• Malintbackstrom

    Data, mobil, ps4, internet, spel

    Har en 10 åring som helst spenderar all sin tid med spel eller telefonen. Jag tycker att det är så svårt. Var sätter man gränsen? Hur länge? Vilka spel?

    Men framför allt VARFÖR har ni satt dessa gränser? Jag vill ha motiverade svar.

  • Svar på tråden Data, mobil, ps4, internet, spel
  • Gladskit

    Jag kan inte säga att jag kollat fakta på detta så jag vet inte om det stämmer till 100%. Men Louise Hallin (känd från press och tv, barnmorska tror jag hon är och sen psykoterapeut på det) sa i nån pod jag lyssnade på nyligen att en timmes skärmtid är inte skadligt. Det inspirerar hjärnan och bidrar till kreativiteten. Men efter en timme avtar den effekten och istället börjar hjärnan bli överbelastad och kan inte ta in mer information.

    Sen sa hon en annan väldigt solklar sak, och det är att dina barn kommer att protestera när du vill ta bort deras iPad oavsett om de haft den 30 min, 60 min eller tre timmar. De kommer yla neeeeej dels för att de självklart inte vill sluta spela och också för att de själva inte har någon koll på hur länge de har spelat.

    Vi har gjort en modell för vår son (9 år) där han har 10 enheter i veckan att spela. Varje enhet är 30 min. Sen kan han välja att förbruka kanske 3 enheter på en gång eller så kan han sprida ut dem under veckan. Det ansvaret får han själv ta. Vi sätter dock en maxgräns på 1,5 timme så max 3 enheter per gång. Han kryssar själv på sin kalender som han har i sitt rum och detta respekterar han faktiskt.

    I min värld finns det tusen andra saker man kan göra som inte handlar om spel, tv eller paddor. Vanliga spel, kortspel, pysselböcker, rita, måla, pärla, looms, leka ute, spela fotboll ute, cykla en sväng, leka med lego,  åka kickbike, vara med oss när vi bakar och laga mat, läsa en bok osv osv.
    Det är skitjobbigt ibland att man hamnar i den situationen att det bara handlar om att hitta något som lockar mer än paddan. För det händer. Men då brukar det bli så till slut att han går ner i sitt rum och sen tar det fem minuter och sen är han mitt uppe i något. Barn behöver också tid till reflektion, ligga på sin säng och fundera utan massa input utifrån. Komma fram till egna slutsatser om saker och ting, få tänka en tanke till slut.

    Så vi är rätt hårda och det händer också ibland att hans klasskompisar tycker det är "tråkigt" hos oss för att man inte alltid får sätta sig och spela PS4 det första man gör. Men då får det vara så. Plockar jag fram Jakten på den försvunna diamanten och kör en första runda tillsammans med barnen så är problemet löst

  • Malintbackstrom
    Gladskit skrev 2015-05-05 08:34:23 följande:

    Jag kan inte säga att jag kollat fakta på detta så jag vet inte om det stämmer till 100%. Men Louise Hallin (känd från press och tv, barnmorska tror jag hon är och sen psykoterapeut på det) sa i nån pod jag lyssnade på nyligen att en timmes skärmtid är inte skadligt. Det inspirerar hjärnan och bidrar till kreativiteten. Men efter en timme avtar den effekten och istället börjar hjärnan bli överbelastad och kan inte ta in mer information.

    Sen sa hon en annan väldigt solklar sak, och det är att dina barn kommer att protestera när du vill ta bort deras iPad oavsett om de haft den 30 min, 60 min eller tre timmar. De kommer yla neeeeej dels för att de självklart inte vill sluta spela och också för att de själva inte har någon koll på hur länge de har spelat.

    Vi har gjort en modell för vår son (9 år) där han har 10 enheter i veckan att spela. Varje enhet är 30 min. Sen kan han välja att förbruka kanske 3 enheter på en gång eller så kan han sprida ut dem under veckan. Det ansvaret får han själv ta. Vi sätter dock en maxgräns på 1,5 timme så max 3 enheter per gång. Han kryssar själv på sin kalender som han har i sitt rum och detta respekterar han faktiskt.

