Anonym (YES) skrev 2015-05-08 07:15:34 följande:
Min poäng är att jag tror att det handlar om gener och hur utvecklad hjärnan är i en viss ålder. Det är ju ingen idé att försöka lära ett barn matte eller att läsa när inte hjärnan "förstår". Tror man överdriver förskolans pedagogik faktiskt. Jag tror inte Sverige får bättre elever i skolan för att man räknar stegen in till toan när barnen är 3 år.
Jag tror inte det överdrivs, ett bra dagis få barnen att utvecklas och framför allt med sådant som man inte kan träna hemma på.
Inte heller är jag säker på att just lära sig räkna och skriva är något man ska fokusera på, men tänket, att tidigt träna barn tänka analytiskt tror jag ger väldigt stor skillnad i förlängningen, att träna på att samarbeta, att visa hänsyn, att sitta tyst när fröken berättar något är viktigt.
Min grabb har gått på flera skolor (tyvärr pga flyttar i jakt efter arbete).
Den klassen som var sämst (men väldigt snälla och rara lärare) var en klass där nästan ingen hade gått på dagis. Den klassen som fungerat bäst, var den klassen där de flesta hade gått på dagis. Det var inte bara kunskapsmässigt, utan barnen i klassen (svenska elever, landsbygd-miljö) med få dagisbarn, hade svårt att sitta stilla och lyssna etc