• Anonym (Mamma)

    Var går gränsen när det gäller läxor?

    Hej! Jag har en dotter som går gymnasiet och i en specifik kurs får hon läxa varje vecka. Min dotter är stressad och mår dåligt över skolan. Hon känner att hon inte hinner med alla uppgifter hon får, och speciellt inte i det specifika ämnet. Hemuppgifterna är obligatoriska uppgifter och måste alltså göras, för att klara av kursen och få betyg, men de får ingen lektionstid till flera av dessa uppgifter. Jag undrar hur mycket läxa som är okej inom skolvärlden. Är det acceptabelt att man varje vecka måste arbeta hemma för att klara av en kurs? 

  • Svar på tråden Var går gränsen när det gäller läxor?
  • Aniiee
    badong skrev 2015-04-28 17:43:11 följande:
    Jag vet att ni lärare måste rätta prov på kvällar. Det är inte heller rätt, men gör på intet sätt saken bättre! Eller menar du att för att du som lärare behöver kvällsjobba så ska minsann barnen och ungdomarna plågas också? Hänger inte riktigt med på den logiken.
    Vi om våra barn och ungdomar, som lider nog som det är av olika stresssymtom.

    Vem sa curling? Är de antal timmar som schemaläggs i skolan för få för att lära ungdomarna det som ska läras, får det tas beslut om att förlänga skoldagen. Inte skyffla över problemet att hålla läroplanen som kvällsarbete för de stackars barnen och ungdomarna!
    Behövs det pluggas saker som inte behöver vara lärarledd lektionstid - fine! Då ska detta schemaläggas INOM de antal dagtids-timmar vi anser är skäligt för ett barn eller en ungdom att jobba om dagen.

    Själv jobbar jag 18 timmar om dagen i perioder. Men det är frivilligt, som frilansare, för att jag gillar det jag gör. En fast anställning ska inte förutsätta systematiskt kvällsarbete förutom en full arbetsdag.

    Och definitivt inte för våra barn!
    Jag är INTE lärare.....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    badong skrev 2015-04-28 17:43:11 följande:
    Jag vet att ni lärare måste rätta prov på kvällar. Det är inte heller rätt, men gör på intet sätt saken bättre! Eller menar du att för att du som lärare behöver kvällsjobba så ska minsann barnen och ungdomarna plågas också? Hänger inte riktigt med på den logiken.
    Vi om våra barn och ungdomar, som lider nog som det är av olika stresssymtom.

    Vem sa curling? Är de antal timmar som schemaläggs i skolan för få för att lära ungdomarna det som ska läras, får det tas beslut om att förlänga skoldagen. Inte skyffla över problemet att hålla läroplanen som kvällsarbete för de stackars barnen och ungdomarna!
    Behövs det pluggas saker som inte behöver vara lärarledd lektionstid - fine! Då ska detta schemaläggas INOM de antal dagtids-timmar vi anser är skäligt för ett barn eller en ungdom att jobba om dagen.

    Själv jobbar jag 18 timmar om dagen i perioder. Men det är frivilligt, som frilansare, för att jag gillar det jag gör. En fast anställning ska inte förutsätta systematiskt kvällsarbete förutom en full arbetsdag.

    Och definitivt inte för våra barn!
    Jag är INTE lärare.....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Alessia

    Det är valfritt om man vill göra läxor eller ej. I båda fallen får man ta konsekvenserna av sina val. När jag gick på gymnasiet tog läxorna i snitt 3 timmar - VARJE DAG. Det gällde att ibland plugga i förväg på helgerna.
    Mina barn har haft likartad tidsåtgång för läxor på gymnasiet. De går /har gått på naturvetenskapligt program. Dottern går  på IB dvs International Baccalaureate och lägger ner ännu mer tid på hemuppgifter. Ingen av har haft svårt att planera eller organisera och en hel del läxor har gjorts på skolbiblioteket på håltimmar eller direkt efter sista lektion särskilt sådana som kräver bakgrundsinformation. Språkläxor har i regel gjorts hemma.  de har haft tid till fritidsintressen och sportaktiviteter.
    Skolan är inte och ska inte vara ett vilohem för tonåringar. Din dotter verkar väldigt oförberedd på att jobba och du själv  mamma lilla, verkar vara av den curlande sorten som alltid hittar ursäkter för sitt barn.

  • Aniiee
    badong skrev 2015-04-28 17:43:11 följande:
    Jag vet att ni lärare måste rätta prov på kvällar. Det är inte heller rätt, men gör på intet sätt saken bättre! Eller menar du att för att du som lärare behöver kvällsjobba så ska minsann barnen och ungdomarna plågas också? Hänger inte riktigt med på den logiken.
    Vi om våra barn och ungdomar, som lider nog som det är av olika stresssymtom.

