• Norskskogkatt

    Nu är vi där. TREÅRSTROTS

    För en vecka sedan byttes min stora pojk (snart tre år) mot ett litet ilsket monster.

    jag pratar om treårs trotsen. Och jag börjar bli oförmögen att hantera det.

    Han slåss, bits, sparkas, skriker, kastar, bankar, låter inte lillebror sova. Låter inte katterna äta. Vid minsta lilla motgång bryter han totalt ihop Och då får jag allt detta. Har verkligen försökt att följa alla gosa tips o råd som finns att få både på nätet o hos bvc. Men det hjälper inte. Än mindre när sambon väljer alla strider genom att låta han få som han vill . Och då blir det att mamma är dum som säger nej och säger ifrån. Har tagit detta med sambon men det är som att prata för döva öron.

    Vad har ni för tips o råd som inte reda finns?

    Hur löste ni situationen ? Jag börjar bli så otroligt förtvivlad då situationen inte är hållbar. All min energi går åt att vara en bra mamma, försöka hålla skenet uppe o möta mina barn så som dem kräver. Men så fort jag får fem minuter själv så bryter jag ihop. Gråter av utmattning, tömd på energi och ork, gråter för att jag känner mig som en satkärring som bara skäller på mina barn. ????

  • Svar på tråden Nu är vi där. TREÅRSTROTS
  • Rumpelstiltskins

    I feel you. Vi har också en treåring här hemma och ibland vill jag slita av mig håret.

    Vet inte om mina råd är till någon hjälp direkt men ni måste vara konsekventa annars är han smart nog att spela ut er mot varandra, de må bara vara tre år men ack så smarta. 

    Välj sedan era strider, tjafsa inte om sånt som kanske egentligen inte är så märkvärdigt. 

    Vår treåring hade i princip slutat med napp på nätterna, nu helt plötsligt ska han ha den dygnet runt för det har han bestämt. Jag tar den ifrån honom och sedan får han skrika och gnälla bästa han vill. Jobbigt? Ja, mina öron blöder och ibland vill jag stoppa ned honom i toaletten och spola Solig

    Han har också alltid svar på tal och det kan bli vilda konversationer som låter som den här som kom häromdagen:

    Sonen: Jag ska laga mat.
    Jag: Det får du inte, du är för liten.
    Sonen: Jag SKA laga mat.
    Jag: Nej, du är för liten.

    (någon timma går)

    Jag: Jag har ju sagt att du ska säga till när du måste bajsa, du ska bajsa på toaletten.
    Barnet: Nej, jag ska bajsa i blöjan.
    Jag: Nej, du är en stor kille nu, då bajsar man på toaletten.
    Barnet: DU SA ATT JAG VAR LITEN OCH INTE FICK LAGA MAT.

    Och så blir han illröd i ansiktet och skriker som om jag höll på att beröva honom livet. Ibland går han även upp i brygga a la exorismen. Skrämmande..

    När han får djävulen i sig och börjar slåss (och spotta)  så kör vi "time out" då brukar vi ställa hans stol vid dörren där inget roligt finns. Sedan får han sitta där tills han ber om ursäkt. Han reser sig ibland och går iväg men då lyfter vi bara tillbaka honom (utan att säga något alls). Vi har som regel att han ska sitta tyst i tre minuter (för att han är 3 år) sedan går vi dit och då ger han oss oftast en kram och ber om ursäkt. Såg det på Nannyakuten någon gång för väääldigt länge sedan och det hjälper faktiskt Glad

    Annars antar jag att det bara är att hålla ut. BTW, min storasyster säger att 6-årstrotsen är värre Solig


  • lövet2

    För mig har de här enkla allmänna råden fungerat bra:

    *Bråka aldrig någonsin om sömn, mat eller toalettvanor. Du kan helt enkelt inte vinna i längden.
    *Ta inte med en 3-åring någonstans där det krävs gott uppförande. Där räknar jag också in affärer.
    *Om 3-åringen absolut vill gräla och bråka (en del bara måste bråka i bland!), så styr in bråket på något tämligen ofarligt. Att hänga upp kläderna efter sig t ex. Där är ingen prestige eller stress inblandad för din del och du kan lättare behålla lugnet.
    *Säg aldrig nej direkt. Säg att du måste fundera först. Ett nej kan innebära ett 2-timmars raseriutbrott, och då gäller det att du är helt säker på att just den frågan är värd besväret. Säger du nej, så håller du fast vid det.
    *Minska på kraven. Det finns tillräckligt att gräla om utan att du ska vara petig om "Tack för maten" eller att man inte får sova med mössa på huvudet. Börja inte ställa krav på en massa nya saker heller förrän den värsta krisen är över.

