svårt att förstå att jag inte var intresserad av att skaffa hemlarm. Jag har aldrig varit orolig för att få inbrott och samtidigt har jag inga speciellt värdefulla saker. OK visst har jag väl lite smycken, hemelektronik och lite pengar hemma, men inget utöver det vanliga.

    Jag resonerar som så att om alla andra har skyltat att de har larm så tror tjuven att det finns prylar att hämta där, jag vet att det inte är så, men. Det är klart att det inte vore kul att få inbrott och hela huset upp-o-nedvänt, men det är ju bara prylar. Samtidigt resonerar jag att det kanske är min chans att få någonting nytt och jag är inte beredd att bygga en mur med taggtråd runt mig för att försvara prylar.

    Att ett företag vill få mig att skriva på ett livstidsabonnemang för 400-500 i månaden kan jag väl förstå, det är ju deras sätt att tjäna pengar, men jag är inte beredd att betala det för det känns som en falsk trygghet.

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Har du hemlarm?
  • lövet2

    Det är i stort sett alltid någon här hemma i huset, så ett larm känns lite meningslöst för vår del.

  • Hummeldummel

    Vi har larm av flera orsaker

    Skalskyddet gör att barnen inte kan smyga ut obemärkt (liten som gillar att rymma)

    Att få inbrott och någon som rotar, river och kanske förstör det där brevet som dottern skrev i 3:an är både obehagligt, kränkande och oersättligt. Vi har skyddat oss mot sådant som inte går att ersätta, fotoalbum sedan barndomen, barnens teckningar och mormors sjal. En tv kan man köpa ny..

    Jag har varit i ett brinnande hus. Vårt larm har brandskydd. Det är så tryggt. Speciellt när man är borta, att det inte behöver brinna länge innan det blir upptäckt.

    Det är praktiskt att kunna låsa upp dörren från jobbet till hantverkare, reparatörer.

    Det är skönt att få ett sms när barnen larmat av, då vet man att de är hemma.

    Vi bor i typiskt villa område, vårt hus ligger "bra" till för inbrott, då det är skyddat runt om med hög tät häck. Förra veckan hade 4 av våra grannar inbrott. Bara de utan larm. Här gick de inte ens in i trädgården...

    Så summa för oss är att de 320kr i månaden som det kostar är vi tacksamma och trygga för varje dag.

    Vi rekommenderar larm till de som vi känner som frågar.

    Sen har vi även fukt-puckar under köksbänken, på vinden, tvättstugan. Vi ser om det blir för fuktigt, vilken temp vi har i huset och luftfuktigheten.

  • Anonym (Husliv)

    Vi har aldrig haft larm och aldrig haft inbrott. Men nu ska vi flytta till ett större hus med insynsskyddad tomt, ligger väldigt bra till för inbrott så vi har bestämt att vi ska ha larm där. Min man jobbar mycket nätter och skalskyddet skulle hålla mig lite tryggare. Vi har ingenting alls av värde, men tanken på att någon skulle rota runt & förstöra i vårt hus känns jobbig. Jag tror att risken för inbrott minskat avsevärt med larm...

  • Inte jag

    Vi har larm. Vi har haft problem med airbagstölder i kvarteret trots att det är ett tag sedan så är det skönt att ha larm ändå.

  • lostinspace

    Har larm, men inte kopplat till någon ärthjärna som jobbar på larmcentral. Vi hade det förut, men de är ju totalt värdelösa och den kostnaden är både dyr och meningslös eftersom de ändå inte kommer dit.

    Vårt larm är kopplat till min telefon och min frus telefon och några till. Händer något så ringer vi en granne som är där inom en minut istället för någon väktare som kommer efter en timme med fel nyckel och ändå inte kan göra något mot en tjuv...

  • Anonym (Larmad)

    Vi har larm.

    Vi har kameror, brandlarm, utekameror, larm på dörrar osv.

    Vi bor på en större gård med stall, verkstäder, djur osv. Dessutom har vi en del värdesaker och vapen i huset. Innan vi fick larm så hade vi inbrott. Även om dom inte tog något så var det en kränkning som lämnade ett långvarigt obehag. Vi var hemma hela familjen och låg och sov när dom tog sig in :( Tänk om barnen vaknat och gått ner och mött dom...

    Nu känner vi oss trygga då hela gården täcks upp av kameror och rörelsedetektorer på natten.

    Vi betalar ca 500kr i månaden, fria utryckningar osv

  • viktorjohan

    Vi har kombinerat inbrotts- och brandlarm. Alla våra närmsta grannar utom en har också larm. Den grannen har haft tre inbrott på två år. Senast på skärtorsdagen mitt på dagen. Tjuvarna tog vår stege från krokarna den hängde på för att använda i inbrottet hos grannen. I går hade jag engelsktalande sk markarbetare som absolut ville komma in för att diskutera min garageuppfart. Jag var tvungen att bli otrevlig mot dem för att få dem att föstå att jag inte var intresserad. I dag kunde jag läsa i tidningen att engelsktalande markarbetare i engelskregistrerade bilar hade varit inne hos en äldre man hans hus i ett område  några kilometer från mitt. De stal pengar och bröt upp hans garageuppfart utan att ha lov. Förmodligen samma gäng som var hos mig.

    Larmet är bra, särskilt brandlarmet. Har lagat mat lite brutalt ett par gånger så larmet har startat. Inom 30 sek ringer de upp och kollar. Tryggt!

  • Anonym (Larmad)

    Larmet skickar bilder till mig och min make, och så kommer väktaren ut. Vi har provat tjänsten av misstag och väktaren var här på 10 minuter.

    Även om väktaren "missat tjuven" så väntar denne in oss och polis och säkrar eventuella söndriga fönster eller uppbrutna dörrar :)

  • Anonym (Inte rädd)

    Tack för era svar. Det är viktigt att man känner sig trygg. Skulle jag bo i en lägenhet på 1:a våningen skulle jag känna mig mer otrygg eftersom det rör sig fler människor där. Vårt område har varit förskonat från inbrott men jag inbillar mig att det också kan bero på att området inte är bebyggt med mångmiljonvillor utan är mer av typen "putte-nuttigt".

Svar på tråden Har du hemlarm?