    Vem sa curling? Är de antal timmar som schemaläggs i skolan för få för att lära ungdomarna det som ska läras, får det tas beslut om att förlänga skoldagen. Inte skyffla över problemet att hålla läroplanen som kvällsarbete för de stackars barnen och ungdomarna!
    Behövs det pluggas saker som inte behöver vara lärarledd lektionstid - fine! Då ska detta schemaläggas INOM de antal dagtids-timmar vi anser är skäligt för ett barn eller en ungdom att jobba om dagen.

    Själv jobbar jag 18 timmar om dagen i perioder. Men det är frivilligt, som frilansare, för att jag gillar det jag gör. En fast anställning ska inte förutsätta systematiskt kvällsarbete förutom en full arbetsdag.

    Och definitivt inte för våra barn!
    Ursäkta här min trippelpost, men min dator bestämde sig för att spöka.

    Jag är INTE lärare.....

    Det är klart att du inte hänger med på den logiken eftersom den dels inte blivit uttryckt från någon annan än dig,  och dels inte är logisk....

    Läxor och annat arbete utöver skoltid lär barn att ta ansvar för sitt egna liv och sina egna studier och förbereder de för delar av vuxenlivet som schemalagd skoltid inte kan ge. Det lär även barnen/ungdomarna att hitta teknik och strategier för att lära sig, hantera och uppfatta tid och tidsåtgång och arbete. Sen tycker jag absolut att många läxor lärare ger är ogenomtänkta och slentrianmässiga och inte ger så mycket vare sig i själva ämnet eller omkringlärandet och jag tycker absolut att det kan bli bättre på den fronten. Men att inte ge läxor är fel. Det skulle vara lika fel som att ta bort skollunchen och förbjuda medhavd mat och inte ge tillfälle till att gå att köpa mat heller.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    Alessia skrev 2015-04-28 17:56:48 följande:

    Det är valfritt om man vill göra läxor eller ej. I båda fallen får man ta konsekvenserna av sina val. När jag gick på gymnasiet tog läxorna i snitt 3 timmar - VARJE DAG. Det gällde att ibland plugga i förväg på helgerna.
    Mina barn har haft likartad tidsåtgång för läxor på gymnasiet. De går /har gått på naturvetenskapligt program. Dottern går  på IB dvs International Baccalaureate och lägger ner ännu mer tid på hemuppgifter. Ingen av har haft svårt att planera eller organisera och en hel del läxor har gjorts på skolbiblioteket på håltimmar eller direkt efter sista lektion särskilt sådana som kräver bakgrundsinformation. Språkläxor har i regel gjorts hemma.  de har haft tid till fritidsintressen och sportaktiviteter.
    Skolan är inte och ska inte vara ett vilohem för tonåringar. Din dotter verkar väldigt oförberedd på att jobba och du själv  mamma lilla, verkar vara av den curlande sorten som alltid hittar ursäkter för sitt barn.


    Jag tror att svensk skola, redan i högstadiet eller tidigare (som jag är mer aktuellt bekant med) behöver lära ut studietekniker. Rena kurser i studieteknik, korta, kanske. En del ungdomar som kommer till universitetet (som jag är mest aktuellt bekant med) är inte alls beredda på att behöva plugga på allvar och vet inte hur man gör det på ett effektivt sätt, och sitter sedan där med stress och ångest.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (333)

    Grejen är nog inte läxorna här utan skolan i sig själv.. alltså dagens läge så leker ju barn bort  år i grundskola, och pang bom kommer de in på gymnasiet och där blir det helt andra saker..där av blir det ju stressigt för det inte har de för kunskaper de behöver.


    Samma sker igen mellan gymnasiet och universitetet. det är så stora skillnader i hur texter är skrivna osv i mellan alla dessa tre..

    Sveriges skola är uråldrig och behöver sätta sig ner och ändra om. ta bort trä slöjd där du gör smör knivar och sätt in kurser i litteratur  analys och hur du lär dig studera och läsa texter.. 

    årskurs nio ska ju vara förberedande för gymnasiet..vilket det inte är för fem öre..gör om gör rätt..alla år i skolan ska för att få det att funka bäst flyta in i varandra. så på gymnasiet så ska texter och ämnen bli högre och mer förberedande för universitet och samma med grundskola och gymnasiet. speciellt nu när ALLA måste ha dessa utbildningar för att ha en liten chans om de få jobben vi har i Sverige.

