• Anonym (Empatisk)

    Är DU empatisk som människa?

    Oavsett vad det gäller för situation eller människor.

  • Svar på tråden Är DU empatisk som människa?
  • Mascaraklumpar

    Jag får ofta höra att jag är väldigt empatiskt, ibland till och med för empatisk. Jag är inte riktigt säker på om jag faktiskt är det eller om jag bara lyckas lura folk att jag är det. En blandning av båda, kanske.

  • Anonym (Empatisk)

    Vad är det för saker du tror de uppfattar som empatiska då?

  • Hadraniel

    Skulle nog säga att jag är empatisk gällande de flesta människors situation. Fast är nog lagd mer åt det logisk-empatiska hållet där jag kan sätta mig in i och förstå andra människors tankegångar och handlande medan min känslomässigt empatiska sidan är lite sämre.

    Har svårt att förstå hur och varför människor mår dåligt av vissa saker även om jag oftast kan förstå deras tankegångar om de berättar om dem, samt förstå att de mår som de gör även om jag har svårt att förstå hur man kan må dåligt över just de saker de gör ibland.

    Fast det är ju skillnad på att kunna sätta sig in i andra människors situation och att känna "sympati".

    Dessutom inser man ju att det bästa kanske inte är att hjälpa personer här och nu oavsett om man har empati och/eller känner sympati för dem. Lite det som blir felet gällande diskussioner om till exempel flyktingpolitiken ibland när det handlar om hjälp på plats gentemot hjälp här i Sverige. Att personer anser att det är mer effektivt att hjälpa folk på plats istället för här handlar ju sällan om att man saknar empati eller inte känner någon sympati för den hemska situation folk befinner sig i även här i Sverige.

  • Anonym (mug)

    Ja,är väldig empatisk och förstående människa som tyvärr känner hur folk mår,och det är fruktansvärt jobbigt när folk försöker förneka det jag känner.
     

  • Anonym (lupus)

    NEJ kan varken känna empati eller sympati.
    Bryr mig överhuvudtaget inte om andra människors känslor.

    Givetvis kan jag imitera detta för att nå ett mål eller genväg.

  • lövet2

    Ja, det verkar så. Tyvärr gör det i bland min omgivning ganska irriterad, då jag har svårt att fördöma människor även om "alla" är överens om att de förtjänar det.

Svar på tråden Är DU empatisk som människa?