• Anonym (GK)

    Ensamstånde och sjukskrivna/fattiga

    Finns det fler ensamstående föräldrar som är långtidsjuskrivna el långtidsarbetslösa och har mkt liten el ingen inkomst?
    Önskar diskutera och prata med dom som förstår hur det är att ha barn som växer upp på existensminimum i dagens Sverige, där dom flesta andra har en helt annan standard och skillnaden blir så tydlig.  

  • Svar på tråden Ensamstånde och sjukskrivna/fattiga
  • Anonym (GK)
    Anonym (gamling) skrev 2015-05-19 01:05:50 följande:

    Vänta bara tills ni blir pensionärer!
    Jag har jobbat hela mitt liv sen jag slutade skolan, och min pension efter skatt är 8.300:- Det blir man inte fet på. Så är det att vara kvinna och ha jobbat i ett tungt och dåligt betalt kvinnoyrke.
    Bo och äta måste man, och så mycket mera räcker inte pensionen till. Ska man ha nåt "nytt" i klädväg så är det second hand som gäller. Och varenda krona jag kan spara går till julklappar och födelsedagspresenter till mina sex barnbarn.
    Även när man blivit gammal kan man önska sig lite guldkant på tillvaron, som t ex ett restaurangbesök eller någon liten resa, men det är bara att glömma.


    Ja det är verkligen illa! Otroligt låg nivå på pensionen. Jag ska få förtidspension förmodligen snart sjukersättning och kommer då är lägsta nivån som jag kommer få för 100 % pension drygt 6000 kr efter skatt! Helt sjukt att nivåerna är så låga
  • kioskvältare
    Anonym (gamling) skrev 2015-05-19 01:05:50 följande:

    Vänta bara tills ni blir pensionärer!
    Jag har jobbat hela mitt liv sen jag slutade skolan, och min pension efter skatt är 8.300:- Det blir man inte fet på. Så är det att vara kvinna och ha jobbat i ett tungt och dåligt betalt kvinnoyrke.
    Bo och äta måste man, och så mycket mera räcker inte pensionen till. Ska man ha nåt "nytt" i klädväg så är det second hand som gäller. Och varenda krona jag kan spara går till julklappar och födelsedagspresenter till mina sex barnbarn.
    Även när man blivit gammal kan man önska sig lite guldkant på tillvaron, som t ex ett restaurangbesök eller någon liten resa, men det är bara att glömma.


    Anonym (GK) skrev 2015-05-19 18:12:53 följande:
    Ja det är verkligen illa! Otroligt låg nivå på pensionen. Jag ska få förtidspension förmodligen snart sjukersättning och kommer då är lägsta nivån som jag kommer få för 100 % pension drygt 6000 kr efter skatt! Helt sjukt att nivåerna är så låga
    Båda ni två får väl även bostadstillägg?

  • kioskvältare
    Anonym (fattig) skrev 2015-05-18 21:12:14 följande:

    Är långtidssjukskriven och inget arbete att gå tillbaka till. Är 100% ensamstående och vi lever på mindre än hälften av existensminimum.

    Det är svårt att vara fattig men inte alls så svårt som jag innan föreställt mig det. Eller det är svårt på ett annat sätt än vad jag tidigare trott. Det svåraste är inte att få pengarna att räcka till (även om det är rätt tufft) utan det som är mest knäckande är osäkerheten och oron. Att inte veta varifrån/om pengarna kommer nästa månad, var man ska bo om ett halvår, hur länge sjukdomen/fattigdomen kommer att pågå.

    Men inställningen är viktig. Utan rätt mental attityd går man under. Med rätt mental inställning klarar man av att leva på luft och vatten och se det underbara och fina i de små tingen.

    Jag har inte alltid levt så här. Och kunde aldrig i mina vildaste fantasier tänka mig att välfärdssystemet är så nedmonterat som det är och att det i princip saknas ett socialt skyddsnät nuförtiden.


    Varvör lever du på hälften av existensminimum? Dt finns ju försörjningsstöd. Är du sjukskriven borde det inte vara några problem att få?
  • Anonym (gamling)
    kioskvältare skrev 2015-05-19 18:58:17 följande:
    Anonym (GK) skrev 2015-05-19 18:12:53 följande:
    Ja det är verkligen illa! Otroligt låg nivå på pensionen. Jag ska få förtidspension förmodligen snart sjukersättning och kommer då är lägsta nivån som jag kommer få för 100 % pension drygt 6000 kr efter skatt! Helt sjukt att nivåerna är så låga
    Båda ni två får väl även bostadstillägg?