  • Natulcien
    lövet2 skrev 2015-05-20 15:57:50 följande:

    För mig har de här enkla allmänna råden fungerat bra:

    *Bråka aldrig någonsin om sömn, mat eller toalettvanor. Du kan helt enkelt inte vinna i längden.
    *Ta inte med en 3-åring någonstans där det krävs gott uppförande. Där räknar jag också in affärer.
    *Om 3-åringen absolut vill gräla och bråka (en del bara måste bråka i bland!), så styr in bråket på något tämligen ofarligt. Att hänga upp kläderna efter sig t ex. Där är ingen prestige eller stress inblandad för din del och du kan lättare behålla lugnet.
    *Säg aldrig nej direkt. Säg att du måste fundera först. Ett nej kan innebära ett 2-timmars raseriutbrott, och då gäller det att du är helt säker på att just den frågan är värd besväret. Säger du nej, så håller du fast vid det.
    *Minska på kraven. Det finns tillräckligt att gräla om utan att du ska vara petig om "Tack för maten" eller att man inte får sova med mössa på huvudet. Börja inte ställa krav på en massa nya saker heller förrän den värsta krisen är över.


    Håller med om detta! Mycket bra skrivet!

    Dessutom tycker jag att det hjälper lite att man försöker ha i bakhuvudet att de där utbrotten sannolikt är jobbigast för barnen själva och att de behöver all din empati och kärlek mer än någonsin just då (utan att du för den skull ska tränga dig på om de inte vill).
  • Anonym (nn)
    Rumpelstiltskins skrev 2015-05-20 15:20:48 följande:

    I feel you. Vi har också en treåring här hemma och ibland vill jag slita av mig håret.

    Vet inte om mina råd är till någon hjälp direkt men ni måste vara konsekventa annars är han smart nog att spela ut er mot varandra, de må bara vara tre år men ack så smarta. 

    Välj sedan era strider, tjafsa inte om sånt som kanske egentligen inte är så märkvärdigt. 

    Vår treåring hade i princip slutat med napp på nätterna, nu helt plötsligt ska han ha den dygnet runt för det har han bestämt. Jag tar den ifrån honom och sedan får han skrika och gnälla bästa han vill. Jobbigt? Ja, mina öron blöder och ibland vill jag stoppa ned honom i toaletten och spola 

    Han har också alltid svar på tal och det kan bli vilda konversationer som låter som den här som kom häromdagen:

    Sonen: Jag ska laga mat.

    Jag: Det får du inte, du är för liten.

    Sonen: Jag SKA laga mat.

    Jag: Nej, du är för liten.

    (någon timma går)

    Jag: Jag har ju sagt att du ska säga till när du måste bajsa, du ska bajsa på toaletten.

    Barnet: Nej, jag ska bajsa i blöjan.

    Jag: Nej, du är en stor kille nu, då bajsar man på toaletten.

    Barnet: DU SA ATT JAG VAR LITEN OCH INTE FICK LAGA MAT.

    Och så blir han illröd i ansiktet och skriker som om jag höll på att beröva honom livet. Ibland går han även upp i brygga a la exorismen. Skrämmande..

    När han får djävulen i sig och börjar slåss (och spotta)  så kör vi "time out" då brukar vi ställa hans stol vid dörren där inget roligt finns. Sedan får han sitta där tills han ber om ursäkt. Han reser sig ibland och går iväg men då lyfter vi bara tillbaka honom (utan att säga något alls). Vi har som regel att han ska sitta tyst i tre minuter (för att han är 3 år) sedan går vi dit och då ger han oss oftast en kram och ber om ursäkt. Såg det på Nannyakuten någon gång för väääldigt länge sedan och det hjälper faktiskt 

    Annars antar jag att det bara är att hålla ut. BTW, min storasyster säger att 6-årstrotsen är värre 


    En spontan reflektion: varför traggla "nej, du är för liten" i all oändlighet? Det leder ju ingen vart. DU vet att han är liten och HAN vet att han är liten, så det behöver han inte höra 100 gånger. Det är ju som gjort för att skapa konflikt.

