Inlägg från: Anonym (word) |Visa alla inlägg
  • Anonym (word)

    Planera akut kejsarsnitt?

    Knäck skrev 2015-05-10 15:59:05 följande:

    Hej och tack för svar. Förstår att det verkar lite konstigt men tycker jag fick bra svar nu! Man kan väl se det som en jämförelse mellan att föda med snittlöfte alltså avbryta när man vill (och op-sal är redo) och planerat snitt. Om man ändå intefrån början "tänker" fullfölja förlossningen så är det uppenbarligen bättre med planerat snitt.

    Hört argument vid akuta snitt att det är så bra för barnet att få känna värkarbete först. Men det är kanske mest för att trösta den som kämpat länge och sen tvingats snittas.


    Ursäkta väckningen av en relativt gammal tråd men tänkte precis starta en liknande när jag såg att frågan redan ställts.

    Har läst på om risker vid både förlossningssätt och kom också till slutsatsen att ett planerat akut snitt (...) är att föredra baserat på de risker som framhålls.

    Förstår att man inte blir prioriterad på op om det går "bra" men vad innebär snittkontrakt? Man får avbryta för snitt om man inte klarar av förlossningen, förutsatt att det finns plats på op? Det känns väldigt osäkert och långt ifrån ett löfte om snitt, men vet som sagt inte vad kontraktet innebär.

    Jag kommer inte att genomgå en vaginal förlossning och funderar på sätt att göra förlossningen så bra som möjligt för mig och barnet. Tolkade det precis som TS att barnet mår bättre av att förlossningen har startat (spontant), än att det överraskas i magen "för tidigt".
  • Anonym (word)

    Ringde till barnmorskemottagningen idag och bm jag pratade med framhöll att det inte skulle vara några problem att föda med snitt när förlossningen väl börjat. Det är riktigt jobbigt med inkonsekvent information och man vet inte riktigt vad man skall tro. Har tyvärr inte ett stort förtroende till vården eller personalens kompetens. =/

    Hon framhöll även att man måste bli gravid och genomgå förlossning om man vill ha (biologiska) barn. Jo, det förstår och är jag väl medveten om men det betyder ju inte att jag "trivs" med resan dit även om jag vill ha ett barn. För att den resan skall vara hanterbar behöver jag hjälp men det verkade väldigt svårt att få innan man blivit gravid. Tvekar till att fortsätta försöka innan jag får någon hjälp med att bearbeta och hantera en kommande graviditet och förlossning.

  • Anonym (word)
    Belair79 skrev 2015-12-09 18:58:06 följande:

    Hur tänker du när du menar att du fått inkonsekvent information?


    Jag tänker att det låter väldigt olika beroende på vem man frågar. Vissa läkare säger att snitt är väldigt säkert, andra att riskerna är jättestora. Här menar man att det inte alls är att rekommendera (?) att snitta så att säga planerat efter förlossningsstart medan barnmorskan jag ringde sa att det inte alls var några problem. Olika bud gäller och rena felaktigheter sprids på forum titt som tätt, det är svårt att veta vilka källor man kan lita på. Inget ovanligt problem alltså men väldigt olyckligt i den specifika situationen där klarhet och trygghet känns särskilt viktigt för möjligheten att fatta ett välgrundat beslut.

    Vidare tycks dina chanser att få snitt beviljat eller inte vara ett regelrätt lotteri. Det verkar bero på helt var du bor och vem du träffar. Om man nu är så säker på riskerna med snitt etc, varför skiljer det då så extremt mellan läkare? Fattar ju att de är individer men det bör väl finnas någon slags professionell koncensus? Har läst Socialstyrelsens rapport men det verkar dock inte vara alla läkare som tar den i beaktande när man beslutar om snitt. Kort sagt inkonsekvent. Vilket i sin tur breder på otryggheten.
  • Anonym (word)
    Kasperina skrev 2015-12-10 18:44:34 följande:

    Jag gick nästan igenom hela förlossningen med andra barnet, inklusive manuell öppning (japp det gjorde så ont som det låter) och 3x15 min krystningar utan krystvärkar innan läkaren konstaterade att det inte skulle gå och bokade in mig på akutsnitt. 

