Inlägg från: Anonym (jodå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jodå)

    Att flytta utanför Uppsala

    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-09 21:55:45 följande:

    Jag är född och uppvuxen i Valsätra och Gottsunda och jag tyckte det var helt ok områden som barn. Tyvärr känner jag mig inte trygg i området längre, skulle aldrig bo där eftersom jag inte skulle känna mig trygg med att ta bussen eller cykeln hem sent på kvällen. Eller ens parkera en bit bort om man kommer hem sent. Samma gäller för Stenhagen, Gränby och i viss mån Sävja också i och för sig.


    Jag bor i Valsätra, och lugnare ställe får man leta efter. Det är omgivet av skog, åkrar och bondgårdar.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-10 14:15:51 följande:

    Och ett av Sveriges värsta getton... Dessutom är Gottsunda också omgivet av skog, åkrar och bondgårdar, det hindrar inte de småkriminella kidsen som bor där från att bränna bilar och kasta sten på bussar.

    Villaområdet Valsätra är bra, men lägenhetsdelen, Linrepevägen, Bandstolsvägen osv, inte särskilt kul... Hur många bilar brände de där förra året? 


    Du är medveten om att Valsätra inte enbart består av de områdena? Jag har ingen aning om hur många bilar, där jag bor bränns inga bilar.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-10 15:26:19 följande:

    Som jag sa, villaområdet i Valsätra är bra. Valsätras lägenhetsområde lider tyvärr av närheten till Gottsunda och beståndet av sunkiga hyreslägenheter. Jag bodde på både Linrepevägen och Bandstolsvägen som barn på 70-talet och då var de barnvänliga områden med små billiga lägenheter för unga familjer. Nu är lägenheterna slitna och alltför stor del andel av de som bor där är bråkstakar. Det bor forfarande mest hårt arbetande bra folk där så klart, men allt fler tillkommer som bara förstör vilket gör att de som kan flyttar.


    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-10 15:26:19 följande:

    Som jag sa, villaområdet i Valsätra är bra. Valsätras lägenhetsområde lider tyvärr av närheten till Gottsunda och beståndet av sunkiga hyreslägenheter. Jag bodde på både Linrepevägen och Bandstolsvägen som barn på 70-talet och då var de barnvänliga områden med små billiga lägenheter för unga familjer. Nu är lägenheterna slitna och alltför stor del andel av de som bor där är bråkstakar. Det bor forfarande mest hårt arbetande bra folk där så klart, men allt fler tillkommer som bara förstör vilket gör att de som kan flyttar.


    Valsätra består inte enbart an de områdena, och nej, inte heller bara hyreslägenheter. Jag bor i Valsätra, men bandstolsvägen ligger en bra bit bort. Här är det väldigt lugnt.
  • Anonym (jodå)
    Läskande skrev 2015-05-10 16:44:00 följande:

    Ja, det brändes många bilar i Valsätra förra året. De hade pistolhot i en kiosk där förra året.


    Som sagt, Valsätra är stort. Här bränns inga bilar.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-10 20:11:32 följande:

    Jag tror du förstår att när man pratar om problemen i Valsätra så handlar det om Linrepevägen, Bandstolsvägen och området däromkring. Så stort är inte Valsätra....


    Jodå, det är det. Valsätra innehåller fler områden, att rakt av säga att det är stökigt är fel.
  • Anonym (jodå)
    Läskande skrev 2015-05-10 20:52:40 följande:

    Självklart är ett område mer än ett par vägar. Men att bo 200 meter från där det händer hemska saker, tycker jag ändå skulle vara jobbigt.

    Jag har koll på vad som händer i "mitt" område även om det inte bränns bilar på just min gata.

    Glider från Ts ämne . Fick för mig att Ts ville bo lite lantligt .. Men det var kanske bara min personliga tolkning:)


    Eftersom det inte sker i min omgivning, jag märker inte av det alls, så nej, det är inte ett dugg jobbigt. Jag befinner mig nästan aldrig i de områdena heller. Valsätra är stort, och just där jag bor är det mer lantligt än de andra områdena.
    Vet du exakt vad som ingår i Valsätra? Det låter inte så.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-11 08:10:30 följande:

    Vårdsätravägen i norr, Hugo Alven i väster, Gottsunda Allé i söder och Dag Hammarsköld i väster. Där har du gränserna för Valsätra enligt kommunens stadsdelsindelning.


    Malma Backe ingår i Valsätra. Har du ens koll på vart det ligger?
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-11 10:06:22 följande:
    Eh...ja, jag vet var Malma Backe ligger. Men inte du tydligen... Malma Backe ligger söder om Vårdsätravägen och väster om Dag Hammarsköld, inom de gränser jag nämnde innan. Dvs inom de gränser för Valsätra som kommunen dragit upp i sin stadsdelsindelning. Men varför tjatar du? Det är väl bara att du själv säger var du tycker Valsätras gränser går om det nu är så viktigt för dig? Men faktum kvarstår, delar av Valsätra är riktigt dåliga.
    Precis, Malma Backe ligger i Valsätra, som jag skrev. Men du har tydligen aldrig varit där, om du tror att det är stökigt.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (VV) skrev 2015-05-11 22:23:53 följande:

    Valsätra är bara ett finare namn för Gottsunda. Ja, jag är Uppsalabo, så jag vet. Skulle aldrig bo i Valsätra. Kanske Norby, men i så fall åt andra hållet.