    Nej jag får inget bostadstillägg p g a att jag äger en liten sommarstuga som är mitt andningshål. Om jag säljer den och lever upp pengarna så kan jag få bostadstillägg sedan. Så för att kunna behålla den, som betyder så oerhört mycket, så får jag snåla in på allt annat.
  • kioskvältare
    Anonym (gamling) skrev 2015-05-20 01:55:44 följande:
    Nej jag får inget bostadstillägg p g a att jag äger en liten sommarstuga som är mitt andningshål. Om jag säljer den och lever upp pengarna så kan jag få bostadstillägg sedan. Så för att kunna behålla den, som betyder så oerhört mycket, så får jag snåla in på allt annat.
    Det förstår jag verkligen att du vill ha ditt andningshål. Jag tycker dock att det då är fel av dig att skriva att du har så låg pension och måste prioritera bort klädköp osv. Detta är ju ett val du gjort själv att behöva snåla in på saker och du kunde haft det ganska så mycket bättre om du valt att inte ha din stuga.

    Det blir ju galet att tycka att man är fattig när man har en tillgång värd betydande summor. 
  • Alexi
    Anonym (gamling) skrev 2015-05-20 01:55:44 följande:

    Nej jag får inget bostadstillägg p g a att jag äger en liten sommarstuga som är mitt andningshål. Om jag säljer den och lever upp pengarna så kan jag få bostadstillägg sedan. Så för att kunna behålla den, som betyder så oerhört mycket, så får jag snåla in på allt annat.


    Har du verkligen sökt bostadstillägg och fått avslag? Eller tror du bara att du inte har rätt till det?
  • Anonym (GK)

    Nej jag har inte fått sjukpension ännu så har inte sökt bostadstillägg ännu men det är fortfarande en liten inkomst det handlar om.
    Lägstanivån pension är orimligt låg.

  • Alexi

    Jo men fullt bostadstillägg är på nästan 5000 kr så det måste man räkna med innan man jämför ekonomi.

  • Anonym (x)

    Fast alla får inte fullt bostadstillägg, det halveras direkt om du bor med någon. Minns dock inte in det minskas ännu mera beroende på sambos/äkta hälftens inkomster. Och kalla en inkomst på 8900 före skatt plus ett maximalt bostadstillägg på dryga 5000 som en bra inkomst är ett hån. Att bli sjuk är inget någon kan rå för, att få sjukersättning är ett litet helvete numera och att då sen dessutom behöva leva på på extremt lite pengar är inte rättvist. Vård, mediciner och andra eventuella hjälpmedel är inte billigt någonstans. 

  • Anonym (Hönan)
    Anonym (fattig) skrev 2015-05-18 21:12:14 följande:

    Är långtidssjukskriven och inget arbete att gå tillbaka till. Är 100% ensamstående och vi lever på mindre än hälften av existensminimum.

    Det är svårt att vara fattig men inte alls så svårt som jag innan föreställt mig det. Eller det är svårt på ett annat sätt än vad jag tidigare trott. Det svåraste är inte att få pengarna att räcka till (även om det är rätt tufft) utan det som är mest knäckande är osäkerheten och oron. Att inte veta varifrån/om pengarna kommer nästa månad, var man ska bo om ett halvår, hur länge sjukdomen/fattigdomen kommer att pågå.

    Men inställningen är viktig. Utan rätt mental attityd går man under. Med rätt mental inställning klarar man av att leva på luft och vatten och se det underbara och fina i de små tingen.

    Jag har inte alltid levt så här. Och kunde aldrig i mina vildaste fantasier tänka mig att välfärdssystemet är så nedmonterat som det är och att det i princip saknas ett socialt skyddsnät nuförtiden.


    Vad hände. På vilket sett svek samhället. Tycker sådant är mycket intressant. Vill verkligen jobba för ett bättre skyddsnät så det vore spännande att få din historia.
  • Anonym (GK)

    Om man redan har fullt bostadsbidrag så får man inte så mkt bostadstillägg även om man kan få det också. Som sagt det är fortfarande inte så mkt pengar.

    Ang fonder så är min erfarenhet av att sökt i flera år att det är kyrkans fonder som man har störst chans att få för att köpa till sitt barn el göra med sitt barn. Skulle jag tipsa någon så är det att lägga sitt krut där och se till ansöka varje år.

  • Anonym (GK)
    Alexi skrev 2015-05-20 19:47:34 följande:
    Har du verkligen sökt bostadstillägg och fått avslag? Eller tror du bara att du inte har rätt till det?
    Är du själv ensamstående och har dålig ekonomi?
    Det var lite det jag ville få till i denna tråd...
  • Anonym (1+1)

    Jag är ensamstående med ett barn och lever under existensminimum.
    Detta då min hyra är högre än normen för två personer.
    Blev sjuk för två år sedan och eftersom jag studerade då fick jag gå upp till soc,
    Har sökt jobb sedan dess utan någon framgång.
    Det är jävligt tufft ibland. Men man vänjer sig som tur är, mitt barn får vad jag kan ge och jag tar av mina matpengar t.ex om så krävs.
    Som tur är har h*n farföräldrar som hjälper med kläder osv ibland.
    Jag är mest tacksam att vi har tak över huvudet och att vi får hjälp.