    Jag hade BRUTALT ont i en dryg vecka, så pass att de trodde att jag fått inflammation i livmodern och la in mig för observation. Sen kom de på att jag först hade mörbultats både inuti och utanpå och sedan skurits upp och att det kanske var naturligt att jag hade så ont

    Jag skulle mad andra ord inte rekommendera att vänta tills förlossningen startar och sedan begära snitt  


    Förlåt min naivitet men skulle det vara så att säga "mildare" om man åkte in direkt när värkarna börjar än om man nått krystfasen innan man snittas? Eller blir man mörbultad från start så att säga? Ett av de värsta utfallen vore ju en långdragen förlossning som slutar i urakut snitt. =/
  • Anonym (word)
    Anonym (op) skrev 2015-12-10 07:39:22 följande:

    Klart att det går att snitta, det finns ju en operationsavdelning! Däremot är det inte lika medicinskt säkert som att göra det efter värkdebut, och logistiken på sjukhuset måste ju funka. Snitten konkurrerar sällan med brutna ben, men däremot med andra gynekologiska operationer. För eller senare blir den som ska snittas opererad. Men som patient skulle jag tycka det medicinska är allra viktigast.  


    Jo det förstår jag. Däremot uppfattade jag det som att barnmorskan inte såg några som helst problem med att snitta efter värkstart, alltså att det tom skulle kunna vara bättre än planerat snitt. På dig låter det inte som att det är så. Således får man lite olika bud. Har dock bett om att få prata med någon med obstetrisk expertis så hoppas få lite klarhet.
  • Anonym (word)
    SupersurasunkSara skrev 2015-12-10 08:24:36 följande:

    Nu har jag inte läst om av vilken orsak man plötsligt inte skulle klara av att föda vaginalt om man ändå påbörjat det, men kanske kan man få hjälp redan innan om det är psykiskt? Eller tänker ni att det rent fysiskt inte skulle gå vägen?


    Min tanke, efter att ha läst Socialdtyrelsens rapport om kejsarsnitt på moderns indikation, är att det ev skulle vara bättre att snitta efter värkstart, då barnet isf skulle vara mer redo att komma ut. Men det beror ju såklart på en rad andra faktorer, vilka jag försöker få reda på. =)
  • Anonym (word)
    pigglet skrev 2015-12-10 20:27:13 följande:

    Jag har faktiskt frågat samma sak. Visste att jag ville ha snitt, men undrade om det inte skulle vara bättre att värkarbetet började innan. Det var ju några år sedan, men var i alla fall inte aktuellt då här i Skellefteå.

    Orsaken kan iofs vara rent ekonomisk och praktisk också. Planerade snitt läggs under vardagar dagtid. Betydligt billigare än akuta snitt som kan bli när som helst under dygnet och veckan, med både lägre bemanning och högre löner.


    Inte bara jag och TS som tänker så "flummigt" då. =)

    Det är ju sant men är verkligen nyfiken på hur snittkontrakt isf fungerar och vad som skulle vara skillnad på det och att i förväg bestämma att man skall snittas efter värkstart. Får en obehaglig känsla av att snittkontrakt utlovas för att man rent krasst skall kunna lura/tvinga ngn att föda vaginalt med hänvisning till att det inte finns tid eller personal... =/ Det är ju säkert inte så jämt, eller kanske ens ngn gång, men får den känslan. Är dock ganska paranoid vad gäller "vården".
  • Anonym (word)
    Anonym (op) skrev 2015-12-11 17:09:07 följande:

    Ingen luras till vaginal födsel. Det är ju ett faktum att vag födsel är bäst vid okomplicerad graviditet, och att vård ska ges till den som har bäst medicinskt behov. Och sjuka på operation kommer att gå före den som inte har medicinska skäl. På mitt sjukhus beviljas alla planerat snitt om man vägrar vaginal födsel. 


    Det jag avser med "lura" är att om det nu är självklart att få snitt om man vägrar vaginal förlossning, bör man rimligtvis få ett planerat snitt och inte snittkontrakt då detta sällan (?) kan uppfyllas. Det verkar som att mitt landsting inte är så pigga på snitt så i värsta fall får jag söka mig utanför länet men kommer nog inte acceptera snittkontrakt om det är som du säger. Då låter planerat snitt bäst trots allt. Men är fortfarande intresserad av att veta om det är bättre med snitt efter värkstart, förutsatt att det kan ske lika smidigt och "planerat" som ett planerat snitt.
Svar på tråden Planera akut kejsarsnitt?