    Även om du som bor i Valsätra tycker som du gör så får du köpa att andra inte gör det. Så enkelt är det med det.


    Tydligen vet du inte alls, eftersom du påstår något sådant. Du vet heller troligen inte var Malma Backe ligger.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2015-05-12 12:58:59 följande:
    Jisses, du är som en hund med ett ben. Bara acceptera att vissa delar av Valsätra har ett välförtjänt dåligt rykte. Det må vara hur fint och lantligt borta i ditt kära Malma Backe men närliggande områden, som Bandstolsvägen, som ligger bara en kilometer bort, är ett skidområde där ingen vill bo.
    Och det märker man inte i Malma Backe alls. Så att säga att hela Valsätra är ett dåligt område är totalt galet.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (VV) skrev 2015-05-12 19:58:37 följande:

    Vad


    Korkad? Jag är uppsalabo så jag vet allt om stan. Malma Backe är skittrist. Fula, gråpissiga höghus med gula plankor till radhus. Jag minns när området byggdes i början av nittiotalet. Morsan ville flytta dit. Vi andra sade nej.

    Du är säkert inflyttad Alunda-bonde som ser allt med romantisk blick, men vi andra vet att Valsätra ligger alldeles för nära Brottsunda.
    Ha, då vet jag att du inte varit här. Jag har bott på Malma Backe i flera år, och det är lugnt.

    Du har säkert inte rört dig från din lilla säkra område på väldigt länge.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (VV) skrev 2015-05-12 20:00:57 följande:
    Hen vill bara försvara sitt ghetto. Hen drömmer om att flytta till nybygget i Rosendahl, men hen har inte råd.

    Hen tror att hen är den enda som känner till Uppsala eftersom alla andra har fel. Därför ifrågasätter hen om någon av oss bor i staden.
    Nej, jag vill inte flytta till Rosendal. Borde inte du anse att Rosendal är ett dåligt område också? Det ligger så pass nära Malma Backe att du borde anse att det är Gottsunda.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (VV) skrev 2015-05-14 19:58:56 följande:

    Jag sade inget om att det inte var lugnt. Jag sade att det är fult som stryk. Läs.

    Jag kör förbi varje dag så jag ser de förbaskat tråkiga husen dagligen. Betydligt trevligare utsikt tvärs över vägen.


    Du tycker att de husen ser trevligare ut? Eller är det vägen de är förtjust i?

    Troligen ser du inte mycket av Malma Backe från vägen, det står träd i vägen.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (VV) skrev 2015-05-14 22:11:18 följande:

    Du är ju skitrolig ju! Du bidrar till att vi skrattar ihjäl oss här. Jag ska visa inläggen för min vän här ikväll som arbetar på kommunen! Träd i all ära, men tror du de täcker de grådassiga höghusen? Eller att garagelängorna gör det?

    MB är fult. Så kul att du går igång på en åsikt! Hahahaa!


    Sen finns det inga höghus här heller. Husen är inte gråa.

    Men det är väl bra att ni skrattar ihjäl er. Ni verkar ha ett ganska tråkigt liv.

    Om du kör förbi här varje dag, vart bor du då?
  • Anonym (jodå)
    Anonym (VV) skrev 2015-05-15 23:06:28 följande:
    Du är ju verkligen dum du. Du vet ju inte var du bor själv.

    Ingen idé att jag berättar för du har ju ingen koll i alla fall. Jag bor pt sydväst. Kanske ska kolla kartan med en kompass innan du börjar gissa...
    Jag vet precis var jag bor. Husen är varken vita, eller höghus. Jag har heller ingen aning om varför du kör förbi här varje dag, kanske för skojs skull? Du har inget annat att göra?
  • Anonym (jodå)
    Anonym (VV) skrev 2015-05-17 15:28:30 följande:

    Sluta nu. För din egen skull. Du vet ju uppenbarligen inte var MB ligger...

    Sherlock: jag kör förbi till jobbet. Längs Valsätravägen. Men du vet ju inte var vägen går heller...

    Det är inte lika kul att retas med någon som inte lirar på samma kunskapsnivå vad gäller stadsdelar...


    Jag bor på Malma Backe, och det är inga höghus här. Bara för att det är lägenheter betyder inte det att lägenheterna befinner sig i ett höghus. Husen är heller inte gråa.
  • Anonym (jodå)
    Läskande skrev 2015-05-17 22:27:46 följande:

    Malma Backe. Uppsalahems lägenheter är terrakotta i färgen. 2 våningshus. Sedan finns det högre hus innanför också :)


    Jag vet vilka hus det är du tänker på, och det ingår inte i Malma Backe. Malma Backe är enbart delen med vita flerfamiljshus och radhus.
    Och nej, fyra våningar är inte höghus.
  • Anonym (jodå)
    Anonym (VV) skrev 2015-05-18 22:43:28 följande:

    Du ser. Exakt det tråkiga området är det. Fult är det i alla fall. Over and out.


    Nu tycker jag inte att detta området är tråkigt. Det är trevligt, lagom långt till allt, och väldigt lugnt. Det var ju det du klagade på, att Valsätra var så stökigt.
Svar på tråden Att flytta utanför Uppsala