• Anonym (Säga upp)

    Jag vill säga upp min chef

    Jag blev anställd på ett företag för 5 månader sedan. Jag är vanlig anställd och jobbar med arkivering och assisterar arbetarna med olika uppgifter.

    Jag har börjat tröttna på min chef som är så lat. Han skojar runt och känns väldigt slö. Vi andra jobbar väldigt hårt här på företaget och får det att flyta på. Jag har nu funderat och tänkt att jag ska säga upp min chef. Jag har för mig att det står i medarbetarlagen (MBL) att anställda får säga upp sin chef. Därför har jag rätt att göra det. Skäl för uppsägning är befogade. Har jag rätt att säga upp min chef? Jag anser inte honom lämpad för jobbet. Jag menar inte att jag ska ta över chefstitlar, någon annan kan gärna vara chef-men inte han! Han är lat och gör inte jobb.

  • Svar på tråden Jag vill säga upp min chef
  • Hummeldummel
    Anonym (Säga upp) skrev 2015-05-04 20:24:32 följande:
    Precis och då har jag som anställd rätt att säga upp personal också. Medbestämmande kallas det. Du skrev det själv
    Men du har missförstått MBL. Misstänker att du är rätt ung? Som sagt, hänvisa gärna till paragrafen du syftar på
  • NadiaMi

    När alla som jobbar på företaget jobbar hårt, är motiverade och jobbet funkar som det ska, så gör faktiskt chefen sitt jobb. 

    Det du borde göra är inte att försöka säga upp din chef, utan att sätta dig in i vad din chef faktiskt gör om dagarna. Boka in ett möte och ställ några frågor om du är oroad eller om det stör dig. 
    Du kan t.o.m blanda in facket om du inte vill ha mötet ensam. 

  • Aniiee
    Hummeldummel skrev 2015-05-04 20:24:55 följande:

    Vi vet vilken lag du menar, hänvisa gärna till den paragrafen du syftar på. MBL är en rätt omfattande lag.

    lagen.nu/1976:580


    Tack för länken! Tänk att det ska vara så svårt för vissa att se skillnad på "berätta vad lagen heter" och  "länka så jag kan läsa den".
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Säga upp)
    Aniiee skrev 2015-05-04 23:50:57 följande:

    Tack för länken! Tänk att det ska vara så svårt för vissa att se skillnad på "berätta vad lagen heter" och  "länka så jag kan läsa den".


    Tänk vad svårt det kan vara för vissa att på google skriva "MBL" för att få upp lagen. Snacka om.....nä skitsamma, pallar inte bli spärrad.
  • Anonym (Xander)
    Anonym (Säga upp) skrev 2015-05-05 09:04:13 följande:
    Tänk vad svårt det kan vara för vissa att på google skriva "MBL" för att få upp lagen. Snacka om.....nä skitsamma, pallar inte bli spärrad.
    VAR i den står det att du får säga upp chefen? (Eller tror du det från namnet?)
  • Anonym (Nja)

    På ett företag där jag jobbat tyckte inte den underställda personalen att chefen fungerade (detta var innan jag började). Det som de då gjorde var att fackförbunden vände sig högre upp i organisationen med ett gemensamt skrivet dokument där de påpekade varför chefen inte kunde vara kvar. Chefen förflyttades.

    Jag skulle verkligen rekommendera dig att ligga lågt. MBL ge inte dig befogenhet att säga upp någon, däremot kan man ju framföra klagomål som kan leda till uppsägning. Men för det första har du ingen aning om hur din chef sköter sitt jobb, vilka uppgifter han har o.s.v. Vet du till exempel att många fackförbund gör stor skillnad på om en tjänst är för en tjänsteman eller för en kollektivanställd. Jag tyckte sjölv det var rätt absurt, men på flera arbetsplatser jag jobbat har det varit väldigt noga med att chefer och tjänstemän inte FÅR gå in och göra vilka jobb som helst. Inte ens om det är kris får de i indußtrin rycka in och jobba vid maskinerna, istället är detta ett tecken på underbemanning och att företaget borde anställa. Det kan vara en orsak till att du anser att chefen inte jobbar.

    Andra förklaringar : chefen kanske intemår så bra, och har i samråd med sin chef bestämt att det är bra att han är kvar på jobbet men att han kanske sluppit en del arbetsuppgifter.

    Eller så kanske han försöker skapa en trivsam och avslappnad stämning, och anstränger sig hårt för att ge det intrycket när han möter er i personalen. Väl inne på sitt kontor jobbar han stenhårt, och tar även med sig jobb hem och sitter två timmar varje kväll...

    Går du högre upp i organisationen och tar upp dina klagomål, så måste du veta att han verkligen inte sköter sitt jobb. De uppgifterna som han är ålagd att sköta...

  • Aniiee
    Anonym (Säga upp) skrev 2015-05-05 09:04:13 följande:
    Tänk vad svårt det kan vara för vissa att på google skriva "MBL" för att få upp lagen. Snacka om.....nä skitsamma, pallar inte bli spärrad.
    Tänk, jag googlade faktiskt, men det kom inte upp något relevant alls.Obestämd
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Jennie med ie
    Anonym (Säga upp) skrev 2015-05-05 09:04:13 följande:
    Tänk vad svårt det kan vara för vissa att på google skriva "MBL" för att få upp lagen. Snacka om.....nä skitsamma, pallar inte bli spärrad.
    Kan du visa var det står att du kan säga upp din chef?

    Missförhållanden på arbetsplatsen som är av sådan art att de orsakar påtaglig störning av arbetet, ökar eller skapar ohälsa bland arbetstagarna o s v ska givetvis lyftas upp på sakligt sätt och via rätt kanaler. Medbestämmandelagen kan anropas när det skett faktiska överträdelser av den.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2015-05-05 12:39:28 följande:
    Kan du visa var det står att du kan säga upp din chef?

    Missförhållanden på arbetsplatsen som är av sådan art att de orsakar påtaglig störning av arbetet, ökar eller skapar ohälsa bland arbetstagarna o s v ska givetvis lyftas upp på sakligt sätt och via rätt kanaler. Medbestämmandelagen kan anropas när det skett faktiska överträdelser av den.
    Inte anropas. Åberopas. Telefonjäkel.
  • Hummeldummel

    Det är inte så konstigt att TS inte svarar vart i MBL man kan läsa om detta, då det faktiskt inte finns. Förutom det som Jennie skrev om..

Svar på tråden Jag vill säga upp min chef