    I min värld finns det tusen andra saker man kan göra som inte handlar om spel, tv eller paddor. Vanliga spel, kortspel, pysselböcker, rita, måla, pärla, looms, leka ute, spela fotboll ute, cykla en sväng, leka med lego,  åka kickbike, vara med oss när vi bakar och laga mat, läsa en bok osv osv.

    Det är skitjobbigt ibland att man hamnar i den situationen att det bara handlar om att hitta något som lockar mer än paddan. För det händer. Men då brukar det bli så till slut att han går ner i sitt rum och sen tar det fem minuter och sen är han mitt uppe i något. Barn behöver också tid till reflektion, ligga på sin säng och fundera utan massa input utifrån. Komma fram till egna slutsatser om saker och ting, få tänka en tanke till slut.

    Så vi är rätt hårda och det händer också ibland att hans klasskompisar tycker det är "tråkigt" hos oss för att man inte alltid får sätta sig och spela PS4 det första man gör. Men då får det vara så. Plockar jag fram Jakten på den försvunna diamanten och kör en första runda tillsammans med barnen så är problemet löst


    Tack för bra svar!!!

    Givetvis vill jag inte att han ska fastna framför paddan ps4 telefonen mm för länge.

    Jag vet dock att det är vanligt att 10 åringar "fastnar" i en aktivitet länge. Själv läste jag böcker, och om det är bättre att läsa massor Enid Blyton böcker timme ut och timme in än att bygga världar i minecraft tillsammans med vänner online, tycker jag är diskuterbart?!?

    Jag vet att för mycket skärmtid inte är bra, men är det bra att sitta med lego för länge? Eller läsa? Det diskuteras aldrig hur länge ett barn får hänga över en bok. Kanske försöker jag övertyga mig själv att det inte är så farligt... Det är ju hans glädje och det känns som att det förbjuds just för att det fanns inte när vi var små och vi lekte minsann med kottar. Ja du fattar?
  • Gladskit

    Jag fattar absolut!
    Jag var själv sån som kunde läsa tre Kitty-böcker på en dag om jag fick ligga ostörd. Men det enda som händer då är att du överbelastar ögonen av att läsa koncentrerat så länge.
    Det som paddor och tv-spel bidrar med är ju just flimret från skärmarna. När man själv var liten var det ren tur om det fanns ett 30-min tv-program som var intressant att se på, annars tittade vi sällan på tv. Och tv-spel hade vi inte.
    Så jag vill ändå tro att det är skillnad på 3h med en iPad och 3h läsa bok eller leka med lego.

  • En blå giraff

    Mina barn som är 3,5 och 7,5 har datordagar mån + ons + fre + lör. Övriga dagar är det ingen dator eller surfplatta alls. Då de har datordag styr jag inte hur mycket de sitter. Men vardagarna hinner de ändå inte med så mycket p.g.a. att vi kommer hem 16.15 och de ska lägga sig 19.30. Lördagen blir det ju lite andra aktiviteter också och det blir inte att de sitter hela dagen. 

    Jag motiverar det till barnen med att det inte är bra för kroppen och inte heller för fantasin att man bara sitter vid skärmar. Det är en hel del tjat och gnäll vissa dagar då de inte har datordag men jag stålsätter mig för jag tror inte det är farligt att ha tråkigt. Sedan blir min äldsta son sugen att göra annat på sina "icke-datordagar". Han vill följa med ut och cykla/gå, hjälpa till med maten m.m. Saker som han inte skulle göra om han fick sitta vid skärmar istället. Han leker också massor med lego och ritar på sina "icke-datordagar". I början var han väldigt arg då jag begränsade skärmtiden men nu säger han att han tycker det är skönt att han vet att det är skärmfritt vissa dagar. Jag tror man måste ta striden. Det är inte farligt om barnet blir argt eller har tråkigt ibland.

  • Majsan70

    Vi har inga gränser för sånt utan vi ser till att göra saker tillsammans istället och på tiden som blir över får dottern gärna sitta med dator, mobil, x-box eller vad som. 
    På sommaren minskar skärmtiden ännu mer för då tillbringar hon nästan hela det vakna och lediga tiden på dygnet utomhus. 

Svar på tråden Data, mobil, ps4, internet, spel