  • badong
    Alessia skrev 2015-04-28 17:56:48 följande:

    Det är valfritt om man vill göra läxor eller ej. I båda fallen får man ta konsekvenserna av sina val. När jag gick på gymnasiet tog läxorna i snitt 3 timmar - VARJE DAG. Det gällde att ibland plugga i förväg på helgerna.
    Mina barn har haft likartad tidsåtgång för läxor på gymnasiet. De går /har gått på naturvetenskapligt program. Dottern går  på IB dvs International Baccalaureate och lägger ner ännu mer tid på hemuppgifter. Ingen av har haft svårt att planera eller organisera och en hel del läxor har gjorts på skolbiblioteket på håltimmar eller direkt efter sista lektion särskilt sådana som kräver bakgrundsinformation. Språkläxor har i regel gjorts hemma.  de har haft tid till fritidsintressen och sportaktiviteter.
    Skolan är inte och ska inte vara ett vilohem för tonåringar. Din dotter verkar väldigt oförberedd på att jobba och du själv  mamma lilla, verkar vara av den curlande sorten som alltid hittar ursäkter för sitt barn.


    Vem har sagt att skolan ska vara ett vilohem. Tvärtom, bör skola vara en plats där man lär sig och pluggar effektivt, medans kvällar i hemmet bör vara viloplats och vilotid.
  • badong
    Aniiee skrev 2015-04-28 18:04:15 följande:
    Ursäkta här min trippelpost, men min dator bestämde sig för att spöka.

    Jag är INTE lärare.....

    Det är klart att du inte hänger med på den logiken eftersom den dels inte blivit uttryckt från någon annan än dig,  och dels inte är logisk....

    Läxor och annat arbete utöver skoltid lär barn att ta ansvar för sitt egna liv och sina egna studier och förbereder de för delar av vuxenlivet som schemalagd skoltid inte kan ge. Det lär även barnen/ungdomarna att hitta teknik och strategier för att lära sig, hantera och uppfatta tid och tidsåtgång och arbete. Sen tycker jag absolut att många läxor lärare ger är ogenomtänkta och slentrianmässiga och inte ger så mycket vare sig i själva ämnet eller omkringlärandet och jag tycker absolut att det kan bli bättre på den fronten. Men att inte ge läxor är fel. Det skulle vara lika fel som att ta bort skollunchen och förbjuda medhavd mat och inte ge tillfälle till att gå att köpa mat heller.
    Läxor är lika självklart som ditt övertidsarbete hävdade du. Ditt påstående kan knappast tolkas som annat än att läxor rättfärdigas för att övertidsarbete för vuxna finns, i synnerhet ditt eget övertidsarbete. Detta är inte en logisk slutsats eftersom vuxna och barn inte är samma sak. Därav ditt felslut, dvs bristande logik.

    Det enda läxor lär barn, förutom en viss mängd kunskap, är att man inte ska förvänta sig ledighet eller att få vila efter en tuff arbetsdag.

    Världen med dom värderingarna vill jag varken själv leva i, eller att mitt barn ska växa upp i.

    Att hävda läxors självklarhet och jämföra den med skollunch är lika absurt som att propagera för internet-censur och jämföra censurens självklarhet med sömnbehov.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Mamma) skrev 2015-04-27 21:32:14 följande:

    Hej! Jag har en dotter som går gymnasiet och i en specifik kurs får hon läxa varje vecka. Min dotter är stressad och mår dåligt över skolan. Hon känner att hon inte hinner med alla uppgifter hon får, och speciellt inte i det specifika ämnet. Hemuppgifterna är obligatoriska uppgifter och måste alltså göras, för att klara av kursen och få betyg, men de får ingen lektionstid till flera av dessa uppgifter. Jag undrar hur mycket läxa som är okej inom skolvärlden. Är det acceptabelt att man varje vecka måste arbeta hemma för att klara av en kurs? 


    När jag gick i gymnasiet gick jag i skolan 8-17 eller 8-16 varje skoldag, med en timmes pendling enkel väg. Håltimmar hade vi inte heller.
    Jag hade inte ett enda lov, studiedag eller helg ledigt på hela gymnasiet....
  • badong
    Fjärilslarv skrev 2015-04-28 20:02:21 följande:
    När jag gick i gymnasiet gick jag i skolan 8-17 eller 8-16 varje skoldag, med en timmes pendling enkel väg. Håltimmar hade vi inte heller.
    Jag hade inte ett enda lov, studiedag eller helg ledigt på hela gymnasiet....
    Det var väl ingenting! När jag var ung, gick vi i skolan 23 timmar om dagen. Den 24 timmen skulle vi göra läxor. Sen fick vi sova på fritiden. Vi fick stryk med linjalen var tionde minut. Inga raster och som lunch fick vi gnaga på bänklocket.
    Dagens barn är bortskämda curlade slynglar! De ska lära sig jobba och hålla käft!
Svar på tråden Var går gränsen när det gäller läxor?