  • Alexi
    Anonym (GK) skrev 2015-05-23 22:40:17 följande:

    Är du själv ensamstående och har dålig ekonomi?

    Det var lite det jag ville få till i denna tråd...


    Nej inte det minsta men jag har genom jobbet viss insikt i bla bostadstillägg och vet att det finns många som inte vet vad de har rätt till. Bland annat söker många inte bostadstillägg för att de tror att man inte får det om man äger fast egendom osv.

    Så jag vill bara hjälpa till.
  • Anonym (Maria)

    "Mamma, kaaan vi inte åk till nya Bamses värld. Snäällaa. . . . . Alla mina kompisar har varit och pratar om det". . .

    Det här är vad jag får höra nu, men jag har inte råd. Jag vet att alla andra varit där, men jag vet inte hur jag ska få råd att lägga 800:- på en dag på djurparken. Det är sånt här som är så tråkigt.

    Jag skrev till chefen och anmälde mig som vikarie i hopp om att få ett personalkort, men jag fick det vanliga svaret "vi hör av oss".

  • Anonym (GK)
    Anonym (Maria) skrev 2015-05-24 07:50:45 följande:

    "Mamma, kaaan vi inte åk till nya Bamses värld. Snäällaa. . . . . Alla mina kompisar har varit och pratar om det". . .

    Det här är vad jag får höra nu, men jag har inte råd. Jag vet att alla andra varit där, men jag vet inte hur jag ska få råd att lägga 800:- på en dag på djurparken. Det är sånt här som är så tråkigt.

    Jag skrev till chefen och anmälde mig som vikarie i hopp om att få ett personalkort, men jag fick det vanliga svaret "vi hör av oss".


    Tufft!
    Har man tur kan man få fondbidrag till sånt här. Men som sagt min erfarenhet av all tid man lagt för att söka är att det är bara är kyrkan som är värt ansöka hos.

    Det är ju så mkt som gör det svårt pga att medelklass i Sverige numera har dyra vanor. När vi var små för 30 år sen så åt man aldrig på mac Donalds o gjorde saker som kostade för att umgås. El ialf inte i samma utsträckning
  • Anonym (Norrpan)
    Anonym (Maria) skrev 2015-05-24 07:50:45 följande:

    "Mamma, kaaan vi inte åk till nya Bamses värld. Snäällaa. . . . . Alla mina kompisar har varit och pratar om det". . .

    Det här är vad jag får höra nu, men jag har inte råd. Jag vet att alla andra varit där, men jag vet inte hur jag ska få råd att lägga 800:- på en dag på djurparken. Det är sånt här som är så tråkigt.

    Jag skrev till chefen och anmälde mig som vikarie i hopp om att få ett personalkort, men jag fick det vanliga svaret "vi hör av oss".


    Ja det är hutlöst dyrt! Jag har aldrig själv åkt dit med mitt barn eftersom jag tycker det är så dyrt, skulle inte ens betala så mycket för att gå in även om jag sket pengar, i ren protest. Bor du nära eller? Min dotter har vart där med skolan som klassresa så det tackar vi för och sen var vi där några ggr när hon var mindre då vi blev bjudna.
    Har du ICA-kort? Verkar som att de har nåt erbjudande nu, 598 kr för en vuxen plus ett barn. Lite billigare i alla fall. Har också för mig att om man prenumererar på NT kan man få köpa ett årskort väldigt billigt. Jag betalade 700kr tur o retur Liseberg, en vuxen+barn med inträde och bussresa för några år sedan och hade med matsäck. Wärnelius buss tror jag de hette, de har andra utflyktsmål också.
    Annars finns det ju massor annat att göra som inte kostar lika mycket, små barn är ofta ganska tacksamma och allt behöver inte kosta pengar, det är helt sjukt om det ska behöva göra det!
  • Anonym (kolla)
    Anonym (Maria) skrev 2015-05-24 07:50:45 följande:

    "Mamma, kaaan vi inte åk till nya Bamses värld. Snäällaa. . . . . Alla mina kompisar har varit och pratar om det". . .

    Det här är vad jag får höra nu, men jag har inte råd. Jag vet att alla andra varit där, men jag vet inte hur jag ska få råd att lägga 800:- på en dag på djurparken. Det är sånt här som är så tråkigt.

    Jag skrev till chefen och anmälde mig som vikarie i hopp om att få ett personalkort, men jag fick det vanliga svaret "vi hör av oss".


    fast det finns ju familjer med 2heltidsarbetande som inte har råd /vill lägga 800kr på EN dag på en djurpark,så det tycker jag inte du ska skämmas för.
    bara för att man har två heltidsinkomster betyder inte det att man har massa pengar över...man kan ha höga utgifter istället,bil,hus,osv...
Svar på tråden Ensamstånde och sjukskrivna/fattiga