    -Jag ska laga mat.

    -Jaha, vad ska du laga då?

    -Köttbullar.

    -Vad gott, vad ska du laga till dem?

    -Pasta.

    -Aha. Är du sugen på köttbullar och pasta?

    Etc. Etc.

    Strunta i det där stor/liten-argumentet, det biter ändå inte och dessutom har han ju redan genomskådat inkonsekvens i det (smart kille!).

    Här tycker jaga får en hel del tänkvärda råd:

    petrakrantzlindgren.se/2012/03/05/fem-tips-till-dig-som-har-trotsiga-barn/
  • AnkiC
    Anonym (nn) skrev 2015-05-25 21:52:04 följande:
    En spontan reflektion: varför traggla "nej, du är för liten" i all oändlighet? Det leder ju ingen vart. DU vet att han är liten och HAN vet att han är liten, så det behöver han inte höra 100 gånger. Det är ju som gjort för att skapa konflikt.

    -Jag ska laga mat.

    -Jaha, vad ska du laga då?

    -Köttbullar.

    -Vad gott, vad ska du laga till dem?

    -Pasta.

    -Aha. Är du sugen på köttbullar och pasta?

    Etc. Etc.

    Strunta i det där stor/liten-argumentet, det biter ändå inte och dessutom har han ju redan genomskådat inkonsekvens i det (smart kille!).

    Här tycker jaga får en hel del tänkvärda råd:

    petrakrantzlindgren.se/2012/03/05/fem-tips-till-dig-som-har-trotsiga-barn/
  • Litet My
    lövet2 skrev 2015-05-20 15:57:50 följande:

    För mig har de här enkla allmänna råden fungerat bra:

    *Bråka aldrig någonsin om sömn, mat eller toalettvanor. Du kan helt enkelt inte vinna i längden.
    *Ta inte med en 3-åring någonstans där det krävs gott uppförande. Där räknar jag också in affärer.
    *Om 3-åringen absolut vill gräla och bråka (en del bara måste bråka i bland!), så styr in bråket på något tämligen ofarligt. Att hänga upp kläderna efter sig t ex. Där är ingen prestige eller stress inblandad för din del och du kan lättare behålla lugnet.
    *Säg aldrig nej direkt. Säg att du måste fundera först. Ett nej kan innebära ett 2-timmars raseriutbrott, och då gäller det att du är helt säker på att just den frågan är värd besväret. Säger du nej, så håller du fast vid det.
    *Minska på kraven. Det finns tillräckligt att gräla om utan att du ska vara petig om "Tack för maten" eller att man inte får sova med mössa på huvudet. Börja inte ställa krav på en massa nya saker heller förrän den värsta krisen är över.


    Jättebra skrivet (som alltid). Vi har en 3,5 åring nu som har sina jämngamla kompisar här nästan varje dag (tvillingar med lite mer krut i kan man säga). Vi säger bara tvärnej och tar konflikten om det är något absolut förbjudet, bilbälte, rymma eller slåss. Petigheten tar vi sedan, ofta fungerar det bättre här att "be snällt", "kan inte ni vara snälla och plocka upp jackorna i hallen så jag kommer in med vagnen" än att strida och försöka bestämma.
  • Litet My
    AnkiC skrev 2015-05-25 22:18:19 följande:
    Det håller jag med om. Dessutom blir det ganska förminskande att säga "du är för liten". Det finns mycket en 3 åring ju kan göra för att "få vara med och hjälpa till", tex skära gurka med matkniv, duka lite". Fastnade lite i det faktiskt, även i "bajsituationen" som jag tänker kan bemötas mer sansat och deltagande än genom att tjaffsa och förminska.
Svar på tråden Nu är vi där. TREÅRSTROTS